YBEE Behaviorální ekonomie

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2021
Rozsah
12/0/0. 3 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Omar Ameir, Ph.D. (přednášející)
Ing. Michaela Perunová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Richard Šmilňák, MBA (přednášející)
Garance
Ing. Omar Ameir, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Předpoklady
XMIK Mikroekonomie && XMAK Makroekonomie &&ROCNIK(2,3)&&TYP_STUDIA(B)
Mikroekonomie, Makroekonomie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnutí znalostí z oblasti moderního pojetí ekonomických studií, kterou je behaviorální ekonomie. Tento neortodoxní směr ekonomického uvažování představuje neotřelý pohled na podstatu ekonomických věd, které propojuje s měkkými atributy podstaty lidského života, jakými jsou iracionální prvky vnímání, přemýšlení a rozhodování. Klasičtí ekonomové čím dál více respektují skutečnost, že standardní ekonomické modely založené čistě na sofistikovaných a exaktních parametrech nemůžou věrohodně popsat reálnou ekonomickou realitu, která je kromě racionálních atributů tvořena i atributy iracionálními. Z podstaty řešené problematiky je klasická výuka předmětu velmi zásadně doprovázena i výukou praktickou, založenou na simulačních hrách a dotazníkových šetřeních.
Osnova
  • 1. Vymezení vztahu mezi klasickou ekonomií a ekonomií behaviorální, behaviorální ekonomie jakožto nový způsob společenskovědního myšlení
  • 2. Vědecké propojení ekonomie a psychologie
  • 3. Racionální a iracionální ekonomická rozhodování
  • 4. Psychologicko-sociologické důvody iracionálního ekonomického rozhodování
  • 5. Řešení a zvládání psychologicko-sociologických důvodů iracionálního ekonomického rozhodování
  • 6. Srovnání dnešní doby s dobou minulou (finanční možnosti jdou ruku v ruce s finančními nejasnostmi, riziky, a z toho vyplývajícími špatnými rozhodnutími)
  • 7. Duševní účetnictví (vymezení důvodů, proč má každá koruna jinou hodnotu)
  • 8. Utopené náklady (rozhodování při obnovování nedokončených investic a náklady obětované příležitosti)
  • 9. Rozhodovací paralýza (faktory ovlivňující (ne)schopnost spotřebitele realizovat rozhodnutí)
  • 10. Skryté náklady (neviditelné náklady, které spotřebitelé neregistrují)
  • 11. Sklon k přijímání špatných informací (popsání procesu inklinace ke špatné volbě)
  • 12. Vliv davového chování při ekonomickém rozhodování
Literatura
    povinná literatura
  • THALER, R. H. Neočekávané chování: příběh behaviorální ekonomie / Richard H. Thaler; z anglického originálu Misbehaving. The making of behavioral economics přeložil Jan Kalandra. Praha: Argo: Dokořán, 2017. ISBN 978-80-7363-838-2. info
  • KOZÁK, V. a J. POSPÍŠIL ZÁVODNÝ. Racionální spotřebitelské chování a vliv iracionality. 2013. info
  • HOLMAN, R. Ekonomie. Praha: C. H. Beck, 2011. ISBN 978-80-740-0006-5. info
  • WILKINSON, N. a M. KLAES. An Introduction to Behavioral Economics. 2007. info
    doporučená literatura
  • JÍLKOVÁ, E. Mikroekonomie. Olomouc: MVŠO, 2018. info
  • ARIELY, D. Jak drahé je zdarma. 2009. info
  • BELSKY, Gary a GILOVICH, Thomas. Proč chytří lidé dělají hloupé chyby, když jde o peníze: a jak tyto chyby napravit. Praha: Práh, 2003. ISBN 80-7252-072-5. info
    neurčeno
  • JÍLKOVÁ EVA A JARMILA ZIMMERMANNOVÁ. Makroekonomie. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • GLIMCHER, P. W. a E. FEHR. Neuroeconomics: Decision Making and the Brain. 2013. info
  • Kahneman, D. Thinking, fast and slow. Macmillan, 2011. info
Metody hodnocení
Zápočet: - aktivní účast na seminářích; - seminární práce. Zkouška: - úspěšně absolvovaný písemný test (min 60 % z písemné zkoušky).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022.