XRLZ_UMM Řízení lidských zdrojů

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2014
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Petr Podrazil (přednášející)
Mgr. Vladimíra Sedláčková (přednášející)
Mgr. Markéta Vitoslavská (přednášející)
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (cvičící)
JUDr. Mgr. Ing. Marek Hodulík (cvičící)
JUDr. Petr Podrazil (cvičící)
Mgr. Vladimíra Sedláčková (cvičící)
Mgr. Markéta Vitoslavská (cvičící)
Garance
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili práci s lidskými zdroji v organizaci jako systém vzájemně provázaných plánovitých personálních činností, s jeho základními principy fungování a manažerským přístupem k realizaci.
Osnova
  • Osnova přednášek:
    Přednášky jsou realizovány ve 4 hodinových celcích a jsou zaměřeny výhradně na jednotné a jednoznačné vysvětlení pojmů a vzájemných vazeb, které v odborné literatuře jednoznačné nejsou.
    1. Řízení lidských zdrojů jako systém založený na strategii a plánování. Hlavní aktéři v systému práce s lidskými zdroji v organizaci. Složky firemní kultury, tvorba firemního prostředí a kultury.
    2. Lidské zdroje - sociologické pojetí, psychologické pojetí, manažerské pojetí. Význam lidských zdrojů pro organizaci, význam práce s lidskými zdroji pro organizaci.
    3. Pracovní místo. Sociologické pojetí práce a pracovního místa. Motivační náboj pracovního místa. Vytváření a analýza pracovních míst. Modelování pracovního místa. Sestavení vybrané pracovní pozice, sestavení analýzy pozice. Metody analýzy práce a pracovního místa - metoda kritických incidentů, metoda hierarchické analýzy, metoda jednoduchého výčtu, metoda vytváření seznamů a dotazníků, metoda škálování. Sestavení popisu práce, stanovení kvalifikačních požadavků a modelu pro rozvoj pracovníka na pozici.
    4. Řízení pracovního výkonu pracovníků v organizaci. Role motivace pracovníků k pracovníku výkonu, vliv osobního rozvoje a organizace vzdělávání pracovníků, význam systému hodnocení pracovního výkonu, rozvoj pracovního potenciálu pracovníků. Vnitřní mobilita pracovníků v organizaci. Motivační nástroje pro vnitřní mobilitu pracovních sil. Stabilizace pracovních sil.
    5. Osobní kariéra člověka, význam osobní kariéry, vnitřní a vnější kariéra. Řízení kariéry v organizaci.
    6. Pracovní kompetence. Kompetenční modely v organizacích. Systém kompetencí. Popis kompetencí. Sestavení kompetenčního modelu podle kritérií. Řízení lidských zdrojů založené na kompetenčním modelu.
    Osnova cvičení:
    Cvičení jsou organizovaná ve dvouhodinových celcích a jsou zaměřena na aplikaci teorie do řešení konkrétních situací a nástrojů v ŘLZ:
    1. Trh práce, analýza trhu práce, pracovní síly na trhu práce. Práce s informačními zdroji o situaci na trhu práce. Získávání potřebných informací z informačních zdrojů o trhu práce pro potřeby personálního plánování v organizacích.
    2. Osobnost pracovníka v organizaci. Potenciál, kompetence pracovníků, rozvojové intervence. Metody zjišťování potenciálu a kompetencí. Správná volby a použití rozvojových intervencí. Diagnostika potenciálu pracovníka nepsychologickými i psychologickými postupy vhodnými pro manažera. Obohacování práce, rozšiřování pracovní náplně, cirkulace pracovníků.
    3. První průběžný zápočtový test. Získávání pracovníků pro organizaci. Proces náboru a výběru pracovníků. Vnitřní a vnější zdroje. Sestavení výběrového řízení - náborová pyramida, výběrová strategie, design výběrového řízení.
    4. Personální pohovory. Metoda rozhovoru (standardizovaný, polostandardizovaný, nestandardizovaný). Výběrový pohovor, hodnotící pohovor, osobní náročný pohovor, disciplinární pohovor.
    5. Personální práce a její úloha ve firmách. Personální administrativa. Dokumentace. Ukázky personální dokumentace, práce s dokumentací.
    6. Druhý průběžný zápočtový test. Zadání písemného zpracování designu jedné vybrané personální činnosti zpracovaného na základě získaných znalostí.
Literatura
    doporučená literatura
  • POKORNÁ D. Řízení lidských zdrojů 1. Distanční text. info
  • POKORNÁ D. Řízení lidských zdrojů 2. Distanční text. info
  • MARQUES C. Řízení lidských zdrojů. 3. vyd. Praha: Bankovní institut vysoká škola, 2009. ISBN 978-80-7265-146-7. info
  • DVOŘÁKOVÁ Z. Management lidských zdrojů. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-893-4. info
  • HRONÍK F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1457-8. info
  • ARMSTRONG M. Řízení lidských zdorjů 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3. info
  • KOUBEK J. Řízení lidských zdrojů. 4. rozšířené a doplněné vyd. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3. info
Informace učitele
Požadavky na ukončení:
Zápočet:
splnění podmínek zápočtu - písemný design personální činnosti a splnění podmínek dvou průběžných zápočtových testů.
Zkouška:
úspěšné složení ústní zkoušky.
Podmínky pro studenty s individuálním studijním plánem:
shodné jako pro ostatní formy studia. Bez průběžných zápočtových testů.

Absolvování předmětu je založeno na zvládnutí obsahu učiva dle sylabu.
Přednášky jsou pojaty jako skupinové konzultace zaměřené na vysvětlení těch částí učiva, které nejsou ze studia odborné literatury jednoznačně pochopitelné. Pojetí prezentované na přednáškách je pro studenty závazné. Předpokladem pro absolvování přednášek je studium studentů z povinné odborné literatury tak, aby studenti měli připravené otázky k problematice dle osnovy přednášek. Neúčast na přednáškách zavazuje studenty zajistit si sami potřebné znalosti interpretované na přednáškách (bez nároku, že vše je obsaženo ve studijních oporách).
Účast na cvičení je povinná v minimálním 80 % rozsahu.
Průběžné testy musí student povinně úspěšně absolvovat v plném rozsahu pro získání zápočtu. Účast na cvičeních 3. a 6. Je pro studenty povinná, v případě potřeby může student u těchto dvou cvičení předem požádat o zařazení do jiné cvičící skupiny.
Platnost úspěšného splnění podmínek písemné seminární práce je daná odevzdáním do STAGu přijetím práce vyučujícím (s možností max. jedné písemné konzultace odevzdané práce), a to před přihlášením se k termínu ústní zkoušky ve STAGu. Přijetí písemné seminární práce a splnění dvou průběžných zápočtových testů je tedy nezbytnou podmínkou pro zapsání se k ústní zkoušce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.