MVŠO:XOC_UMM Business Activities - Course Information
XOC_UMM Business Activities
Moravian Business College Olomoucsummer 2020
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Miloslava Chovancová, CSc.
Moravian Business College Olomouc - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- The aim of the course is to acquaint students with the basic terminology in the field of business issues, clarify the management process of retail businesses, map location, role and essence of the functioning of retail and wholesale units and define the role of a consumer, including his major impact on the activities of business companies. The course allows to gain basic knowledge and skills related to commercial activities, both in the domestic and foreign markets. After completing the course a student should understand and be able to predict trends in the development of business activities, use basic instrumentation for research in markets, but also understand the basic theoretical concepts of consumer behaviour and be able to practically use them when making strategic decisions in business activities.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Obchod a obchodní činnosti
- vznik obchodu, historie obchodu, definice obchodu, obchod přímý, obchod nepřímý, význam obchodu, funkce obchodu, obchodní kategorie, kategorie obchodních prostředníků, kategorie zprostředkovatelů, složky podmínek obchodního podnikání, právní formy obchodních firem.
2. Řízení retailingové firmy
- retailingová firma, charakteristické znaky organizace, proces organizování retailingové firmy, typy organizačních formátů v retailingu, malý nezávislý retailer, větší retailer s několika filiálkami, retailingový řetězec, silně diverzifikovaný retailer, organizační schéma filiálkové retailingové firmy, mezinárodní retailingové řetězce, globální obchodní značky, základní kompetence retailera.
3. Řízení lidských zdrojů
- definice lidských zdrojů, požadavky zákazníků, pracovníků a firem, specifika řízení lidských zdrojů v retailingu, činnosti v rámci řízení lidských zdrojů, zdroje získávání pracovníků, hodnocení prodejního personálu, kritéria hodnocení výkonu pracovníků prodeje, odměňování pracovníků prodeje, mzda pracovníků prodeje, konkurenceschopnost ve vztahu k lidským zdrojům.
4. Řízení pohybu zboží
- logistika, předmět a cíle logistiky, materiálové toky, logistický řetězec a jeho prvky, přepravní řetězec, distribuční řetězec, obchodní logistika, řízení dodavatelského řetězce, proces vyřizování objednávek (management objednávek), nákup v rámci obchodu, nákup maloobchodu, úrovně dodavatelských služeb.
5. Maloobchod
- definice maloobchodu, maloobchodní transakce, maloobchodní podnikání, členění maloobchodu, specifické funkce maloobchodu, základní formy podpory prodeje, podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele, na prodejní personál a na spotřebitele, změny a tendence maloobchodu, provozní jednotka maloobchodu, typy provozních jednotek maloobchodu, maloobchodní síť.
6. Velkoobchod
- definice velkoobchodu, předmět činnosti velkoobchodu, druhy velkoobchodních činností, dodávkový velkoobchod, agenturní - traťový velkoobchod, samoobslužný velkoobchod, regálový velkoobchod.
7. Retailing v České republice a nákupní centra
- rozvoj maloobchodní sítě, pojem nákupní centrum, nákupní centra v ČR, nákupní centra ve světě, služby nákupních center, nákupní zóny, outlet centra, poměr ploch nákupních center, řízení nákupních center, podnikatelské subjekty NC (investoři, developeři, správci NC, nájemci prodejen a provozoven), provoz NC.
8. Výzkum trhu
- cíl výzkumu v oblasti retailingu, harmonogram výzkumu, rozpočet výzkumu, metody výzkumu, proces získávání informací, metody dotazování, soubor tazatelů, výzkumný tým, panel, telefonické dotazování, omnibus, on-line výzkum, kontrola.
9. Chování spotřebitele
- spotřebitel, nákupní chování, typy spotřebitelských subjektů, osobní spotřebitel, organizační spotřebitel, marketingová filozofie orientovaná na spotřebitele, segmentace trhu na podskupiny spotřebitelů, proces spotřebitelského (nákupního) rozhodování, spotřebitelovo vnímání, postoje zákazníka, vlivy působící na chování spotřebitele, spotřebitelův black box.
10. Ovlivňování spotřebitele
- propagace a komunikace, cílová skupina, propagační akce, média a propagační prostředky v reklamě, masová média, specifická média, služby poskytované zákazníkům.
11. Etika obchodního podnikání a ochrana spotřebitele
- pojem etika, etika podnikání, etický kodex podnikání, nekalé obchodní praktiky, ochrana spotřebitele, právní ochrana spotřebitele, Česká obchodní inspekce (ČOI), Sdruže
- 1. Obchod a obchodní činnosti
- Literature
- required literature
- ZAMAZALOVÁ M. Marketing obchodní firmy. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2049-4. info
- BÁRTA V. - PÁTÍK L. - POSTLER M. Retail marketing. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-207-9. info
- MACHKOVÁ H. - ČEMOHLÁVKOVÁ E. - SATO A. a kol. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1590-2. info
- CIMLER P. - ZDRAŽILOVÁ D. a kol. Retail management. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6. info
- PRAŽSKÁ L. - JINDRA J. a kol. Obchodní podnikání - Retail management. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-059-7. info
- recommended literature
- HESKOVÁ M. Category management. Praha: Profess Consulting, 2006. ISBN 80-7259-049-9. info
- BUCHTOVÁ B. - KULHAVÝ V. Psychologie v obchodní činnosti firmy. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-4061-0. info
- HES A. Velkoobchod a maloobchod. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2004. ISBN 80-213-1163-0. info
- BENEŠ B. a kol. Zahraniční obchod. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0558-3. info
- JOBBER D. . LANCASTER G. Management prodeje. Praha: Computer press, 2001. ISBN 80-7226-533-4. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Requirements for completion:
1. Seminar work (topic, scope and conditions will be specified in the class),
2. Successful passing of a written test.
Conditions for students with individual study plan:
The same as for the full-time form of study.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/summer2020/XOC_UMM