XCCS Cenotvorba a cenová strategie

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2022
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Lenka Prachařová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Lenka Prachařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Štefan Kolumber, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
Út 13:15–15:30 B2.336, kromě Út 5. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět seznamuje posluchače s řízením cenové strategie se zaměřením na reálnou praxi v podobě cenové tvorby. Koncepce strategie vychází z marketingu, obecné ekonomie, financí a účetnictví a je zasazena do rámce strategického managementu. Zdůrazňuje vztah cenové strategie k celkové strategii organizace. Předmět objasňuje plánování a řízení tvorby cen v podmínkách nejistoty a rizika, uvádí metody analýzy faktorů, ovlivňujících ceny, jednotlivé tvorby cen, seznamuje s cenovou tvorbou v podmínkách mezinárodního obchodu. Studenti se zorientují v cenové politice a cenové strategii. Prakticky si osvojí metody tvorby cen, cenové kalkulace, implementace cenových strategií v různých typech podniků i v rámci mezinárodního podnikání.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu
    2. Strategie a plánování cenové tvorby
    3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad, modelové situace
    4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty a rizika včetně determinace vlivu tuzemské i zahraniční konkurence, modely návratnosti
    5. Proces prognózování cen
    6. Cenová tvorba v organizacích služeb
    7. Ceny na mezinárodních trzích
    8. Ekonomie a cenová tvorba
    9. Funkce nákladů v tvorbě cen, vliv logistických nákladových položek na výši cen, alternativní zdroje energie z pohledu cenové dostupnosti a výše cen z hlediska časové dimenze nákladů a optimalizace nákladových položek ve vztahu k procesům souvisejícím s výší cen v jednotlivých fázích výroby a služeb a rovněž s akceptací rozdílnosti v oblasti jednotlivých odvětví průmyslu, i klíčových oblastí služeb
    10. Analýza nákladů aktivit organizace, vazba na daňové aspekty a dotační politiku
    11. Řízení nákladů
    12. Tvorba cen a právní aspekty
    V rámci výuky je kladen důraz na metody problémového výkladu a výuku formou dialogu v celé skupině (aplikace při analýze aktuálních ekonomických problémů a jejich vazeb k cenotvorbě a cenové politice, vytváření a prezentaci vlastního názoru na danou problematiku). Dále jsou aplikovány praktické metody (kalkulace, modelování), situační a případové metody.
Literatura
    povinná literatura
  • HUMLOVÁ VLASTA. Cenotvorba a cenová strategie. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • BARTUSKOVÁ, Terezie, MATUSIKOVÁ, Lucia a Kateřina ZELINKOVÁ. Nákladové řízení a cenová strategie. Ostrava: VŠB-TU, 2015. ISBN 978-80-248-3891-5. info
  • KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. info
  • JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8. info
  • PETŘÍK, Tomáš. Ekonomické a finanční řízení firmy: manažerské účetnictví v praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3024-0. info
    doporučená literatura
  • KRÁL, Bohumil a kol. Manažerské účetnictví. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-726-1217-8. info
Metody hodnocení
Zápočet: aktivní účast na cvičeních, vypracování zadaných úkolů, zápočtový test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, zima 2022, léto 2024.