XNKC Náklady, kalkulace a ceny

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Michal Menšík, Ph.D. (přednášející)
Ing. Michal Menšík, Ph.D. (cvičící)
Ekaterina Chytilova, Ph.D. (přednášející)
Ekaterina Chytilova, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
Út 8:00–9:29 B2.331, kromě Út 5. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů v teoretických východiscích a základních metodách v oblasti nákladů, kalkulací a cen, které se používají při krátkodobém ekonomickém rozhodování v podnikové praxi. Důraz je kladen na řešení příkladů zaměřených na analýzu bodu zvratu, tvorbu kalkulací ve výrobním podniku a podniku služeb a na přístupy k tvorbě ceny u nového výrobku. V oblasti stanovení nákladových funkcí je pozornost věnována klasifikační analýze, metodě dvou období, metodě sumační. Při stanovování nákladů na kalkulační jednici si studenti osvojí postup tvorby kalkulace dělením, kalkulace přirážkové a kalkulace s přiřazováním nákladů podle aktivit. V rámci tvorby ceny jsou procvičovány vybrané metody orientované na zákazníka a nákladově orientované metody. Ve výuce jsou využívány praktické příklady řízení nákladů a tvorby kalkulací a cen z konkrétních výrobních podniků a podniků poskytujících služby.
Osnova
  • 1. Vymezení a pojetí nákladů finanční, manažerské a hodnotové.
    2. Klasifikace nákladů podle druhu, účelu a vztahu ke změně objemu výkonů
    3. Vybrané metody stanovení nákladových funkcí
    4. Využití analýzy bodu zvratu při řízení nákladů
    5. Význam a využití kalkulací v podniku
    6. Druhy kalkulací a jejich funkce
    7. Vymezení a využití kalkulačního vzorce a kalkulačních technik
    8. Tvorba kalkulací ve výrobním podniku a podniku služeb
    9. Ceny a jejich legislativní úprava
    10. Cenová strategie a cenová politika podniku
    11. Metody stanovení cen
    12. Přístupy k tvorbě ceny u nového výrobku
Literatura
    povinná literatura
  • KRÁL, B. Manažerské účetnictví 4. vyd. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-568-1. info
  • POPESKO, B., PAPADAKI, Š. Moderní metody řízení nákladů. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5773-5. info
  • MRUZKOVÁ, J., LISZTWANOVÁ, K. Teorie nákladů, kalkulace a ceny. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2013. ISBN 978-80-248-3164-0. info
    doporučená literatura
  • TÓTH, M., ŠAGATOVÁ, S. Nákladový controlling. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-248-3164-0. info
  • FOLTÍNOVÁ, Alžbeta. Nákladový controlling: prípadové štúdie. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-108-0. info
  • POLLAK, Harry. Jak odstranit neopodstatněné náklady: hodnotová analýza v praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1047-1. info
  • HRADECKÝ, Mojmír a Miloš KONEČNÝ. Kalkulace pro podnikatele. Praha: Prospektrum, 2003. ISBN 80-7175-119-7. info
Metody hodnocení
Zápočet (seminární práce, zápočtový test)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024.