K2PMI Pokročilá mikroekonomie

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2025
Rozsah
16 hod./semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Ing. Magdaléna Drastichová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Roman Dvořák, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Ing. Magdaléna Drastichová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
kromě So 27. 9., kromě So 4. 10., kromě So 18. 10., kromě So 25. 10., kromě So 1. 11., kromě So 8. 11., kromě So 15. 11., kromě So 29. 11., kromě So 6. 12., kromě So 13. 12. ; a Pá 10. 10. 11:30–14:30 B2.336, So 11. 10. 11:30–14:30 B2.336, Pá 24. 10. 13:30–16:30 B2.336, Pá 21. 11. 11:30–14:30 B2.336
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Pokročilá mikroekonomie je poskytnout studentům analyticky zdůvodněné nové poznatky, prohlubující a rozšiřující jejich znalosti získané v rámci studia základního kursu mikroekonomie. Tím dosáhnout přesnější orientace v teoretických základech předmětu a vyšší úrovně pochopení a jeho významu jako všeobecného základu i východiska studia ostatních ekonomických i neekonomických předmětů jednotlivých specializací. Zahrnutím do obsahu předmětu témat věnujících se analýze rozhodování spotřebitele či investora v podmínkách rizika a nejistoty, je dále přiblížit teoretický výklad analýze reálných problémů ekonomické praxe. Hlubším rozborem jednotlivých teoretických problémů předmětu, analyzováním jejich podstatných stránek a souvislostí je rozvíjet u studentů dovednosti mikroekonomické analýzy a její využití při řešení praktických problémů na podnikové a regionální úrovni. Napomáhat utváření schopností a dovedností efektivního ekonomického myšlení, rozhodování a chování.
Osnova
  • 1. Předmět zkoumání ekonomie, metody a nástroje ekonomické analýzy, analýza poptávky.
  • 2. Analýza spotřebitelského chování.
  • 3. Teorie firmy - produkční funkce a volba technologie.
  • 4. Náklady, příjmy, zisk firmy.
  • 5. Rozhodování spotřebitele za podmínek nejistoty a rizika.
  • 6. Rozhodování firmy v dokonalé konkurenci.
  • 7. Rozhodování firmy v monopolu.
  • 8. Rozhodování firmy v oligopolu.
  • 9. Rozhodování firmy v monopolistické konkurenci.
  • 10.Trhy výrobních faktorů.
  • 11.Všeobecná rovnováha a ekonomická efektivnost.
  • 12.Tržní selhání a mikroekonomická politika státu.
Literatura
    povinná literatura
  • JUREČKA, Václav a kol. Mikroekonomie. 3. akt. vyd. Praha: Grada, 2018, 360 s. ISBN 978-80-271-0146-7.
  • SOUKUPOVÁ, Jana. Mikroekonomie. 6. akt. vyd. Praha: Management Press, 2018, 576 s. ISBN 978-80-7261-538-4.
  • ŠKRABAL, J. a E. JÍLKOVÁ, 2018, 2024. Pokročilá mikroekonomie. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s.
    doporučená literatura
  • MANKIW, N. Gregory. Principles of Microeconomics. 7th ed. Stamford, CT: Cengage Learning. 2015. ISBN 978-1285165905.
Výukové metody
Na přednáškách a cvičeních se využívá informačně – receptivní metoda, slovní metody (popis, vysvětlování), výklad pomocí powerpointových prezentací, metody názorně demonstrační (znázornění grafické a schematické, dynamická projekce), dále pak metody participativní dialogické a praktické (výpočty, modelování).
Metody hodnocení
Zápočet: zápočtový test.

Zkouška: ústní.
Informace učitele
Bloková výuka:
I. blok: témata 1. – 3.; II. blok: témata 4. – 6.; III. blok: témata 7. – 9.; IV. blok: 10. – 12.

Konzultace s vyučujícím osobně přímo na výuce, v konzultačních hodinách prezenčně či online prostřednictvím MS Teams a dalších komunikačních nástrojů, e-mailem.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet, zkouška
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2025/K2PMI