K2CCS Cenotvorba a cenová strategie

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2026
Rozsah
12 hod./semestr. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Garance
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje posluchače s řízením cenové strategie se zaměřením na reálnou praxi v podobě cenové tvorby. Koncepce strategie vychází z marketingu, obecné ekonomie, financí a účetnictví a je zasazena do rámce strategického managementu. Zdůrazňuje vztah cenové strategie k celkové strategii organizace. Předmět objasňuje plánování a řízení tvorby cen v podmínkách nejistoty a rizika, uvádí metody analýzy faktorů, ovlivňujících ceny, jednotlivé tvorby cen, seznamuje s cenovou tvorbou v podmínkách mezinárodního obchodu. Studenti se zorientují v cenové politice a cenové strategii. Prakticky si osvojí metody tvorby cen, cenové kalkulace, implementace cenových strategií v různých typech podniků i v rámci mezinárodního podnikání.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu.
  • 2. Strategie a plánování cenové tvorby.
  • 3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad, modelové situace.
  • 4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty a rizika včetně determinace vlivu tuzemské i zahraniční konkurence, modely návratnosti.
  • 5. Proces prognózování cen.
  • 6. Cenová tvorba v organizacích služeb.
  • 7. Ceny na mezinárodních trzích.
  • 8. Ekonomie a cenová tvorba.
  • 9. Funkce nákladů v tvorbě cen, vliv logistických nákladových položek na výši cen, alternativní zdroje energie z pohledu cenové dostupnosti a výše cen z hlediska časové dimenze nákladů a optimalizace nákladových položek ve vztahu k procesům souvisejícím s výší cen v jednotlivých fázích výroby a služeb a rovněž s akceptací rozdílnosti v oblasti jednotlivých odvětví průmyslu, i klíčových oblastí služeb.
  • 10.Analýza nákladů aktivit organizace, vazba na daňové aspekty a dotační politiku.
  • 11.Řízení nákladů.
  • 12.Tvorba cen a právní aspekty.
Literatura
    povinná literatura
  • ČECHOVÁ ZÁVADSKÁ, M. a V. HUMLOVÁ, 2018, 2024. Cenotvorba a cenová strategie. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s.
  • FENDEKOVÁ, E. a I. KUFELOVÁ, 2020. Ceny a cenové rozhodovanie. Wolters Kluwer. ISBN 978-80-759-8943-7.
  • HÁLEK, V., 2020. Reklama/sponzoring, cena obvyklá, znalecké dokazování. Hradec Králové: Česká znalecká. ISBN 9788027091218.
  • JADERNÁ, E. a H. VOLFOVÁ, 2021. Moderní retail marketing. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-4562-1.
  • JAKUBÍKOVÁ, D., 2013. Strategický marketing. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4670-8.
  • KOTLER, P. and K. L. KELLER, 2013. Marketing management. 4. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4150-5.
  • KOTLER, P., K.L., KELLER and A. CHERNEV, 2021. Marketing Management. Pearson Education. ISBN 9781292404813.
  • PETŘÍK, T., 2009 Ekonomické a finanční řízení firmy: manažerské účetnictví v praxi. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3024-0.
    doporučená literatura
  • ČÁMSKÁ, D., 2017. Kalkulace a cenotvorba ve firemní praxi: postupy, metody a návody-pracovní listy s interaktivním řešením-online kalkulačky. Praha: Forum. ISBN 978-80-87983-09-6.
  • KRÁL, B. a kol., 2019. Manažerské účetnictví. 4. rozšíř. a aktualiz. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-568-1.
Výukové metody
V rámci výuky je kladen důraz na metody problémového výkladu a výuku formou dialogu v celé skupině (aplikace při analýze aktuálních ekonomických problémů a jejich vazeb k cenotvorbě a cenové politice, vytváření a prezentaci vlastního názoru na danou problematiku). Dále jsou aplikovány praktické metody (kalkulace, modelování), situační a případové metody.
Metody hodnocení
Zápočet: aktivní účast na tutoriálech, vypracování zadaných úkolů, zápočtový test.
Informace učitele
Bloková výuka:
I. blok: témata 1. – 4.; II. blok: témata 5. – 8.; III. blok: témata 9. – 12.

Konzultace s vyučujícím osobně přímo na výuce, v konzultačních hodinách prezenčně či online prostřednictvím MS Teams a dalších komunikačních nástrojů, e-mailem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2026/K2CCS