XDOTS_USVP Výzkumné metody v terénu a datových zdrojích

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2016
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Václav Voznica (cvičící)
Garance
Mgr. Václav Voznica
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vyprecizovat přípravu, realizaci a zpracování vlastního výzkumu, který bude následně součástí vlastní vědecké písemné práce. Stručná anotace předmětu: Výzkumná činnost v terénu nebo analýza datových zdrojů (literatura, dokumenty, internet) jsou nejvhodnější nástroje pro formulace hypotéz, tezí a vlastních postojů v bakalářských pracích studentů. Předmět tudíž poskytne absolutní výčet všech výzkumných metod v terénu a také v dokumentačně-vědeckých zdrojích. Studenti získají praktické zkušenosti s výběrem nejvhodnější výzkumné metody pro vlastní terénní sběr dat, kdy budou seznámeni s konkrétními výzkumnými pracemi sociologických a marketingových agentur pracujících kontinuálně v prostředí České republiky. Studenti získají praktické zkušenosti s výběrem nejvhodnější výzkumné metody při studiu datových zdrojů resp. dokumentů, kdy budou seznámeni s konkrétními výzkumnými pracemi českých dokumentačních týmů. Student bude po semináři rozhodnut pro téma vlastního výzkumu a také pro nejvhodnější metodu sběru dat včetně jejich závěrečné interpretace pro svou vědeckou práci.
Osnova
  • Osnova cvičení:
    1. Základní informace k výzkumným metodám
    - seznámení s obsahem předmětu a požadavky k zápočtu
    - kvantitativní, kvalitativní a smíšené metody
    - výhody/nevýhody kvantitativních + kvalitativních + smíšených metod
    2. Základní požadavky terénních výzkumů, výhody/nevýhody + konkrétní příklady
    3. Základní požadavky dotazníkových šetření, výhody/nevýhody + konkrétní příklady
    4. Základní požadavky experimentů, výhody/nevýhody + konkrétní příklady
    5. Základní požadavky biografických výzkumů, výhody/nevýhody + konkrétní příklady
    6. Základní požadavky srovnávacích výzkumů, výhody/nevýhody + konkrétní příklady
    7. Základní požadavky historických analýz, výhody/nevýhody + konkrétní příklady
    8. Základní požadavky srovnávacích historických výzkumů, výhody/nevýhody + konkrétní příklady
    9. Co znamená předvýzkum a správný výběr metody výzkumu
    10. Co znamená zpracování získaných dat z výzkumu
    11. Co znamená interpretace výsledků z výzkumu
    12. Co znamená organizace a plánování vlastního výzkumu
    13. Konzultace vybraných problémů s přípravou a tvorbou vlastní výzkumné akce
Literatura
    povinná literatura
  • GIDDENS, A. Sociologie: Aktualizované a rozšířené vydání. Praha, Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1. info
  • ŘEZANKOVÁ, H. Analýza dat z dotazníkových šetření. Praha, Professional Publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-49-8. info
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum, 2003. ISBN 80- 24601-39-7. info
  • KAROLINUM. Velký sociologický slovník I., II. svazek. Praha, Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. info
Informace učitele
Účast na cvičeních. Průběžné plnění studijních úkolů. Úspěšně vypracované vlastní hypotézy pro závěrečnou písemnou vědeckou práci.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020.