XZSP_UPE Základy sociálního podnikání

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2019
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta se sociálním podnikáním a sociální ekonomikou. Studenti se budou umět orientovat v české legislativě upravující podmínky vzniku a existence sociálního podnikání. (I fáze před vznikem účinnosti zákona o sociálním podnikání, II fáze v době účinnosti nového zákona o sociálním podnikání, bude-li schválen v legislativním procesu). Budou rozumět podmínkám vzniku sociálního podniku nebo transformaci sociálního podnikání z klasického podniku či neziskového subjektu, který implementuje principy sociálního podnikání v praxi. Pochopí základy tvorby projektu vzniku sociálního podniku. Výklad bude doplněn přednáškami a workshopy odborníků z praxe.
Osnova
  • 1. Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky
    Definice základních principů sociálního podnikání (jako inovativního nástroje politiky zaměstnanosti a regionálního rozvoje) a sociální ekonomiky v globalizované ekonomice.
    2. Podmínky sociálního podnikání v ČR
    Legislativní podmínky sociálního podnikání. Veřejně uznávaná definice sociálního podnikání (TESSEA apod.). Nejčastější typy právní formy sociálních podniků v ČR - jejich výhody a nevýhody. Obory činnosti sociálních podniků v ČR, platformy síťování sociálních podniků v ČR, regionalizace sektoru sociálního podnikání.
    3. Business modely v sociálním podnikání
    Předpoklady pro sociální podnikání. Zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Analýzy prostředí, analýzy poptávky.
    4. Financování vzniku a rozvoje sociálních podniků
    Typy finančních zdrojů (dotace a finanční nástroje, úvěrování, sociální bankovnictví), vícezdrojové financování. Problematika veřejné podpory sociálních podniků a podpory de-minimis.
    5. Sociální inovace
    Vymezení pojmu sociální inovace. Typy sociálních inovací, jejich životní cyklus. Sociální podnikání jako možný typ sociální inovace.
    6. Hodnocení výkonnosti sociálního podniku
    Hodnocení prostřednictvím základních podnikových ukazatelů výkonnosti. Využití alternativních metod měření výkonnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEBESTOVÁ, J. a P. KREJČÍ. Sociální podnikání. Karviná: SU OPF, 2019. info
  • TRČKA, L. a kol. Sociální podnikání: teorie pro praxi. Brno: Ústav sociálních inovací, 2014. ISBN 978-80-260-7215-7. info
  • DOHNALOVÁ, M. Sociální ekonomika, sociální podnikání: podnikání pro každého. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-269-3. info
    doporučená literatura
  • ŠEBESTOVÁ, J. a Z. PALOVÁ. Sociální inovace: Vliv podpory fondů EU na jejich tvorbu. Bratislava: Kartprint, 2016. ISBN 978-80-89553-42-6. info
  • BORNSTEIN, D. and S. DAVIS. Social entrepreneurship: what everyone needs to know. New York: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-539633-1. info
Informace učitele
Požadavky na studenta: účast a diskuse na seminářích, semestrální projekt, zkouška.
Hodnotící metody: Povinná účast na seminářích 60 %, povinná účast na diskuzích z praxe na seminářích, (20 % hodnocení), semestrální projekt a jeho obhajoba (30 % hodnocení), závěrečná zkouška (50 % hodnocení).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, léto 2019, léto 2020.