YOC_UMM Obchodní činnosti

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2018
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Miloslava Chovancová, CSc.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základní terminologií v oblasti obchodní problematiky, objasnit proces řízení retailingových firem, zmapovat místo, úlohu a podstatu fungování maloobchodních a velkoobchodních jednotek a definovat úlohu spotřebitele, včetně jeho zásadního vlivu na činnost obchodních firem. Předmět umožní získat základní znalosti a dovednosti spojené s obchodními činnostmi, a to jak na tuzemském, tak na zahraničním trhu. Po absolvování by student měl pochopit a umět predikovat trendy ve vývoji obchodních činností, používat základní instrumentarium pro výzkum trhů, ale také chápat základní teoretické koncepce chování spotřebitelů a umět je prakticky využívat při strategických rozhodováních v obchodních činnostech.
Osnova
  • 1. Obchod a obchodní činnosti
    - vznik obchodu, historie obchodu, definice obchodu, obchod přímý, obchod nepřímý, význam obchodu, funkce obchodu, obchodní kategorie, kategorie obchodních prostředníků, kategorie zprostředkovatelů, složky podmínek obchodního podnikání, právní formy obchodních firem.
    2. Řízení retailingové firmy
    - retailingová firma, charakteristické znaky organizace, proces organizování retailingové firmy, typy organizačních formátů v retailingu, malý nezávislý retailer, větší retailer s několika filiálkami, retailingový řetězec, silně diverzifikovaný retailer, organizační schéma filiálkové retailingové firmy, mezinárodní retailingové řetězce, globální obchodní značky, základní kompetence retailera.
    3. Řízení lidských zdrojů
    - definice lidských zdrojů, požadavky zákazníků, pracovníků a firem, specifika řízení lidských zdrojů v retailingu, činnosti v rámci řízení lidských zdrojů, zdroje získávání pracovníků, hodnocení prodejního personálu, kritéria hodnocení výkonu pracovníků prodeje, odměňování pracovníků prodeje, mzda pracovníků prodeje, konkurenceschopnost ve vztahu k lidským zdrojům.
    4. Řízení pohybu zboží
    - logistika, předmět a cíle logistiky, materiálové toky, logistický řetězec a jeho prvky, přepravní řetězec, distribuční řetězec, obchodní logistika, řízení dodavatelského řetězce, proces vyřizování objednávek (management objednávek), nákup v rámci obchodu, nákup maloobchodu, úrovně dodavatelských služeb.
    5. Maloobchod
    - definice maloobchodu, maloobchodní transakce, maloobchodní podnikání, členění maloobchodu, specifické funkce maloobchodu, základní formy podpory prodeje, podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele, na prodejní personál a na spotřebitele, změny a tendence maloobchodu, provozní jednotka maloobchodu, typy provozních jednotek maloobchodu, maloobchodní síť.
    6. Velkoobchod
    - definice velkoobchodu, předmět činnosti velkoobchodu, druhy velkoobchodních činností, dodávkový velkoobchod, agenturní - traťový velkoobchod, samoobslužný velkoobchod, regálový velkoobchod.
    7. Retailing v České republice a nákupní centra
    - rozvoj maloobchodní sítě, pojem nákupní centrum, nákupní centra v ČR, nákupní centra ve světě, služby nákupních center, nákupní zóny, outlet centra, poměr ploch nákupních center, řízení nákupních center, podnikatelské subjekty NC (investoři, developeři, správci NC, nájemci prodejen a provozoven), provoz NC.
    8. Výzkum trhu
    - cíl výzkumu v oblasti retailingu, harmonogram výzkumu, rozpočet výzkumu, metody výzkumu, proces získávání informací, metody dotazování, soubor tazatelů, výzkumný tým, panel, telefonické dotazování, omnibus, on-line výzkum, kontrola.
    9. Chování spotřebitele
    - spotřebitel, nákupní chování, typy spotřebitelských subjektů, osobní spotřebitel, organizační spotřebitel, marketingová filozofie orientovaná na spotřebitele, segmentace trhu na podskupiny spotřebitelů, proces spotřebitelského (nákupního) rozhodování, spotřebitelovo vnímání, postoje zákazníka, vlivy působící na chování spotřebitele, spotřebitelův black box.
    10. Ovlivňování spotřebitele
    - propagace a komunikace, cílová skupina, propagační akce, média a propagační prostředky v reklamě, masová média, specifická média, služby poskytované zákazníkům.
    11. Etika obchodního podnikání a ochrana spotřebitele
    - pojem etika, etika podnikání, etický kodex podnikání, nekalé obchodní praktiky, ochrana spotřebitele, právní ochrana spotřebitele, Česká obchodní inspekce (ČOI), Sdruže
Literatura
    povinná literatura
  • ZAMAZALOVÁ M. Marketing obchodní firmy. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2049-4. info
  • BÁRTA V. - PÁTÍK L. - ROSTLER M. Retail marketing. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-207-9. info
  • MACHKOVÁ H. - ČEMOHLÁVKOVÁ E. - SATO A. a kol. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1590-2. info
  • CIMLER P. - ZADRAŽILOVÁ D. a kol. Retail management. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6. info
  • PRAŽSKÁ L. - JINDRA J. a kol. Obchodní podnikání - Retail management. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-059-7. info
    doporučená literatura
  • HESKOVÁ M. Category management. Praha: Profess Consulting, 2006. ISBN 80-7259-049-9. info
  • BUCHTOVÁ B. - KULHAVÝ V. Psychologie v obchodní činnosti firmy. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-4061-0. info
  • HES A. Velkoobchod a maloobchod. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2004. ISBN 80-213-1163-0. info
  • BENEŠ B. a kol. Zahraniční obchod. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0558-3. info
  • JOBBER D. - LANCASTER G. Management prodeje. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-533-4. info
Informace učitele
Požadavky na ukončení:
1. vypracování seminární práce (téma, rozsah a podmínky upřesněny v rámci výuky),
2. úspěšné absolvování písemného testu.
Podmínky pro studenty s individuálním studijním plánem:
shodné s prezenční formou studia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, léto 2020.