YNKC Náklady, kalkulace a ceny

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2025
Rozsah
0/0/8. Seminář 8 HOD./SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Ing. Jaroslav Škrabal, Ph.D. (přednášející)
Garance
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
kromě So 22. 2., kromě So 1. 3., kromě So 8. 3. ; a So 12. 4. 8:15–11:15 B2.333, 11:45–14:45 B2.333
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/32, pouze zareg.: 0/32
Jiné omezení: Předmět bude vyučován KONZULTAČNÍ formou.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům hlubší porozumění teoretických základům a klíčovým metodám v oblasti náklad, kalkulací a cen, které hrají klíčovou roli při krátkodobém ekonomickém rozhodování v podnicích. Důraz je kladen na praktické příklady, jako je analýza bodu zvratu, tvorba kalkulací pro výrobní pro výrobní a servisní podniky a strategie cenotvorby pro nové produkty. Studenti se seznámí s metodami stanovení nákladových funkcí, včetně klasifikační analýzy, metody dvou období a sumační metody. V rámci kalkulací se naučí postupy, jako je kalkulace dělením, přirážková kalkulace a metoda přiřazování nákladů podle aktivit (ABC). Cenotvorba zahrnuje procvičování metod zaměřených na zákazníka i nákladově orientovaných přístupů. Výuka je obohacena o příklady z reálné praxe, zahrnující řízení nákladů a tvorbu kalkulací ve výrobních i servisních podnicích.
Osnova
1. Vymezení a pojetí nákladů finanční, manažerské a hodnotové.
2. Klasifikace nákladů podle druhu, účelu a vztahu ke změně objemu výkonů
3. Vybrané metody stanovení nákladových funkcí
4. Využití analýzy bodu zvratu při řízení nákladů
5. Význam a využití kalkulací v podniku
6. Druhy kalkulací a jejich funkce
7. Vymezení a využití kalkulačního vzorce a kalkulačních technik
8. Tvorba kalkulací ve výrobním podniku a podniku služeb
9. Ceny a jejich legislativní úprava
10. Cenová strategie a cenová politika podniku
11. Metody stanovení cen
12. Přístupy k tvorbě ceny u nového výrobku
Literatura
    povinná literatura
  • KRÁL, B. Manažerské účetnictví 4. vyd. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-568-1. info
  • POPESKO, B., PAPADAKI, Š. Moderní metody řízení nákladů. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5773-5. info
    doporučená literatura
  • TÓTH, m, ŠAGATOVÁ, S. Nákladový controlling. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-248-3164-0. info
  • FOLTÍNOVÁ, Alžbeta. Nákladový controlling: prípadové štúdie. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-108-0. info
Metody hodnocení
Zápočet: 50 % docházka na uskutečněné tutoriály, semestrální projekt, zápočtový test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude vyučován KONZULTAČNÍ formou.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2025/YNKC