ACSM_UMM Contemporary Strategic Management

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2015
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je objasnit studentům význam strategického řízení v podmínkách současného tržního prostředí a naučit ho používat základní nástroje tvorby, zavádění a uplatňování strategie ve firmě. Stručná anotace předmětu: Vysvětluje se pojem strategie a strategického řízení a jejich nezbytnost pro úspěch moderní firmy. Formulují se specifické rysy strategických procesů, principy strategického myšlení a obsah strategie firmy. Důraz je rovněž kladen na analýzy vnitřního a vnějšího prostředí.
Osnova
  • Osnova přednášek:
    1. Úvod do studia
    - Pojem strategie a strategického řízení firmy
    2. Specifické rysy strategických procesů
    - Rozdíl mezi strategickým, taktickým a operativním řízením
    - Principy strategického myšlení
    3. Formulace strategie
    - Pojem a obsah strategie
    - Základní úkoly strategie firmy
    - Strategické cíle
    4. Obsah a struktura strategie
    - Analytická část
    - Rozhodovací část
    - Segmentace
    - Výchozí a cílový stav
    - Propojení výchozího a cílového stavu
    5. Strategická analýza vnějšího okolí firmy
    - Charakteristika vnějšího okolí
    - Základní tendence
    6. Strategická analýza vnějšího okolí firmy
    - Analytické metody
    7. Strategická analýza vnitřního prostředí firmy
    - Faktory vnitropodnikové analýzy, analytické metody
    8. Návrh strategie
    - Možné alternativy strategického rozvoj
    9. Výběr optimální strategie
    - Vhodnost strategie
    - Přijatelnost strategie
    - Uskutečnitelnost strategie
    10. Implementace strategie
    - Schválení strategie
    - Zavedení systému strategického řízení
    - Systematická aktualizace obsahu strategie
    11. Inovační management
    - Zdroje inovací, inovační cyklus
    12. Závěr
    - Shrnutí
Literatura
    povinná literatura
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ K., NAVRÁTILOVÁ D. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl VI Krok za krokem k vítězství. 1 vyd., 234s. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2012. ISBN 978-80-7455-041-6. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, D. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl IV Od snu k realitě. 1. vyd. Olomouc: MVŠO, 2011. ISBN 978-80-87240-87-8. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, D. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl V Aktivně vytvořit budoucnost. 1. vyd. Olomouc: MVŠO, 2011. ISBN 978-80-87240-97-7. info
  • SOUČEK, Z. Firma 21. století. Praha: Professional Publishing, 2010. ISBN 978-80-7431-007-2. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, D., ŘÍHA, M. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl I. 1. vyd. Olomouc: MVŠO, 2010. ISBN 978-80-87240-18-2. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, D., ŘÍHA, M. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl II Formulace strategie. 1. vyd. Olomouc: MVŠO, 2010. ISBN 978-80-87240-19-9. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, D., ŘÍHA, M. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl III Implementace strategie. 1. vyd. Olomouc: MVŠO, 2010. ISBN 978-80-87240-20-5. info
  • SOUČEK, Z. Zvítězíme i v globální ekonomice. Praha: Professional Publishing, 2008. ISBN 978-80-86946-73-3. info
  • KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení: teorie pro praxi. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8. info
  • DEDOUCHOVÁ M. Strategie podniku. Praha: C.H. Beck, 2001. ISBN 80-7179-603-2. info
    doporučená literatura
  • KOTTER J. P. Vedení procesu změny. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-015-0. info
  • CHARVÁT, J. Firemní strategie pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1389-6. info
  • TRUNEČEK J. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. Praha: Professional Publishing, 2004. ISBN 80-86419-67-3. info
  • SOUČEK Z. Úspěšné zavádění strategického řízení firmy. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-47-9. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Zápočet: Úspěšné absolvování písemného závěrečného testu, odevzdání seminární práce (reflexe četby, aplikace strategického managementu).

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.