YMKD Manažerské komunikační dovednosti

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2023
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Antonín Bryks (přednášející)
Garance
Ing. Omar Ameir, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
So 8:00–11:00 B2.230, So 12:00–15:00 B2.230, kromě So 18. 2., kromě So 25. 2., kromě So 4. 3., kromě So 11. 3., kromě So 18. 3., kromě So 25. 3., kromě So 1. 4., kromě So 8. 4., kromě So 15. 4., kromě So 22. 4., kromě So 6. 5.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je v návaznosti na teoretické znalosti studentů provést nácvik komunikačních dovedností souvisejících s úspěšným výkonem práce/role manažera. Studenti se naučí vyhodnocovat své jednání v roli manažera a volit vhodné nástroje pro manažerské řešení situací formou praktického nácviku konkrétních technik, řešení zadaných případových studií a rozboru podaných výkonů.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Komunikační role manažera - požadavky na komunikaci manažera, kompetence v oblasti komunikace manažera, principy úspěšnosti manažera
    2. Působení osobnosti na komunikaci, sociální percepce, sociální komunikace jako proces, vybrané komunikační teorie a přístupy, komunikační bariéry a nedostatky, nároky na komunikaci manažera
    3. Princip transakční analýzy v komunikaci manažera, princip zrcadlení, práce s emocemi, s postoji
    4. Princip motivace v komunikaci manažera, ovlivňování v pracovním procesu
    5. Cíle - formulování cílů, sdělování cílů, přeformulování cílů, předávání cílů - technika delegování, úkolování
    6. Vedení k cílům, schopnost zhodnotit a zdůvodnit, zhodnocení výkonu, principy podávání a přijímání zpětné vazby
    7. Technika vyjednávání a doprovodné komunikační projevy - neverbální, verbální
    8. Typy vyjednávání, typy vyjednavačů, fáze vyjednávání, empatický přístup k vyjednávání
    9. Technika řízení diskuse, role vedoucího, moderování diskuse, záznam z diskuse
    10. Vedení porad, záznam z porady, zápisy z jednání
    11. Projevy selhání manažerů v komunikačních dovednostech, následky ve výkonech
    12. Závěrečné prezentace účastníků, technika prezentování výstupů
    V rámci výuky je kladen důraz na týmovou spolupráci, brainstorming, hraní rolí a řešení úkolů v terénu. Ve výuce jsou dále využity dialogické slovní metody, reproduktivní metoda, metoda problémového výkladu a heuristická metoda.
Literatura
    povinná literatura
  • BELZ, H. a M. SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-930-9. info
  • BEDRNOVÁ, E., E. JAROŠOVÁ a I. NOVÝ. Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-726-1239-0. info
    doporučená literatura
  • ŽKV. Byznys trip, aneb život korporátního vedoucího. Brno: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0549-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. 25 typů lidí, jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5872-5. info
  • PACHER, P. a L. BARONOVÁ. Vyjednávání a argumentace. Praha: University of Applied Management, 2015. ISBN 978-80-906-1521-2. info
  • SMEJKAL, V. a H. SCHELOVÁ BACHRACHOVÁ. Velký lexikon společenského chování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3650-1. info
  • KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3566-5. info
Metody hodnocení
Zápočet: aktivita ve výuce, splnění průběžně zadávaných úkolů shodných s okruhy obsahu výuky, rozbor záznamů podaných výkonů v průběhu výuky, závěrečná prezentace, zpracování písemné seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024.