K1PID Podnikatelské a inovační dovednosti

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2026
Rozsah
16 hod./semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Garance
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními měkkými i tvrdými předpoklady úspěšného řízení podniku. Kromě klasických exaktních dovedností z oblastí financí, daní nebo práva se studenti seznámí i se základními podnikatelskými a manažerskými dovednostmi v psychologicko-sociologické oblasti. Významnou část výuky tvoří téma tvorby proinovačního prostředí a otázka předpokladů zavedení úspěšné inovační strategie.
Osnova
  • 1. Schopnosti, dovednosti a znalosti důležité pro podnikání. Podnikatelské osobnostní charakteristiky. Typologie podnikatelů.
  • 2. Podnikatelský tým. Podnikat sám nebo se společníkem (výhody a nevýhody). Výběr společníka.
  • 3. Motivace k podnikání. Faktory ovlivňující vstup do podnikání.
  • 4. Čtyři směry podnikatelského myšlení: kritické myšlení, strategické myšlení, designové myšlení a zvládání nejistot.
  • 5. Komunikace. Trojúhelník efektivní komunikace. Emoční inteligence. Typologie osobnosti.
  • 6. Pravidla jednání a vystupování v obchodním a společenském styku.
  • 7. Kreativita a její význam pro vznik inovací. Vymezení kreativity. Úrovně a kategorie kreativity. Role kreativity v inovačním procesu. Bariéry kreativity.
  • 8. Kreativní metody v inovacích (Delphi, synektika, žebříkování – Laddering). Bariéry kreativity.
  • 9. Rozvoj kreativity. Tréning kreativity. Kurzy kreativity. Trénink imaginace. Tekuté sítě. Manažer inovace.
  • 10.Proinovační podniková kultura. Systém na podchycení nápadů. Systém na realizaci nápadů. Inovační leadership.
  • 11.Význam vůdčích talentů pro inovace. Systém na podchycení talentů. Síťování mozků.
  • 12.Inovační DNA firmy (filozofie, proces, lidé). Manažerské rozhodování v praxi – simulace.
Literatura
    povinná literatura
  • AMEIR, O., 2018. Management inovací. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s.
  • HORVÁTHOVÁ, P., KLIMSZA, L. a L. NIEROSTEK, 2023. Moderní leadership. Leges. ISBN 978-80-750-2632-3.
  • OLSONOVÁ, A. D., 2022. Úspěch. Psychologie výkonnosti. Slovart. ISBN 978-80-276-0471-5.
  • PETERKOVÁ, J., 2018. Využití konceptů inovací v průmyslovém podniku. Ostrava: VŠB-TU Ostrava. ISBN 978-80-248-4072-7.
  • PRIDE, W. M., HUGHES, R. J. and J. R. KAPOOR, 2022. Foundations of Business. Cengage Learning. ISBN 035-77-1794-5.
    doporučená literatura
  • ALSALEH, H. S., 2023. The Successful Business Startup Action Guide. Employee Millionaire LLC. ISBN 979-89-879-6871-0.
  • KIM, W. C. a R. MAUBORGNE, 2018. Strategie modrého oceánu. Brno: Management Press. ISBN 978-80-7261-547-6.
  • TIDD J., and J. BESSANT, 2018. Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. Chichester: John Wiley.
Metody hodnocení
Zápočet: aktivní účast na tutoriálech, zápočtový test.
Zkouška: splněný zápočet, ústní zkouška.
Informace učitele
Bloková výuka:
Blok I. – témata 1. – 4., blok II. – témata 5. – 7., blok III. – témata 8. – 10., blok IV. – témata 11. – 12.

Konzultace s vyučujícím osobně přímo na výuce, v konzultačních hodinách, e-mailem, prostřednictvím IS MVŠO.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet, zkouška
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2026/K1PID