P2IIE Inovace a inovační ekosystémy

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2025
Rozsah
2/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Garance
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s pokročilými teoretickými východisky v oblasti řízení inovací a inovací v podnikání. Prohloubit znalosti v oblasti metod řízení inovací a nástrojů pro měření inovační výkonnosti podniku včetně Best Practice inovační činnosti. Specifikovat vliv inovací na podnikatelské modely a využití technologií spojených s průmyslem 4.0 včetně dopadů na podnikání. Důraz je kladen na teoretické inovační koncepty a jejich využití v konkrétních podmínkách malé a velké firmy.
Osnova
  • 1. Přístupy k inovacím v teorii a praxi. Předpoklady úspěšné inovace. Inovační kultura.
  • 2. Otevřené a uzavřené inovační modely.
  • 3. Koncepty založené na měření inovační výkonnosti.
  • 4. Koncept založený na vymezení inovačního potenciálu včetně způsobu měření.
  • 5. Přístupy k řízení inovací. Vybrané metody řízení inovací a inovačního procesu.
  • 6. Statistiky o výzkumu, vývoji a inovačních aktivitách ČR a ve světě.
  • 7. Inovační strategie a inovační politika v ČR.
  • 8. Inovace a regionální inovační systémy. Regionální inovační agentury.
  • 9. Typologie regionálních inovačních systémů. Metodika hodnocení indikátorů RIS krajů v ČR.
  • 10.Charakteristika inovačního ekosystému v ČR a ve vybraných zemích.
  • 11.Budování inovačního ekosystému firmou.
  • 12.Architektura inovační spolupráce. Inovační supermarket. Inovační komunita. Elitní kruh. Konsorcium.
Literatura
    povinná literatura
  • COLLINS, J. a M. T. HANSEN, 2021. Firmy, které se rozhodly být skvělé. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-3026-9.
  • KRŠÁK, B., L. ŠTRBA a S. SCABA, 2021. Inovačný manažment. Ostrava: VŠB-TU Ostrava. ISBN 978-80-248-4586-9.
  • PETERKOVÁ, J., 2018. Využití konceptů inovací v průmyslovém podniku. Ostrava: VŠB-TUO. ISBN 978-80-248-4072-7.
  • TIDD, J. and J. BESSANT, 2018. Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. Chichester: Wily, ISBN 978-1-119-37945-4.
    doporučená literatura
  • Jonathan C. Ho., 2021. Disruptive innovation from the perspective of innovation diffusion theory, Technology Analysis & Strategic Management, doi: 10.1080/09537325.2021.1901873.
  • Kuratko, D., M. Goldsby and J. Hornsby, 2018. Corporate Innovation: Disruptive Thinking in Organizations. ISBN 9780429489143; Doi:10.4324/9780429489143.
  • VEBER, J. a kol., 2016 Management inovací. Praha: Management Press. ISBN 978-80-726-1423-3.
  • ŽÍTEK, V. and V. KLÍMOVÁ, 2016. Aplikace konceptů regionálních inovačních systémů a implikace pro inovační politiku. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8415-5.
Metody hodnocení
Zápočet: řešení případových studií, zpracování projektu, zápočtový test.
Zkouška: písemný test a ústní zkouška.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet, zkouška
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2025/P2IIE