EK2SMA Strategic Management

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2025
Rozsah
12 hod./semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Garance
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the subject is to clarify to students the importance of strategic management in the conditions of the current market environment and to teach them to use the basic tools of creating, implementing, and applying strategy in an organization. After completing the course, the student will be able to explain the concept of strategy and strategic management and their necessity for the success of a modern organization, define specific features of strategic processes and principles of strategic thinking, define the content of strategy, conduct analyses of the internal and external environment, and formulate an organization's strategy.
Osnova
  • 1. Introduction to the study. (The concept of strategy and strategic management of an organization.)
  • 2. Specific features of strategic processes. (Comparison with other levels of management, principles of strategic thinking.)
  • 3. Strategic analysis of the external environment. (Characteristics of the external environment, basic tendencies.)
  • 4. Strategic analysis of the external environment. (Analytical methods.)
  • 5. Strategic analysis of the internal environment. (Factors of internal analysis, analytical methods.)
  • 6. Strategic analysis - evaluation. (SWOT analysis, outputs, evaluation.)
  • 7. Formulation of the strategic goal. (Target properties, stakeholders, SMART rule.)
  • 8. Content and structure of the strategy. (Concept and content of strategy, basic tasks of strategy, strategic operations.)
  • 9. Types of business strategies. (Possible alternatives of strategic development, strategy variants.)
  • 10.Choosing the optimal strategy. (Suitability, acceptability, feasibility of the strategy.)
  • 11.Implementation of the strategy. (Approval of the strategy, introduction of the strategic management system, systematic updating of the content of the strategy.)
  • 12.Modern trends in the field of strategic management. Conclusion. (Summary)
Literatura
    povinná literatura
  • ZUZÁK, R., 2022. Strategický management. Třetí, rozšířené a doplněné vydání. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu. ISBN 978-80-88330-55-4.
  • MATISKO, P., J. BOHÁČEK a B. STROMKO, 2021. Marketingová strategie a plánování. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu. ISBN 978-80-88330-10-3.
  • MYŠKOVÁ, R., 2020. Strategický management. Vydání druhé. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-287-9.
  • FOTR, J., E. VACÍK, I. SOUČEK, M. ŠPAČEK a S. HÁJEK, 2020. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, Expert (Grada). ISBN 978-80-271-2499-2.
  • KAFEL, T. and B. ZIEBICKI, 2021. The Evolution of Strategic Management: Challenges in Theory and Business Practice. Polsko: 'Cognitione' Foundation for the Dissemination of Knowledge and Science. ISBN 9788395900600.
  • NAVRÁTILOVÁ, D., PAWLICZEK, A. a J. ŠKRABAL, 2018, 2024. Strategic management. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s.
    doporučená literatura
  • URBANCOVÁ, H. a P. VRABCOVÁ, 2023. Strategický management lidských zdrojů: moderní trendy v HR. Praha: Grada Publishing. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-3675-9.
  • KISSINGER, H., 2023. Umění politické strategie: šest vůdčích postav moderního světa. Přeložil Martin POKORNÝ. Praha: Prostor. Obzor (Prostor). ISBN 978-80-7260-562-0.KISSINGER, H., 2023. Umění politické strategie: šest vůdčích postav moderního světa. Pře
  • FOTR, J. a I. SOUČEK, 2020. Scénáře pro strategické rozhodování a řízení: jak se efektivně vyrovnat s budoucími hrozbami a příležitostmi. Praha: Grada Publishing. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-2020-8.
  • THOMPSON, J., J. M. SCOTT and F. MARTIN, 2020. Strategic management: awareness and change. Ninth edition. Hampshire: Cengage. ISBN 978-1-4737-6742-3.
Výukové metody
The teaching methods used include information-receptive methods (interpretation, explanation, description), verbal and demonstration methods (presentation). Further methods used: reproductive (testing, examination, repeating), problem interpretation methods and case studies.
Metody hodnocení
Zápočet: zpracování případových studií, prezentace aktualit z oblasti strategického managementu, reflexe ze studia odborné literatury.
Zkouška: písemná zkouška formou elektronického testu, alt. písemná příprava + ústní zkouška.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Bloková výuka:
blok I. – téma 1. – 4., blok II. – téma 5. – 8., blok III. – téma 9. – 12.

Konzultace s vyučujícím osobně přímo na výuce, v konzultačních hodinách, e-mailem, prostřednictvím IS MVŠO.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet, zkouška
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je ekvivalentní k předmětu Strategický management, který se vyučuje v českém jazyce.

  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2025/EK2SMA