MVŠO:YNKC Náklady, kalkulace a ceny - Informace o předmětu
YNKC Náklady, kalkulace a ceny
Moravská vysoká škola Olomoucléto 2022
- Rozsah
- 0/0/8. Seminář 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Michal Menšík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program MVŠO, 1091)
- Podniková ekonomika a management (program MVŠO, 1120)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů v teoretických východiscích a základních metodách v oblasti nákladů, kalkulací a cen, které se používají při krátkodobém ekonomickém rozhodování v podnikové praxi. Důraz je kladen na řešení příkladů zaměřených na analýzu bodu zvratu, tvorbu kalkulací ve výrobním podniku a podniku služeb a na přístupy k tvorbě ceny u nového výrobku. V oblasti stanovení nákladových funkcí je pozornost věnována klasifikační analýze, metodě dvou období, metodě sumační. Při stanovování nákladů na kalkulační jednici si studenti osvojí postup tvorby kalkulace dělením, kalkulace přirážkové a kalkulace s přiřazováním nákladů podle aktivit. V rámci tvorby ceny jsou procvičovány vybrané metody orientované na zákazníka a nákladově orientované metody. Ve výuce jsou využívány praktické příklady řízení nákladů a tvorby kalkulací a cen z konkrétních výrobních podniků a podniků poskytujících služby.
- Osnova
- 1. Vymezení a pojetí nákladů finanční, manažerské a hodnotové.
2. Klasifikace nákladů podle druhu, účelu a vztahu ke změně objemu výkonů
3. Vybrané metody stanovení nákladových funkcí
4. Využití analýzy bodu zvratu při řízení nákladů
5. Význam a využití kalkulací v podniku
6. Druhy kalkulací a jejich funkce
7. Vymezení a využití kalkulačního vzorce a kalkulačních technik
8. Tvorba kalkulací ve výrobním podniku a podniku služeb
9. Ceny a jejich legislativní úprava
10. Cenová strategie a cenová politika podniku
11. Metody stanovení cen
12. Přístupy k tvorbě ceny u nového výrobku
- 1. Vymezení a pojetí nákladů finanční, manažerské a hodnotové.
- Literatura
- povinná literatura
- KRÁL, B. Manažerské účetnictví 4. vyd. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-568-1. info
- POPESKO, B., PAPADAKI, Š. Moderní metody řízení nákladů. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5773-5. info
- MRUZKOVÁ, J., LISZTWANOVÁ, K. Teorie nákladů, kalkulace a ceny. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2013. ISBN 978-80-248-3164-0. info
- doporučená literatura
- TÓTH, m, ŠAGATOVÁ, S. Nákladový controlling. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-248-3164-0. info
- FOLTÍNOVÁ, Alžbeta. Nákladový controlling: prípadové štúdie. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-108-0. info
- POLLAK, Harry. Jak odstranit neopodstatněné náklady: hodnotová analýza v praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1047-1. info
- HRADECKÝ, Mojmír a Miloš KONEČNÝ. Kalkulace pro podnikatele. Praha: Prospektrum, 2003. ISBN 80-7175-119-7. info
- Metody hodnocení
- Zápočet (seminární práce, zápočtový test)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2022/YNKC