Public Relations

Úvod do PR

Public Relations x Marketing x Reklama

Tři termíny, se kterými se v rámci marketingových předmětů často setkáte, lidem často splývají, každý z nich má však jasně definované hranice.

Public relations se zabývají komunikováním důkladně navržených zpráv do médií za účelem budování vzájemně výhodných vztahů s veřejností. 

Reklama je na naproti tomu placená komunikační zpráva, která má lidi o něčem informovat nebo je ovlivnit, aby si něco koupili nebo vyzkoušeli. 

Marketing zastřešuje obě oblasti. To znamená, že PR je podmnožinou marketingu. Vše, co PR oddělení dělá, je určeno marketingovými cíli stanovenými organizací.

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody Public Relations?

Kredibilita: V obecné rovině lze říci, že veřejnost důvěřuje zprávám, které přicházejí "z úst" třetí strany (v tomto případě média) více než je tomu při tvorbě vlastního obsahu (ať už placeného či neplaceného) . Dosah: Dobře nastavené strategie dokáže obsah exponovat a představit jej širokému publiku.
Úspornost: PR se řadí mezí tzv. cost-effective strategie, díky kterými můžeme zasáhnout srovnatelně velké publikum jako v případě placené reklamy.
Rozsah komunikace: PR umožňuje díky své široké paletě formátů předat širší informace o produktu/formě/organizaci/jednotlivci než jiné formy komunikace.

A jaké jsou naproti tomu hlavní nevýhody?

Nemožnost kontroly: Jedním z hlavních úskalí PR je skutečnost, že obsah nespravujete vy, ale třetí strana. Výsledná podoba či kontext tak ne vždy bude podle vašich představ a v nejčernějších scénářích se může odklonit o Vámi zamýšleného cíle.
Složitost měření: Placená reklama a její cíle, které často souvisejí přímo se zvýšením prodeje, jsou poměrně snadno měřitelné. Význam Na rozdíl od reklamy, jejíž efektivita je často patrná okamžitě, je PR spíše během na dlouhou trať. Identifikovat skutečnost, že kampaň přispěla ke zlepšení obrazu firmy nebo zvýšila známost brandu a tím přispěla k navýšení prodejů, je tak poměrně složité. Nikoli však nerealizovatelné, což dokládá možnost práce s nástroji jako je například Google Trends. Dosahy a nálady pak můžeme sledovat například prostřednictvím mediálních monitoringů.
Nejasný výsledek: Vydaná tiskovka ještě nutně nemusí znamenat, že se jí média chytnou. Jedná se vždy o loterii, kterou předurčuje hned několik faktorů. Samozřejmostí je atraktivita obsahu, ale misky vah můžete ve váš prospěch převážit i vhodně zvolenou formou, způsobem komunikace s médii či výběrem vhodných příjemců tiskovky.

PR fails

Burger King: Vegeanuary? Asi spíš ne...

Burger King se rozhodl připravit nový veganský burger, kterým se chtěl připojit k lednovému hnutí za osvětu veganství. Burger King však jaksi opomněl, že majonéza, která je součástí burgeru, se vyrábí z vajec a zároveň nebylo úplně taktní připravovat typickou americkou pochoutku na grilech, kde se běžně připravují masové burgery. Oba tyto přešlapy z novinky udělaly zcela nevhodnou volbu pro jakéhokoli vegana. Tak snad to vyjde příště, Burger Kingu!

Donald Trump: Neřízená střela bez respektu k PR poradcům i veřejnosti

Donald Trump má vždycky pravdu. Nebo si to o sobě alespoň myslí. Takto by se dala definovat veškerá komunikace, která v době jeho působení na postu prezidenta vycházela z úst tehdejšího obyvatele Bílého domu. Komentáře k neověřeným informacím, hromada dezinformací a protichůdné názory musely přinést jeho PR poradcům nejednu probdělou noc. Jeho příspěvky na Twitteru po druhé prezidentské kandidatuře již pak byly pouze posledním hřebíčkem do rakve, které jej v očích odborné i neodborné veřejnosti zcela zdiskreditovaly.


Gillette: #MeToo? Šovinistická kampaň asi nebude nejlepší cesta, děcka.

Oživit 30 let starý slogan a vsadit na tvrdou maskulinitu, to nebyl ze strany Gillette úplně dobrý krok. Obzvlášť, když byla kampaň plná testoteronem nabouchaných frajírků, kteří nedisponovali základy slušného chování a respektem k ženám. Hodně velký přešlap ještě zvýrazňuje fakt, že se jednalo o dlouho připravovanou kampaň. Příště asi trochu víc testování a zapojení širší focus group, ano, pánové a dámy z Gillette?

Samsung: Nah, nebudeme lidem říkat, že jim telefony chytnou v kapse.

Když před několika lety vyrukoval Samsung na trh s novým smartphonem, měl za to, že to bude konečně hodně žhavá novinka, která si podmaní trh a převálcuje nový iPhone. Nikdo ale nečekal, že to bude tak horké zboží, že z něj budou milovníci tohoto brandu doslova v jednom ohni.
Samsung nelenil, zásadní chyby, která způsobovala doutnání, hoření a někdy i výbuchy telefonů, si všiml a přišel se zásadním řešením, neudělat vůbec nic. Respektive značka vydala na svých stránkách varování, že mají majitelé nového smartphonu telefon vrátit na prodejně. Hrozbu se však značka snažila bagatelizovat a komunikaci extrémně podcenila. Výsledkem byla aféra, která značku stála její renomé, ale hlavně 14 mld. dolarů.

Návrh Public Relations 1 uživatele PRM

A pokud byste si chtěli prezentaci stáhnout, můžete zde.
...jen se budete muset obejít bez videí...

O čem budou další hodiny?


Příště se budeme bavit o nástrojích PR. Zjistíte tak, jakou podobu může PR mít a dozvíte se, co se ukrývá třeba pod pojmem Advertorial.

A jestli máte nástroje v malíku, můžete se začít chystat na třetí hodinu, kdy se podíváme zpátky do minulosti a probereme kořeny PR a věnovat se budeme i tématu pseudoeventu.

Počátky PR

Zkuste dohledat, kam sahají počátky PR. Co má tehdejší PR společného s tím dnešním?

Edward Bernays

Kdo to byl Edward Bernays?