XOC_UMM Business Activities

Moravian Business College Olomouc
winter 2015
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Miloslava Chovancová, CSc.
Moravian Business College Olomouc
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to acquaint students with the basic terminology in the field of business issues, clarify the management process of retail businesses, map location, role and essence of the functioning of retail and wholesale units and define the role of a consumer, including his major impact on the activities of business companies. The course allows to gain basic knowledge and skills related to commercial activities, both in the domestic and foreign markets. After completing the course a student should understand and be able to predict trends in the development of business activities, use basic instrumentation for research in markets, but also understand the basic theoretical concepts of consumer behaviour and be able to practically use them when making strategic decisions in business activities.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Obchod a obchodní činnosti
    - vznik obchodu, historie obchodu, definice obchodu, obchod přímý, obchod nepřímý, význam obchodu, funkce obchodu, obchodní kategorie, kategorie obchodních prostředníků, kategorie zprostředkovatelů, složky podmínek obchodního podnikání, právní formy obchodních firem.
    2. Řízení retailingové firmy
    - retailingová firma, charakteristické znaky organizace, proces organizování retailingové firmy, typy organizačních formátů v retailingu, malý nezávislý retailer, větší retailer s několika filiálkami, retailingový řetězec, silně diverzifikovaný retailer, organizační schéma filiálkové retailingové firmy, mezinárodní retailingové řetězce, globální obchodní značky, základní kompetence retailera.
    3. Řízení lidských zdrojů
    - definice lidských zdrojů, požadavky zákazníků, pracovníků a firem, specifika řízení lidských zdrojů v retailingu, činnosti v rámci řízení lidských zdrojů, zdroje získávání pracovníků, hodnocení prodejního personálu, kritéria hodnocení výkonu pracovníků prodeje, odměňování pracovníků prodeje, mzda pracovníků prodeje, konkurenceschopnost ve vztahu k lidským zdrojům.
    4. Řízení pohybu zboží
    - logistika, předmět a cíle logistiky, materiálové toky, logistický řetězec a jeho prvky, přepravní řetězec, distribuční řetězec, obchodní logistika, řízení dodavatelského řetězce, proces vyřizování objednávek (management objednávek), nákup v rámci obchodu, nákup maloobchodu, úrovně dodavatelských služeb.
    5. Maloobchod
    - definice maloobchodu, maloobchodní transakce, maloobchodní podnikání, členění maloobchodu, specifické funkce maloobchodu, základní formy podpory prodeje, podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele, na prodejní personál a na spotřebitele, změny a tendence maloobchodu, provozní jednotka maloobchodu, typy provozních jednotek maloobchodu, maloobchodní síť.
    6. Velkoobchod
    - definice velkoobchodu, předmět činnosti velkoobchodu, druhy velkoobchodních činností, dodávkový velkoobchod, agenturní - traťový velkoobchod, samoobslužný velkoobchod, regálový velkoobchod.
    7. Retailing v České republice a nákupní centra
    - rozvoj maloobchodní sítě, pojem nákupní centrum, nákupní centra v ČR, nákupní centra ve světě, služby nákupních center, nákupní zóny, outlet centra, poměr ploch nákupních center, řízení nákupních center, podnikatelské subjekty NC (investoři, developeři, správci NC, nájemci prodejen a provozoven), provoz NC.
    8. Výzkum trhu
    - cíl výzkumu v oblasti retailingu, harmonogram výzkumu, rozpočet výzkumu, metody výzkumu, proces získávání informací, metody dotazování, soubor tazatelů, výzkumný tým, panel, telefonické dotazování, omnibus, on-line výzkum, kontrola.
    9. Chování spotřebitele
    - spotřebitel, nákupní chování, typy spotřebitelských subjektů, osobní spotřebitel, organizační spotřebitel, marketingová filozofie orientovaná na spotřebitele, segmentace trhu na podskupiny spotřebitelů, proces spotřebitelského (nákupního) rozhodování, spotřebitelovo vnímání, postoje zákazníka, vlivy působící na chování spotřebitele, spotřebitelův black box.
    10. Ovlivňování spotřebitele
    - propagace a komunikace, cílová skupina, propagační akce, média a propagační prostředky v reklamě, masová média, specifická média, služby poskytované zákazníkům.
    11. Etika obchodního podnikání a ochrana spotřebitele
    - pojem etika, etika podnikání, etický kodex podnikání, nekalé obchodní praktiky, ochrana spotřebitele, právní ochrana spotřebitele, Česká obchodní inspekce (ČOI), Sdruže
Literature
    required literature
  • ZAMAZALOVÁ M. Marketing obchodní firmy. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2049-4. info
  • BÁRTA V. - PÁTÍK L. - POSTLER M. Retail marketing. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-207-9. info
  • MACHKOVÁ H. - ČEMOHLÁVKOVÁ E. - SATO A. a kol. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1590-2. info
  • CIMLER P. - ZDRAŽILOVÁ D. a kol. Retail management. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6. info
  • PRAŽSKÁ L. - JINDRA J. a kol. Obchodní podnikání - Retail management. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-059-7. info
    recommended literature
  • HESKOVÁ M. Category management. Praha: Profess Consulting, 2006. ISBN 80-7259-049-9. info
  • BUCHTOVÁ B. - KULHAVÝ V. Psychologie v obchodní činnosti firmy. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-4061-0. info
  • HES A. Velkoobchod a maloobchod. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2004. ISBN 80-213-1163-0. info
  • BENEŠ B. a kol. Zahraniční obchod. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0558-3. info
  • JOBBER D. . LANCASTER G. Management prodeje. Praha: Computer press, 2001. ISBN 80-7226-533-4. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Requirements for completion:
1. Seminar work (topic, scope and conditions will be specified in the class),
2. Successful passing of a written test.
Conditions for students with individual study plan:
The same as for the full-time form of study.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, winter 2011, winter 2012, winter 2013, winter 2014, winter 2016, summer 2020.
  • Enrolment Statistics (winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2015/XOC_UMM