XMAN2_UMM Management 2

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2012
Rozsah
2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., MBA (přednášející)
Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Richard Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jan Závodný Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Garance
Moravská vysoká škola Olomouc
Předpoklady
Úvod do studia I, Management I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Navazující a rozšiřující lekce v jednotlivých oblastech managementu (na předmět Management II), jež předpokládá další rozvoj ve speciálních disciplinách studijního programu jednotlivých studijních oborů. Záměrem je přiblížit oblasti marketingu, finančního řízení, řízení informací a kvality. V personální oblasti pak problematiku efektivní komunikace, motivace týmů a pracovních skupin i efektivní delegování. Přiblížena problematika projektového řízení a řešení problémů. Velký důraz kladen na vzdělávání s cestou k učící se organizaci. Nastíněny základní aspekty globalizace a podnikání s cestou k úspěšnému podniku - firmě 21. století.
Osnova
  • Osnova přednášek:
    1. Globalizace a mezinárodní management
    - Řízení v celosvětovém prostředí, vliv globalizace a dalších megatrendů na ekonomiku a management, základy mezinárodního managementu.
    2. Delegování
    - Důvod y postup delegování, problémy delegování, prezentování, vedení porad.
    3. Týmová práce
    - Skupinové chování a procesy, tým a skupina, stádia vývoje týmu, efektivita týmové práce, princip synergie, podmínky efektivní týmové práce, týmové role, týmy v organizaci a jejich autonomie, teambuilding.
    4. Motivace
    - Motivování, proces učení, motivace a vnímání jednotlivců a jejich řízení, hodnocení výkonu.
    5. Projektové řízení
    - Úvod do projektového řízení, struktura projektu nástroje efektivního řízení projektů, vazby na organizační strukturu, projektové plánování.
    6. Procesní řízení
    - Proces - definice, majitel, finance, úvod do procesního řízení, procesní analýzy, modely - EFQM, FDA, CMMI
    7. Řízení změn a inovací
    - Management změny, organizační změny, rozvoj a inovace, organizační rozvoj - změna, konflikty, kultura, řízení změny prostřednictvím rozvoje manažera a rozvoje organizace.
    8. Řešení problémů
    - Přístupy k řešení problémů, kroky řešení problémů, kreativita, faktory ovlivňující hledání řešení a bariéry efektivního řešení problémů.
    9. Řízení informací
    - Informace versus data, informace a manažer, manažerské informační systémy.
    10. Krizové řízení a řízení rizika
    - Management rizika, krizové řízení.
    11. Řízení kvality
    - Význam řízení kvality, TQE, QI, EFQM, základní principy řízení kvality, překážky při zavádění systémů řízení kvality, nástroje pro podporu řízení kvality, alternativní systémy a principy.
    12. Finanční řízení
    - Účetnictví a finanční řízení, finanční výkazy - reporting, finanční analýza firmy - controlling, benchmarking, finanční plán a rozpočet, analýza BEP, prosperita organizace.
    13. Vzdělávání subjektů managementu
    - Zkušenosti a přístup k učení v pedagogické a andragogické praxi, systematika vzdělávání, celoživotní přístup, analýzy vzdělávacích potřeb, metody vzdělávání, hodnocení vzdělávání, učící se organizace.
    Osnova cvičení:
    1. Úvod do Managementu 2
    - organizační pokyny, úvod do semestru
    2. Delegování
    - pojetí delegování, delegování jako proces, postup při delegování, bariéry delegování
    3. Týmová práce
    - týmy v organizaci, týmové role (Belbin), práce se členy týmu dle jejich rolí, simulace týmové práce
    4. Motivace
    - proces motivace, motivační činitelé, motiv x stimul, motivační nástroje, motivační koncepce, motivační teorie a jejich aplikace v praxi
    5. Porada
    - příprava porady, typy porad, chyby při vedení porady, zásady při vedení porady
    6. Strategické analýzy
    - SWOT analýza, matice BCG
    7. Prezentování
    - rétorika, technika řeči, neverbální projevy, audiovizuální prostředky, příprava a obsah prezentace, analýza projevu
    8. Obchodní jednání
    - fáze obchodního jednání, komunikační prostředky, vyjednávání, osobnost jednatele
    9. Řízení informací a znalostí
    - informace v organizaci, hodnota informace, management znalostí, znalostní organizace
    10. Řízení rizika
    - kategorie rizika, hodnota rizika, analýza rizika (RIPRAN)
    11. SWOT analýza
    - rozbor seminárních prací studentů, analýza nej
Literatura
    doporučená literatura
  • BLAŽEK, L. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada Publishing, 2011. info
  • MLÁDKOVÁ, L., JEDINÁK, P. Management. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. info
  • ŘEZÁČ J. Moderní management. Manažer pro 21. Století. Brno: COmputer Press, 2009. info
  • CIMBÁLNÍKOVÁ, L. Základy managementu. Základní manažerské činnosti + 25 manažerských technik. Olomouc: UP, 2009. info
  • HAMEL, G., BREEN, B. Budoucnost managementu. Praha: Management Press, 2008. info
  • DRUCKER, P. F. Efektivní vedoucí. Praha: Management Press, 2008. info
  • EDERSHEIM E. H. Management podle Druckera. ODkaz od zakladatele moderního managementu. Praha: Management Press, 2008. info
  • PITRA, Z. Podnikový management. Praha: ASPI, 2008. info
  • DĚDINA J., ODCHÁZEL J. Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • GRUBLOVÁ E. a kol. Podniková ekonomika. Ostrava: Repronis, 2007. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. KOŠŤAN, P. ŠULEŘ, O. Management. Brno: Computer Press, 2006. info
  • HITTMÁR Š. Manažment. Teoretické a praktické otázky riadenia spoločensko-ekonomických systémov. Žilina: EDIS, 2006. info
  • DĚDINA J., MALÝ M. Moderní organizační architektura. Praha: Alfa Publishing, 2005. info
  • ROBBINS, S. P., COULTER, M. Management. Praha: Grada Publishing, 2004. info
  • HARUNG, H. S., jr. Management nového tisíciletí. Nepřemožitelné vedení. Praha: Euromedia Group, 2004. info
  • DONNELLY, J. H., jr., GIBSON, J. L., IVANCEVICH, J. M. Management. Praha: Grada Publishing, 2000. info
  • CRAINER S. Kompendium managementu. 50 knih, které změnily management. Praha: Computer Press, 1998. info
  • KOONTZ, H. a H. WEIHRICH. Management. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-45-7. info
Informace učitele
Požadavky na ukončení v prezenční formě studia:
Zápočet: Prezentace aktuality (PowerPoint), zpracování seminární práce (SWOT analýza zvolené organizace), úspěšné zvládnutí zápočtového testu, min. 75% účast na cvičení
Zkouška: Vypracování osobní SWOT analýzy, zpracování reflexe z četby zvolené knihy (odlišné od četby v rámci předmětu Management I), vypracování 2 esejí v rozsahu 10 s. na zvolené téma z programu přednášek (13), ústní zkouška - 2 otázky z programu předmětu (13).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.