K1ZPS Základy psychologie a sociologie

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2025
Rozsah
8 hod./semestr. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Garance
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty zejména se základními sociologickými a psychologickými přístupy, které lépe objasňují motivaci a jednání člověka v soudobé společnosti. Zvolená témata popisují jednotlivce z mikro pohledu jeho osobnosti (psychologie) směrem k obecnějšímu makro pohledu různých skupin či institucí (sociologie).
Osnova
  • 1. Základní charakteristika sociologie. Vznik sociologie. Teoretický a výzkumný rámec sociologie. Věda vs. zdravý rozum.
  • 2. Sociologické perspektivy. Paradigmata v sociologii: strukturální funkcionalismus, teorie konfliktu (kritická teorie), fenomenologie, symbolický interakcionismus.
  • 3. Kultura, společnost, skupina. Etnocentrismus. Enkulturace, akulturace, socializace. Kulturní hodnoty. Dělení skupin. Anomie. Role.
  • 4. Sociální stratifikace. Vzdělávací politika, Sociální třídy. Socioekonomická mobilita. Sociologie rodiny.
  • 5. Deviace, rasa, etnicita. Stigma. Labelling. Minorita vs. majorita z historické perspektivy 20. století.
  • 6. Postmoderní společnost. Moderní vs. postmoderní společnost. Spor generací.
  • 7. Psychologie práce. Analýza pracovní činnosti. Intervence v psychologii práce. Teoretické přístupy v psychologii práce. Motivace pracovní činnosti. Tři základní otázky motivování. Teorie potřeb. Efektivní využití stimulů. Organizační kultura. Prvky kultury. Typy kultur. Kulturní změna.
  • 8. Osobnost. Typy lidí a jejich projev v pracovní činnosti. Klasická typologie. Moderní typologie. Využití typologie v praxi při vedení lidí. Měření osobnosti. Duševní poruchy, základní typy zátěžových situací.
  • 9. Motivace pracovní činnosti. Motivace. Vybrané teorie motivace, Maslowova teorie, Herzbergova dvoufázová teorie. Adamsova teorie ekvity (spravedlnosti), Vroonova teorie expektance, McGregorova teorie X a Y.
  • 10.Organizační struktura.
  • 11.Vztahy na pracovišti. Sociální skupina. Zdroje konfliktů na pracovišti. Postup řešení pracovních konfliktů.
  • 12.Současné problémy soudobé společnosti. České i nadnárodní problémy a otázky řešené současnými odbornými psychologickými společnostmi a institucemi u nás i ve světě.
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNOCH, P. a P. KLIMENT, 2018, 2024. Základy psychologie a sociologie. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s.
  • DOLEŽELOVÁ, L., 2020. Občanský a společensko-vědní základ: Psychologie. Computer media. ISBN 978-80-7402-314-9.
  • DOSEDĚL, T., HUBATKOVÁ, B. a T. KATRŇÁK, 2021. Proměna role vzdělání v době čtvrté průmyslové revoluce. Brno: Koedice Barrister & Principal/Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9931-9. doi: 10.5817/CZ.MUNI.M210-9932-2021.
  • FUČÍK, P., CHROMKOVÁ MANEA, B. E. a L. RABUŠIC, 2019. K problému deinstitucionalizace manželství. In: RABUŠIC, L., KUSÁ, Z., CHROMKOVÁ MANEA, B. E. a K. STRAPCOVÁ. Odděleně spolu? Česko a Slovensko optikou vývoje hodnot po roce 1991. 1. vyd. Bratislava:
  • HELUS, Z., 2018. Úvod do psychologie 2. Grada. I SBN 978-80-247-4675-3.
  • KELLER, J., 2022. Dějiny klasické sociologie. Slon. ISBN 978-80-246-5336-5.
  • MARADA, R., 2021. Co je nového v sociologii. 1. vyd. Praha: Nová beseda. CJN; 16. ISBN 978-80-883-8332-1.
  • VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
  • VÝROST, J. a J. SLAMĚNÍK, 2019. Sociální psychologie. Grada. ISBN 978-80-247-5775-9.
  • WAGNEROVÁ, I., 2011. Psychologie práce a organizace. Grada. ISBN 978-80-247-3701-0.
    doporučená literatura
  • ATKINSON, R. L.,2003. Psychologie. Portál. ISBN 978-80-717-8640-3.
  • HABERMAS, J. Reflections and Hypotheses on a Further Structural Transformation of the Political Public Sphere. Theory, Culture & Society, 39(4), 145–171. 2022. https://doi.org/10.1177/02632764221112341.
  • KATRŇÁK, T. a L. FÓNADOVÁ, 2022. Nerovné šance na vzdělání: teoretické vymezení a empirické měření. In DŽAMBAZOVIČ, R., GERBERY, D. a J. SOPÓCI. Vzdelanostné nerovnosti v optike sociológie: Teoretické východiská a empirické poznatky. 1. vyd. Bratislava:
  • KREIDL, M. Sociologie v generační perspektivě. Pohled Martina Kreidla. In Sociologický bulletin. 2020. ISBN 978-80-907-6823-9.
  • SZALÓ, C. a E. HAMAR, 2023. Migrace, uprchlíci a transgenerační přenos. In PREISS, M. a D. VIZINOVÁ. Transgenerační přenos traumatu. Praha: Grada, s. 145-162, 17 s. Psychologie a pedagogika. ISBN 978-80-271-3049-8.
Metody hodnocení
Zápočet: písemný test z psychologie (min. na 70 %), projekt dle zadání.
Zkouška: ústní zkouška (sociologie).
Informace učitele
Bloková výuka:
Blok I. – témata 1. – 6., blok II. – témata 7. – 12.

Konzultace s vyučujícím osobně přímo na výuce, v konzultačních hodinách, e-mailem, prostřednictvím IS MVŠO.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet, zkouška
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2025/K1ZPS