K2TPO Trendy v podnikání

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2025
Rozsah
12 hod./semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Garance
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení dosavadních poznatků z oblasti podnikání se zaměřením na globální trendy, formy podnikatelské infrastruktury, nestandardní typy podnikání a nové technologie včetně digitalizace podnikání. Důraz je kladen na aplikace metod pro měření rizik a vybraných metod vícekriteriálního rozhodování pro hodnocení variant při řešení konkrétních zadání z podniku. Zároveň teoretické poznatky jsou konfrontovány s poznatky odborníků z praxe.
Osnova
  • 1. Vybrané přístupy na svět podnikání. Vývoj teorie podnikání.
  • 2. Nové technologie a digitalizace v podnikání.
  • 3. Podnikatelská infrastruktura a její formy.
  • 4. Dopad trendů na strukturu a flexibilitu podnikatelských modelů.
  • 5. Nestandardní typy podnikání.
  • 6. Budoucnost rodinného podnikání.
  • 7. Nové směry ve start-upovském podnikání.
  • 8. Koncepce udržitelného podnikání. Ekonomické, sociální a environmentální aspekty.
  • 9. Projektování rozvoje podniku a podnikání.
  • 10.Hodnocení variant v rozvoji podnikání. Vybrané metody vícekriteriálního rozhodování pro hodnocení variant.
  • 11.Riziko a obranné mechanismy v podnikání.
  • 12.Vlastnické portfolio v rozvoji podniku a podnikání. Propočty výnosů a rizika portfolia.
Literatura
    povinná literatura
  • DŘÍMALKA, F., 2020. HOT: jak uspět v digitálním světě. Brno: Jan Melvil Publishing. ISBN 978-80-7555-101-6.
  • MARR, B., 2022. Business trends in practice : the 25+ trends that are redefining organizations. Chichester: Wiley, ISBN 9781119795575.
  • PETRU, N., 2020. Rodinné podnikání: fenomén, příležitost, budoucnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní. ISBN 978-80-7408-207-8.
  • ZUZAŇÁK, A., 2022. Podnikání včera, dnes a zítra. Praha: Leges. ISBN 978-80-7502-457-2.
    doporučená literatura
  • ADÁMEK, P. a MEIXNEROVÁ, L., 2022. Business modelování: jak na business modely v digitálním prostředí. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3356-7.
  • FOTR, J., S. HÁJEK, I. SOUČEK, M. ŠPAČEK a E. VACÍK, 2020. Tvorba strategie a strategické plánování. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2499-2.
  • HUČKA, M., Z. ČVANČAROVÁ a J. FRANEK, 2020. Základy podnikání a podnikatelský proces. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-3041-2.
  • KURATKO, D. F., 2017. Entrepreneurship: theory, process, practice. Boston: Cengage Learning. ISBN 978-1-305-57624-7.
Metody hodnocení
Zápočet: zpracování a obhajoba projektu na zadané téma z podnikatelské praxe, zápočtový test.
Zkouška: ústní zkouška.
Informace učitele
Bloková výuka:
I. blok: témata 1. – 4.; II. blok: témata 5. – 8., III. blok: témata 9. – 12.

Konzultace s vyučujícím osobně přímo na výuce, v konzultačních hodinách prezenčně či online prostřednictvím MS Teams a dalších komunikačních nástrojů, e-mailem.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet, zkouška
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2025/K2TPO