XDOTS_USVP Kvantitativní a kvalitativní metodologie pro závěrečné práce

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. et doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Václav Voznica (cvičící)
Garance
doc. et doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Naučit studenty na základě formulace výzkumného problému stanovit cíl, rešeršní strategii a metodiku výzkumu, který je svým rozsahem vhodný pro bakalářské nebo magisterské práce. Souhrn předmětu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni identifikovat výzkumný problém, který chtějí řešit ve své závěrečné práci. Na základě výstižné formulace problému by měli umět navrhnout cíl práce tak, aby byl podkladem pro výběr metodologického paradigma. Rozpracování cíle podle principu PICO u kvantitativního nebo PCC u kvalitativního výzkumu bude podkladem pro stanovení rešeršní strategie a upřesnění stěžejních pojmů. Určení teoretického rámce výzkumu studenty povede k praktickému formulování hypotéz nebo výzkumných otázek a k výběru konkrétní metodiky závěrečné práce. Studenti se podrobně seznámí s metodami sběru, analýzy a interpretace dat u různých typů výzkumů, včetně jejich výhod a nevýhod. Studenti získají také praktické zkušenosti s výběrem nejvhodnější výzkumné metody při studiu datových zdrojů, respektive dokumentů, budou seznámeni s konkrétními příklady českých dokumentačních týmů.
Osnova
  • 1. Výzkumný problém a cíl, kvantitativní a kvalitativní paradigma, rozdíly, příklady, klíčová slova
    2. Rešeršní strategie, evidence důkazů podle principů PICO a PCC, stanovení teoretických hypotéz a výzkumných otázek, zadání podmínek k zápočtu (návrh projektu výzkumu závěrečné práce).
    3. Základy kvantitativního šetření, struktura projektu u terénního kvantitativního šetření, pilotní šetření a předvýzkum
    4. Základní požadavky dotazníkových šetření, výhody a nevýhody - konkrétní příklady
    5. Základní požadavky experimentů, výhody a nevýhody - konkrétní příklady
    6. Základní požadavky biografických výzkumů, výhody a nevýhody - konkrétní příklady
    7. Základní požadavky srovnávacích výzkumů, výhody a nevýhody - konkrétní příklady
    8. Základní požadavky historických analýz a historických srovnávacích výzkumů, výhody a nevýhody - konkrétní příklady,
    hodnocení podmínek k zápočtu
    9. Typy kvalitativního výzkumu (zakotvená teorie, IPA, analýza obsahu, případová studie), metody sběru dat, struktura projektu u terénního kvalitativního šetření
    10. Metody analýzy dat - otevřené, axiální a selektivní kódování
    11. Interpretace kvalitativních šetření, psaní závěrečné zprávy z kvalitativních šetření. Typy smíšeného výzkumu, výhody a nevýhody
    12. Obhajoby projektů výzkumů závěrečných prací
Literatura
    povinná literatura
  • GIDDENS, A. Sociologie: Aktualizované a rozšířené vydání. Praha, Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1. info
  • ŘEZANKOVÁ, H. Analýza dat z dotazníkových šetření. Praha, Professional Publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-49-8. info
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum, 2003. ISBN 80- 24601-39-7. info
  • KAROLINUM. Velký sociologický slovník I., II. svazek. Praha, Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. info
Informace učitele
Účast na cvičeních. Průběžné plnění studijních úkolů. Úspěšně vypracované vlastní hypotézy pro závěrečnou písemnou vědeckou práci.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, léto 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020.