YDPK Dovednosti profesionální komunikace

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2022
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Antonín Bryks (přednášející)
PhDr. Antonín Bryks (cvičící)
Garance
Mgr. Pavla Ludvíková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
So 12. 3. 8:00–11:15 B2.230, So 9. 4. 8:00–11:15 B2.230
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je seznámit studenty se zásadami profesionální komunikace manažera a provést aktivní nácvik komunikačních dovedností studentů. Student se naučí vnímat komunikaci jako jím řízený proces, ovlivňovat všechny jeho fáze - efektivně předávat informace, mluvit působivě na druhou osobu, vnímat zpětnou vazby od druhé osoby, dosáhnout svého cíle v pracovním jednání s jinou osobou.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Komunikační proces, struktura komunikačního procesu.
    2. Role vysílatele informací. Role příjemce informací. Referenční rámec přenosu.
    3. Technika naslouchání, empatické naslouchání. Technika kladení otázek, typy otázek, postupnost kladení otázek.
    4. Asertivita - základní pravidla, projevy agresivity, projevy pasivity, asertivní zákony, asertivní dovednosti.
    5. Vedení obchodního jednání, struktura rozhovoru. Pravidla zákaznického přístupu v osobním jednání
    6. Specifika telefonické komunikace a osobní komunikace a písemné komunikace.
    7. Specifikace konfliktu, způsob prožívání konfliktu, fáze vývoje konfliktu. Druhy konfliktů.
    8. Přístupy k řešení interpersonálního konfliktu v pracovním prostředí.
    9. Práce v týmu. Sestavení pracovního týmu. Role členů týmu, naplňování týmových rolí.
    10. Role vedoucího týmu. Organizace činností v týmu, formulace cílů pro tým.
    11. Konsensus, kompromis - přístupy k týmovému řešení situací.
    12. Prezentace názoru před skupinou - technika prezentování. Práce s tělem. Práce s pomůckami.
    Bloková výuka:
    blok I. - 1. - 6., blok II. - 7. - 12.
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, D. Kap. 8, Komunikace, s. 119-130. Kap. 9, Prezentování výsledků odborné práce, s. 131-144. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3510-5. info
  • BERNARDOVÁ DANA. Dovednosti profesionální komunikace. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • DEVITO, J. A. Human Communication: The Basic Course. Pearson Education, 2017. ISBN 9780134409450. info
  • BĚLOHLÁVEK, F., P. KOŠŤAN a O. ŠULEŘ. Management. Olomouc: Rubico, 2010. ISBN 80-85839-45-8. info
    doporučená literatura
  • McLAGANOVÁ, P. a P. KREMBS. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 2011. ISBN 80-85943-75-1. info
  • COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-156-0. info
  • LOPUCHOVSKÁ, A. a BUREŠ, I. 10 zlatých pravidel překonávání nejčastějších komunikačních bariér. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-166-9. info
Metody hodnocení
Zápočet: Vypracování pracovních listů na základě studia odborné literatury k jednotlivým komunikačním dovednostem.
Zpracování případové studie z pracovního prostředí k vybrané komunikační technice.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2024.