XDPK_USVP Dovednosti profesionální komunikace

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Černoch (cvičící)
Mgr. Jelena Kubicová (cvičící)
Mgr. Veronika Říhová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je seznámit studenty se zásadami profesionální komunikace manažera a provést aktivní nácvik komunikačních dovedností studentů.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Komunikační proces, struktura komunikačního procesu.
    2. Role vysílatele informací. Role příjemce informací. Referenční rámec přenosu.
    3. Technika naslouchání, empatické naslouchání. Technika kladení otázek, typy otázek, postupnost kladení otázek.
    4. Asertivita - základní pravidla, projevy agresivity, projevy pasivity, asertivní zákony, asertivní dovednosti.
    5. Vedení obchodního jednání, struktura rozhovoru. Pravidla zákaznického přístupu v osobním jednání
    6. Specifika telefonické komunikace a osobní komunikace a písemné komunikace.
    7. Specifikace konfliktu, způsob prožívání konfliktu, fáze vývoje konfliktu. Druhy konfliktů.
    8. Přístupy k řešení interpersonálního konfliktu v pracovním prostředí.
    9. Práce v týmu. Sestavení pracovního týmu. Role členů týmu, naplňování týmových rolí.
    10. Role vedoucího týmu. Organizace činností v týmu, formulace cílů pro tým.
    11. Konsensus, kompromis - přístupy k týmovému řešení situací.
    12. Prezentace názoru před skupinou - technika prezentování. Práce s tělem. Práce s pomůckami.
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, D. Kap. 8, Komunikace, s. 119-130. Kap. 9, Prezentování výsledků odborné práce, s. 131-144. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3510-5. info
  • HAYES, N. Psychologie týmové práce. info
  • LAUFER, H. 99 typů pro úspěšné vedení lidí. info
  • DEVITO, J. A. Human Communication: The Basic Course. Pearson Education, 2017. ISBN 9780134409450. info
  • McLAGANOVÁ, P. a P. KREMBS. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 2011. ISBN 80-85943-75-1. info
  • ŠIROKÝ, J. a kol. Tvoříme a publikujeme odborné texty. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3510-5. info
  • POKORNÁ, D. a V. SEDLÁČKOVÁ. Komunikace v praxi. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-53-3. info
  • BĚLOHLÁVEK, F., P. KOŠŤAN a O. ŠULEŘ. Management. Olomouc: Rubico, 2010. ISBN 80-85839-45-8. info
  • LOPUCHOVSKÁ, A. a BUREŠ, I. 10 zlatých pravidel překonávání nejčastějších komunikačních bariér. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-166-9. info
    doporučená literatura
  • PLAMÍNEK, J. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2313-6. info
  • COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-156-0. info
  • ADAIR, J. Jak řídit druhé i sám sebe. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0784-1. info
  • KANITZ, von A. Umění úspěšné komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1222-9. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-642. info
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační dovednosti manažera. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 8071692239. info
Informace učitele
Zápočet:
aktivní účast ve cvičení, splnění průběžně zadávaných úkolů shodných s okruhy obsahu výuky, závěrečná prezentace.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020.