XMSID Metodologie sběru a interpretace dat

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2020
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Fink (přednášející)
doc. et doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Fink (cvičící)
Mgr. Pavla Ludvíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. et doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty identifikovat a formulovat výzkumný problém a na jeho základě stanovit cíl práce tak, aby byl podkladem pro výběr metodologického paradigma. Naučit operacionalizaci cíle podle principu PICO u kvantitativního nebo PCC u kvalitativního výzkumu a stanovení klíčových slov a rešeršní strategii. Pomoci určit teoretická východiska výzkumu studenty a praktické formulování hypotéz nebo výzkumných otázek. Seznámit s metodami sběru, analýzy a interpretace dat u různých typů výzkumů, včetně jejich výhod a nevýhod. Cílem předmětu je metodologicky studenty připravit na zpracování diplomové práce.
Osnova
  • 1. Výzkumný problém a cíl, kvantitativní a kvalitativní paradigma, rozdíly, příklady, klíčová slova
    2. Rešeršní strategie a evidence důkazů podle principů PICO a PCC
    3. Stanovení teoretických hypotéz a výzkumných otázek
    4. Kvantitativní šetření, metody přístupu
    5. Struktura projektu u terénního kvantitativního šetření, pilotní šetření a předvýzkum
    6. Metody sběru dat u kvantitativních šetření (dotazník, strukturovaný rozhovor, strukturované pozorování, obsahová analýza, měření, experiment, strukturované sériové kazuistiky)
    7. Statistické metody analýzy dat
    8. Interpretace statistických dat
    9. Kvalitativní šetření, metody přístupu a struktura projektu u terénního kvalitativního šetření
    10. Metody sběru dat u kvalitativního šetření (nestrukturovaný rozhovor, analýza obsahu, kazuistiky, životní dráhy, nestrukturované pozorování - videonahrávek, fotografií, události)
    11. Metody analýzy dat - otevřené, axiální, selektivní kódování a interpretace kvalitativních dat
    12. Smíšený výzkum
    Výuka je metodicky zaměřena na dialogické a participativní metody (dialog v celé skupině) a situační či případové metody. Využity jsou rovněž výzkumné metody pro analýzu dat.
Literatura
    povinná literatura
  • LUDVÍKOVÁ PAVLA A IRENA KOVAČIČINOVÁ. Kvalifikační práce na MVŠO. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • IVANOVÁ KATEŘINA. Metodologie sběru a interpretace dat. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2. info
  • IVANOVÁ, Kateřina a Dana POKORNÁ. Komunikace ve vědě a výzkumu. Olomouc: Moravská vysoká škola, 2010. ISBN 978-80-872-4035-9. info
  • OLECKÁ, Ivana a Kateřina IVANOVÁ. Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. Olomouc: Moravská vysoká škola, 2010. ISBN 978-80-872-4033-5. info
  • IVANOVÁ, Kateřina. Metody a techniky. Ostrava: ZSF, 2005. info
    doporučená literatura
  • VÉVODOVÁ, Šárka, IVANOVÁ, Kateřina a kol. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4770-4. info
  • LIAMPUTTONG, Pranee. Qualitative Research Methods. Australia & New Zeland: Oxford Univ. Press, 2013. ISBN 978-01-955-1855-9. info
  • WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5. info
  • IVANOVÁ, Kateřina a Martin ZIELINA. Etika pro vědecko-výzkumné pracovníky. Olomouc: Moravská vysoká škola, 2010. ISBN 978-80-872-4034-2. info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-736-7381-9. info
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a48c12caee86d49f28d9bc3af330530bd%40thread.tacv2/conversations?groupId=d45d8473-e17e-4a27-b968-4f4634f48268&tenantId=ed27fc21-8d98-4df9-af69-7fce8cea652b
Zápočet: účast na cvičeních, vypracování projektu závěrečné práce
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.