YMIK2 Mikroekonomie 2

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2023
Rozsah
16/0/0. Přednáška 16 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Ingrid Majerová, Dr. (přednášející)
Garance
Miroslava Čechová Závadská, BSc., MSc.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
So 11:45–14:45 B2.334, kromě So 18. 2., kromě So 25. 2., kromě So 11. 3., kromě So 25. 3., kromě So 8. 4., kromě So 15. 4., kromě So 22. 4., kromě So 29. 4., kromě So 6. 5. ; a So 15. 4. 8:00–11:00 B2.334
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Mikroekonomie II je poskytnout studentům analyticky zdůvodněné nové poznatky, prohlubující a rozšiřující jejich znalosti získané v rámci studia základního kursu mikroekonomie. Tím dosáhnout přesnější orientace v teoretických základech předmětu a vyšší úrovně pochopení a jeho významu jako všeobecného základu i východiska studia ostatních ekonomických i neekonomických předmětů jednotlivých specializací. Zahrnutím do obsahu předmětu témat věnujících se analýze rozhodování spotřebitele či investora v podmínkách rizika a nejistoty, dále přiblížit teoretický výklad analýze reálných problémů ekonomické praxe. Hlubším rozborem jednotlivých teoretických problémů předmětu, analyzováním jejich podstatných stránek a souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti mikroekonomické analýzy a její využití při řešení praktických problémů na podnikové a regionální úrovni. Napomáhat utváření schopností a dovedností efektivního ekonomického myšlení, rozhodování a chování.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Předmět zkoumání ekonomie, metody a nástroje ekonomické analýzy
    2. Chování spotřebitele a formování poptávky (Užitečnost, preference a optimum spotřebitele; formování poptávky a její faktory, poptávka individuální a tržní)
    3. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    4. Chování firmy, volba technologie, náklady a příjmy firmy
    5. Volba výstupu dokonale konkurenční firmou, efektivnost dokonalé konkurence
    6. Rozhodování firmy v postavení monopolu a v podmínkách monopolistické konkurence o výstupu a ceně
    7. Rovnováha firmy v podmínkách oligopolu; alternativní cíle firmy
    8. Formování cen na trzích výrobních faktorů a trh práce
    9. Trh kapitálu a rovnováha na trhu kapitálu
    10. Investiční rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty
    11. Všeobecná rovnováha a ekonomická efektivnost
    12. Tržní selhání, jeho příčiny a mikroekonomická politika státu
    Na přednáškách a seminářích se využívá informačně - receptivní metoda, slovní metody (popis, vysvětlování), výklad pomocí elektronické PPT prezentace, metody názorně demonstrační (znázornění grafické a schematické, dynamická projekce).
Literatura
    povinná literatura
  • MANKIW, N. Gregory. Principles of microeconomics. CT: Cengage Learning, 2015. ISBN 978-1285165905. info
  • SMEJKAL, V., a K. RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: GRADA, 2013. ISBN 978-80-247-4644-9. info
  • SOUKUPOVÁ, Jana. Mikroekonomie. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-726-1218-5. info
  • JUREČKA, V. a kol. Mikroekonomie. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3259-6. info
    doporučená literatura
  • FRANK, Robert H. a Ben. BERNANKE. Principles of Microeconomics. Boston: McGraw-Hill/Irwin, 2007. ISBN 978-00-731-9398-4. info
Metody hodnocení
Zápočet: aktivní účast na tutoriálech, zápočtový test.
Zkouška: ústní.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024.