XESOA Etika a společenská odpovědnost malých a středních podniků

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Mánek (přednášející)
Mgr. Jiří Mánek (cvičící)
Garance
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
Čt 11:30–12:15 B2.330
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XESOA/01: Čt 12:15–13:00 B2.330, J. Mánek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s etickými kořeny a současnými etickými principy v Evropě a v ČR. V návaznosti na etický rozměr společnosti vysvětlit vznik fenoménu společenská odpovědnost (dále jen CSR) a dobrovolnou podstatu CSR. Názorně ukázat rozdíly mezi CSR malých a středních podniků a velkých podniků či nadnárodních korporací. Ukázat význam CSR malých a středních podniků a možnost jejich edukace v této oblasti.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Etické kořeny evropské kultury - antika
    2. Etické kořeny evropské kultury - judaismus
    3. Etické kořeny evropské kultury - křesťanství
    4. Současné etické principy
    5. Kulturní vzorce současné společnosti
    6. Etický výchozí rozměr CSR
    7. Etický přístup v CSR - Evropa ve srovnání s USA
    8. Dobrovolnost v CSR jako etický ukazatel
    9. Rozdílnost velkých a malých podniků při zavádění a realizaci CSR
    10. Evropské normy CSR ve vztahu k malým a středním podnikům
    11. Možnosti edukace malých a středních podniků v oblasti CSR
    12. Sebevzdělávání a sebeprezentace malých a středních podniků v oblasti CSR
    Ve výuce jsou využity zejména dialogické slovní metody, reproduktivní metoda, metoda problémového výkladu a heuristická metoda.
Literatura
    povinná literatura
  • HOLÁTOVÁ, Darja a Vlasta DOLEŽALOVÁ, et. al. Řízení lidských zdrojů v malých a středních podnicích. Společenská odpovědnost, rozvoj a vzdělávání, fluktuace a motivace pracovníků, finanční výkonnost. Žilina: Nakladatelství GEORG, 2014. ISBN 978-80-815-4121-6. info
  • ČSN ISO 26000. Pokyny pro oblast společenské odpovědnosti. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrolog, 2011. info
    doporučená literatura
  • POKORNÁ, D. Koncept společenské odpovědnosti: obsah, podstata, rozsah. 1. vydání. Olomouc, Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3348-6. info
  • WERTHER, William a David B. CHANDLER. Strategic Corporate Social Responsibility. Stakeholders in a Global Environment. London: SAGE Publications, 2011. ISBN 978-14-129-1372-0. info
  • KULDOVÁ, Lucie. Společenská odpovědnost firem. Etické podnikání a sociální odpovědnost v praxi. Plzeň: OPS, 2010. ISBN 978-80-872-6912-1. info
  • JENKINS, Heledd. A 'Business Opportunity' Model of Corporate Social Responsibility for Small- and Medium-sized Enterprises. Business Ethics: A European Review. 2009. info
Metody hodnocení
Zápočet: účast na cvičeních, aktivita na cvičeních, vyplnění dotazníku CSR pro jednotlivce a dotazníku pro malé a střední podniky, písemná analýza dotazníků formou seminární práce.
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a112a90ca9f204c58a265830a020e0d00%40thread.tacv2/conversations?groupId=ff7ee711-6fa6-4475-91d5-be21758f4902&tenantId=ed27fc21-8d98-4df9-af69-7fce8cea652b
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023.