MVŠO:XPMZ_UMM Podnikání a marketing ve zdrav - Informace o předmětu
XPMZ_UMM Podnikání a marketing ve zdravotnictví
Moravská vysoká škola Olomoucléto 2020
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Miloslava Chovancová, CSc. (přednášející)
MUDr. RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., MBA (přednášející)
MUDr. RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Miloslava Chovancová, CSc.
Moravská vysoká škola Olomouc - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je stručně popsat fungování tržního mechanismu ve zdravotnictví, definovat pojmy poptávky, potřeby a nabídky zdravotnických služeb i vyjmenovat několik specifických rysů systému zdravotní péče a zdravotnictví v ČR. Dále objasnit podstatu a význam marketingového přístupu při řízení zdravotnické instituce a vysvětlit úlohu marketingové koncepce a její stručnou charakteristiku, stručně popsat co se rozumí segmentací trhu, definovat možné přístupy marketingu k trhu a definovat různá hlediska segmentace trhu. Student se obeznámí s jednotlivými oblastmi, kterými se zabývá marketingová analýza v prostředí poskytování zdravotnické péče, čím je ovlivněno prostředí marketingu, jakož i použití SWOT a SLEPTE analýz při aplikaci na zdravotnickou instituci, klienty, obchodní partnery či konkurenci. Součástí výuky předmětu je i aplikační pole podnikatelských aktivit ve zdravotnictví, tvorba business modelů (podnikatelského plánu podnikatelů ve zdravotnictví všech oblastí a úrovní).
- Osnova
- Obsah předmětu:
1. Úvod, možnosti marketingu ve zdravotnictví, tržní mechanismus, nabídka a poptávka ve zdravotnictví, specifické znaky systému zdravotní péče a zdravotnictví v ČR
2. Základní pojmy marketingu, význam marketingového přístupu při řízení zdravotnického zařízení a marketingová koncepce
3. Segmentace trhu zdravotnické péče
4. Marketingová analýza
5. Realizační fáze - marketingový mix
6. Marketingový výzkum
7. Plánování a kontrola v marketingu
8. Úvod do podnikání ve zdravotnictví
9. Strategický marketing zdravotnických zařízení, marketingová strategie
10. Podnikání ve zdravotnictví a jeho specifika
11. Tvorba Business modelů pro podnikání v prostředí poskytování zdravotní péče
12. Podnikatelský plán zdravotnického zařízení (ordinace praktického lékaře, laboratoř, zařízení lůžkové zdravotní péče, lékárna)
V rámci výuky je využita informačně-receptivní metoda, reproduktivní metoda a brainstorming. Výuka je rovněž navázána na řešení případové studie a akční výzkum.
- Obsah předmětu:
- Literatura
- povinná literatura
- ÖSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů. Příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0025-4. info
- ZLÁMAL, Jaroslav. Marketing ve zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařs, 2006. ISBN 80-7013-441-0. info
- EXNER, Lubomír, Tomáš RAITER a Dita STEJSKALOVÁ. Strategický marketing zdravotnických zařízení. Praha: Professional Publishing, 2005. ISBN 978-80-864-1973-8. info
- Informace učitele
- Zápočet: aktivní účast ve cvičeních, marketingová analýza a zpracování Business Modelu pro podnikatelský záměr ve zdravotnictví, závěrečný zápočtový test.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2020/XPMZ_UMM