YP_UMM Podnikání

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2017
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ladislav Chvátal, Ph.D. (přednášející)
Ing. Zuzana Stefanovová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Ladislav Chvátal, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními aspekty podnikání s důrazem na specifiku malého a středního podnikání a rozvíjet znalosti a dovednosti studentů vedoucí k praktické aplikaci získaných poznatků v rámci projektu založení a řízení vlastní firmy. Po absolvování předmětu bude student schopen analyzovat podnikatelské prostředí v ČR a v regionu, identifikovat perspektivní podnikatelské příležitosti, sestavit podnikatelský záměr a plán, rozhodnout o výběru právní formy podnikání, realizovat proces založení firmy, manažersky řídit firmu a zvládat základní procesy strategického, finančního, obchodního a marketingového řízení firmy.
Osnova
  • Osnova předmětu:
    1. Úvod do podnikání (historie podnikání, osobnosti podnikatelského světa, definice podnikatele, podmínky úspěšnosti podnikatele, psychologie podnikání - podnikatel versus zaměstnanec, osobnost podnikatele).
    2. Podnikání (typy a cíle podnikání, společenská odpovědnost, definice podniku, životní cyklus podniku, rodinný podnik a nástupnictví, současný stav podnikání: oblasti, trendy a další rozvoj (internet, B2B?).
    3. Právní aspekty podnikání (volba právní formy podnikání, legislativní činnosti spojené se založením podniku).
    4. Podnikatelský záměr (zásady a možnosti podnikání).
    5. Podnikatelský plán - účel, struktura a význam.
    6. Zakladatelský rozpočet.
    7. Zdroje financování podnikatelské činnosti.
    8. Malé a střední podniky (místo a funkce MSP v ekonomice, podpora MSP, informační portály pro podnikatele).
    9. Management podnikatelských aktivit.
    10. Finanční řízení malých a středních firem (účetnictví, daně).
    11. Obchodní a marketingové činnosti.
    12. Regionální aspekty MSP v podnikání (podnikání v EU a mimo EU, konkurenceschopnost regionu).
    Bloková výuka:
    blok I. - 1. - 6., blok II. - 7. - 12.
Literatura
    povinná literatura
  • GERŠLOVÁ, J. Dějiny moderního podnikání. Praha: Professional Publishing, 2012. ISBN 978-80-7431-080-5. info
  • SRPOVÁ, J., ŘEHOŘ, V. a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. info
  • LUKEŠ, M., NOVÝ, I. a kol. Psychologie podnikání. Osobnost podnikatele a rozvoj podnikatelských dovedností. 1.vyd. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-125-9. info
Informace učitele
Zápočet: aktivní účast na tutoriálech, seminární práce - analýza podnikatelského plánu (4 protokoly).
Ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018.