MVŠO:YP_UMM Podnikání - Informace o předmětu
YP_UMM Podnikání
Moravská vysoká škola Olomoucléto 2017
- Rozsah
- 8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ladislav Chvátal, Ph.D. (přednášející)
Ing. Zuzana Stefanovová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Mgr. Ladislav Chvátal, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program MVŠO, 1091)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními aspekty podnikání s důrazem na specifiku malého a středního podnikání a rozvíjet znalosti a dovednosti studentů vedoucí k praktické aplikaci získaných poznatků v rámci projektu založení a řízení vlastní firmy. Po absolvování předmětu bude student schopen analyzovat podnikatelské prostředí v ČR a v regionu, identifikovat perspektivní podnikatelské příležitosti, sestavit podnikatelský záměr a plán, rozhodnout o výběru právní formy podnikání, realizovat proces založení firmy, manažersky řídit firmu a zvládat základní procesy strategického, finančního, obchodního a marketingového řízení firmy.
- Osnova
- Osnova předmětu:
1. Úvod do podnikání (historie podnikání, osobnosti podnikatelského světa, definice podnikatele, podmínky úspěšnosti podnikatele, psychologie podnikání - podnikatel versus zaměstnanec, osobnost podnikatele).
2. Podnikání (typy a cíle podnikání, společenská odpovědnost, definice podniku, životní cyklus podniku, rodinný podnik a nástupnictví, současný stav podnikání: oblasti, trendy a další rozvoj (internet, B2B?).
3. Právní aspekty podnikání (volba právní formy podnikání, legislativní činnosti spojené se založením podniku).
4. Podnikatelský záměr (zásady a možnosti podnikání).
5. Podnikatelský plán - účel, struktura a význam.
6. Zakladatelský rozpočet.
7. Zdroje financování podnikatelské činnosti.
8. Malé a střední podniky (místo a funkce MSP v ekonomice, podpora MSP, informační portály pro podnikatele).
9. Management podnikatelských aktivit.
10. Finanční řízení malých a středních firem (účetnictví, daně).
11. Obchodní a marketingové činnosti.
12. Regionální aspekty MSP v podnikání (podnikání v EU a mimo EU, konkurenceschopnost regionu).
Bloková výuka:
blok I. - 1. - 6., blok II. - 7. - 12.
- Osnova předmětu:
- Literatura
- povinná literatura
- GERŠLOVÁ, J. Dějiny moderního podnikání. Praha: Professional Publishing, 2012. ISBN 978-80-7431-080-5. info
- SRPOVÁ, J., ŘEHOŘ, V. a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. info
- LUKEŠ, M., NOVÝ, I. a kol. Psychologie podnikání. Osobnost podnikatele a rozvoj podnikatelských dovedností. 1.vyd. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-125-9. info
- Informace učitele
- Zápočet: aktivní účast na tutoriálech, seminární práce - analýza podnikatelského plánu (4 protokoly).
Ústní zkouška. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2017/YP_UMM