MVŠO:K2MKD Manažerské komunikační dovedno - Informace o předmětu
K2MKD Manažerské komunikační dovednosti
Moravská vysoká škola Olomouczima 2025
- Rozsah
- 12 hod./semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Ing. Bc. Kamila Svobodová (přednášející)
- Garance
- Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc - Rozvrh
- kromě Pá 26. 9., kromě Pá 3. 10., kromě Pá 10. 10., kromě Pá 17. 10., kromě Pá 24. 10., kromě Pá 31. 10., kromě Pá 7. 11., kromě Pá 14. 11., kromě Pá 28. 11., kromě Pá 5. 12., kromě Pá 12. 12. ; a So 8. 11. 8:00–11:00 B2.336, Pá 21. 11. 8:00–11:00 B2.336, So 22. 11. 8:00–11:00 B2.336
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika, management a inovace (program MVŠO, 1116)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je v návaznosti na teoretické znalosti studentů provést nácvik komunikačních dovedností souvisejících s úspěšným výkonem práce/role manažera. Studenti se naučí vyhodnocovat své jednání v roli manažera a volit vhodné nástroje pro manažerské řešení situací formou praktického nácviku konkrétních technik, řešení zadaných případových studií a rozboru podaných výkonů.
- Osnova
- 1. Komunikační role manažera – požadavky na komunikaci manažera, kompetence v oblasti komunikace manažera, principy úspěšnosti manažera.
- 2. Působení osobnosti na komunikaci, sociální percepce, sociální komunikace jako proces, vybrané komunikační teorie a přístupy, komunikační bariéry a nedostatky, nároky na komunikaci manažera.
- 3. Princip transakční analýzy v komunikaci manažera, princip zrcadlení, práce s emocemi, s postoji.
- 4. Princip motivace v komunikaci manažera, ovlivňování v pracovním procesu.
- 5. Cíle – formulování cílů, sdělování cílů, přeformulování cílů, předávání cílů – technika delegování, úkolování. Vedení k cílům, schopnost zhodnotit a zdůvodnit, zhodnocení výkonu, principy podávání a přijímání zpětné vazby.
- 6. Obchodní jednání. Technika vyjednávání a doprovodné komunikační projevy – neverbální, verbální. Typy vyjednávání, typy vyjednavačů, fáze vyjednávání, empatický přístup k vyjednávání.
- 7. Techniky osobního rozvoje zaměstnanců – manažer v roli školitele. Technika koučování, mentorování, řízení diskuse, poradenský přístup. 8. Vedení porad, záznam z porady, zápisy z jednání.
- 9. Komunikace manažera prostřednictvím digitální technologie, komunikace ve virtuálních týmech – kompetence, technika, postupy, přínosy, úskalí.
- 10.Náročné a krizové situace v interpersonálních vztazích na pracovišti, chování manažera v těchto situacích.
- 11.Projevy selhání manažerů v komunikačních dovednostech, následky ve výkonech.
- 12.Závěrečné prezentace účastníků, technika prezentování výstupů.
- Literatura
- povinná literatura
- BEDRNOVÁ, E., E. JAROŠOVÁ a I. NOVÝ, 2012. Manažerská psychologie a sociologie. 1. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-726-1239-0.
- BĚLOHLÁVEK, F., 2016. 25 typů lidí, jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. roz. vyd. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-5872-5.
- BELZ, H. a M. SIEGRIST, 2015. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 3. vyd. Přeložil Dana LISÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0846-4.
- BERNARDOVÁ, D., J. KUBICOVÁ a O. AMEIR, 2018, 2024. Manažerské komunikační dovednosti. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s
- FRANKL, V. E., 2006. A přesto říci životu ano: psycholog prožívá koncentrační tábor. 3. vyd. Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří. ISBN 8071928666.
- PACHER, P. a L. BARONOVÁ, 2015. Vyjednávání a argumentace. Praha: University of Applied Management. ISBN 978-80-906-1521-2.
- doporučená literatura
- BERNARDOVÁ, D. 2021. EDULAM. Komunikace, Prezentace. Videopřednášky. Olomouc. MVŠO. Dostupné z: www.edulam.cz/
- KHELEROVÁ, V., 2010. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. 3. dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3566-5.
- SMEJKAL, Vl. a H. SCHELOVÁ BACHRACHOVÁ, 2011. Velký lexikon společenského chování. 2. rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3650-1.
- ŽKV, 2016. Byznys trip, aneb život korporátního vedoucího. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0549-5.
- Výukové metody
- V rámci výuky je kladen důraz na týmovou spolupráci, brainstorming, hraní rolí a řešení úkolů v terénu. Ve výuce jsou dále využity dialogické slovní metody, reproduktivní metoda, metoda problémového výkladu a heuristická metoda.
- Metody hodnocení
- Zápočet: aktivita ve výuce, splnění průběžně zadávaných úkolů shodných s okruhy obsahu výuky, rozbor záznamů podaných výkonů v průběhu výuky, závěrečná prezentace, zpracování písemné seminární práce.
- Informace učitele
- Bloková výuka:
I. blok: témata 1. – 4.; II. blok: témata 5. – 8., II. blok: témata 9. – 12. Konzultace s vyučujícím osobně přímo na výuce, v konzultačních hodinách prezenčně či online prostřednictvím MS Teams a dalších komunikačních nástrojů, e-mailem. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2025/K2MKD