MVŠO:P2CCS Pricing and Pricing Strategy - Course Information
P2CCS Pricing and Pricing Strategy
Moravian Business College Olomoucsummer 2026
- Extent and Intensity
- 2/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person. - Guaranteed by
- Moravian Business College Olomouc
Supplier department: Moravian Business College Olomouc - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Economics, Management and Innovation (programme MVŠO, 1116)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět seznamuje posluchače s řízením cenové strategie se zaměřením na reálnou praxi v podobě cenové tvorby. Koncepce strategie vychází z marketingu, obecné ekonomie, financí a účetnictví a je zasazena do rámce strategického managementu. Zdůrazňuje vztah cenové strategie k celkové strategii organizace. Předmět objasňuje plánování a řízení tvorby cen v podmínkách nejistoty a rizika, uvádí metody analýzy faktorů, ovlivňujících ceny, jednotlivé tvorby cen, seznamuje s cenovou tvorbou v podmínkách mezinárodního obchodu. Studenti se zorientují v cenové politice a cenové strategii. Prakticky si osvojí metody tvorby cen, cenové kalkulace, implementace cenových strategií v různých typech podniků i v rámci mezinárodního podnikání.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu.
- 2. Strategie a plánování cenové tvorby.
- 3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad, modelové situace.
- 4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty a rizika včetně determinace vlivu tuzemské i zahraniční konkurence, modely návratnosti.
- 5. Proces prognózování cen.
- 6. Cenová tvorba v organizacích služeb.
- 7. Ceny na mezinárodních trzích.
- 8. Ekonomie a cenová tvorba.
- 9. Funkce nákladů v tvorbě cen, vliv logistických nákladových položek na výši cen, alternativní zdroje energie z pohledu cenové dostupnosti a výše cen z hlediska časové dimenze nákladů a optimalizace nákladových položek ve vztahu k procesům souvisejícím s výší cen v jednotlivých fázích výroby a služeb a rovněž s akceptací rozdílnosti v oblasti jednotlivých odvětví průmyslu, i klíčových oblastí služeb.
- 10.Analýza nákladů aktivit organizace, vazba na daňové aspekty a dotační politiku.
- 11.Řízení nákladů.
- 12.Tvorba cen a právní aspekty.
- Literature
- required literature
- ČECHOVÁ ZÁVADSKÁ, M. a V. HUMLOVÁ, 2018, 2024. Cenotvorba a cenová strategie. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s.
- FENDEKOVÁ, E. a I. KUFELOVÁ, 2020. Ceny a cenové rozhodovanie. Wolters Kluwer. ISBN 978-80-759-8943-7.
- HÁLEK, V., 2020. Reklama/sponzoring, cena obvyklá, znalecké dokazování. Hradec Králové: Česká znalecká. ISBN 9788027091218.
- JADERNÁ, E. a H. VOLFOVÁ, 2021. Moderní retail marketing. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-4562-1.
- JAKUBÍKOVÁ, D., 2013. Strategický marketing. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4670-8.
- KOTLER, P. and K. L. KELLER, 2013. Marketing management. 4. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4150-5.
- KOTLER, P., K.L., KELLER and A. CHERNEV, 2021. Marketing Management. Pearson Education. ISBN 9781292404813.
- PETŘÍK, T., 2009 Ekonomické a finanční řízení firmy: manažerské účetnictví v praxi. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3024-0.
- recommended literature
- ČÁMSKÁ, D., 2017. Kalkulace a cenotvorba ve firemní praxi: postupy, metody a návody-pracovní listy s interaktivním řešením-online kalkulačky. Praha: Forum. ISBN 978-80-87983-09-6.
- KRÁL, B. a kol., 2019. Manažerské účetnictví. 4. rozšíř. a aktualiz. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-568-1.
- Teaching methods (in Czech)
- V rámci výuky je kladen důraz na metody problémového výkladu a výuku formou dialogu v celé skupině (aplikace při analýze aktuálních ekonomických problémů a jejich vazeb k cenotvorbě a cenové politice, vytváření a prezentaci vlastního názoru na danou problematiku). Dále jsou aplikovány praktické metody (kalkulace, modelování), situační a případové metody.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet: aktivní účast na cvičeních, vypracování zadaných úkolů, zápočtový test.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught every week.
- Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/summer2026/P2CCS