MVŠO:YCCS Cenotvorba a cenová strategie - Informace o předmětu
YCCS Cenotvorba a cenová strategie
Moravská vysoká škola Olomouczima 2024
- Rozsah
- 12/0/0. Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Lenka Prachařová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Moravská vysoká škola Olomouc
- Rozvrh
- So 26. 10. 12:30–15:30 B2.333, So 9. 11. 8:00–11:00 B2.330, So 23. 11. 12:30–15:30 B2.330
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/24, pouze zareg.: 0/24 - Mateřské obory/plány
- Ekonomika a management malých a středních podniků (program MVŠO, 1112)
- Ekonomika a management malých a středních podniků (program MVŠO, 1114)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje posluchače s řízením cenové strategie se zaměřením na reálnou praxi v podobě cenové tvorby. Koncepce strategie vychází z marketingu, obecné ekonomie, financí a účetnictví a je zasazena do rámce strategického managementu. Zdůrazňuje vztah cenové strategie k celkové strategii organizace. Předmět objasňuje plánování a řízení tvorby cen v podmínkách nejistoty a rizika, uvádí metody analýzy faktorů, ovlivňujících ceny, jednotlivé tvorby cen, seznamuje s cenovou tvorbou v podmínkách mezinárodního obchodu. Studenti se zorientují v cenové politice a cenové strategii. Prakticky si osvojí metody tvorby cen, cenové kalkulace, implementace cenových strategií v různých typech podniků i v rámci mezinárodního podnikání.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu
2. Strategie a plánování cenové tvorby
3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad, modelové situace
4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty a rizika včetně determinace vlivu tuzemské i zahraniční konkurence, modely návratnosti
5. Proces prognózování cen
6. Cenová tvorba v organizacích služeb
7. Ceny na mezinárodních trzích
8. Ekonomie a cenová tvorba
9. Funkce nákladů v tvorbě cen, vliv logistických nákladových položek na výši cen, alternativní zdroje energie z pohledu cenové dostupnosti a výše cen z hlediska časové dimenze nákladů a optimalizace nákladových položek ve vztahu k procesům souvisejícím s výší cen v jednotlivých fázích výroby a služeb a rovněž s akceptací rozdílnosti v oblasti jednotlivých odvětví průmyslu, i klíčových oblastí služeb
10. Analýza nákladů aktivit organizace, vazba na daňové aspekty a dotační politiku
11. Řízení nákladů
12. Tvorba cen a právní aspekty
V rámci výuky je kladen důraz na metody problémového výkladu a výuku formou dialogu v celé skupině (aplikace při analýze aktuálních ekonomických problémů a jejich vazeb k cenotvorbě a cenové politice, vytváření a prezentaci vlastního názoru na danou problematiku). Dále jsou aplikovány praktické metody (kalkulace, modelování), situační a případové metody.
- 1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu
- Literatura
- povinná literatura
- HUMLOVÁ VLASTA. Cenotvorba a cenová strategie. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
- BARTUSKOVÁ, Terezie, MATUSIKOVÁ, Lucia a Kateřina ZELINKOVÁ. Nákladové řízení a cenová strategie. Ostrava: VŠB-TU, 2015. ISBN 978-80-248-3891-5. info
- KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. info
- JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8. info
- PETŘÍK, Tomáš. Ekonomické a finanční řízení firmy: manažerské účetnictví v praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3024-0. info
- doporučená literatura
- KRÁL, Bohumil a kol. Manažerské účetnictví. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-726-1217-8. info
- Metody hodnocení
- Zápočet: aktivní účast na cvičeních, vypracování zadaných úkolů, zápočtový test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2024/YCCS