XDPK_USVP Dovednosti profesionální komunikace

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Černoch (cvičící)
PhDr. Mgr. Ladislav Chvátal, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Předpoklady
nejsou
Doporučeno absolvování předmětu C Sociální komunikace zaměřeného na individuální komunikaci, osobní styl komunikace.
Je to nácvikový předmět, osobní účast, osobní výkony studenta a reflexe osobních zážitku studenta jsou nenahraditelné jinou formou výuky. Tomu i odpovídají nároky na účast ve výuce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pojmenovat pravidla interpersonální komunikace v profesionální podobě týmové komunikace a získané znalosti aplikovat do komunikačních situací v reálném životě při řešení pracovních situací v týmu. Cílem je také rozbor komunikačních situací, umět specifikovat nefunkční postupy v týmové komunikaci a prostřednictvím rozborů získat sebenáhled na úroveň vlastních používaných komunikačních dovedností.
Osnova
  • Výuka je organizovaná v blocích 4c/2 týdny.
    Každý blok je zaměřen na nácvik jedné dovednosti.
    Studenti jsou rozděleni do nácvikových skupin max 15 členů.
    1. Principy komunikace v týmu.
    - Záznam přirozené podoby komunikace, (pořízení videozáznamu).
    - Počet členů týmu, formy přenosu informací, referenční rámec komunikace v týmu.
    - Pravidla komunikace podle modelu OK+/OK- .
    2. Typy komunikace v týmu.
    - Osobní komunikace, písemná komunikace (el. komunikace), telefonická komunikace.
    - Porada jako konkrétní forma týmové komunikace.
    3. Organizace práce v týmu.
    - Sdělování cíle, motivace týmu, rozhodování v týmu, hodnocení v týmu.
    - Brieefing, debreefing, operativní porada, řešitelská porada, pravidelná porada.
    4. Interpersonální konflikt a jeho řešení v týmu.
    - Interpersonální konflikt, typy konfliktů.
    - Přístupy k řešení konfliktních názorů - kompromis, konsensus, vyjednávání.
    5. Obchodní jednání.
    - Fáze obchodního jednání.
    - Hlavní dovednosti obchodního jednání - zjišťování potřeb, sdělování výhod.
    6. Profesionální komunikace.
    - Rekapitulace pravidel profesionální komunikace.
    - Scénky komunikačních situací s videozáznamem. Zpětná vazba, porovnání se vstupní úrovní komunikačních dovedností z videozáznamů.
    - Demonstrace zvládnutí komunikační situace v praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikt mezi lidmi. info
  • HAYES, N. Psychologie týmové práce. info
  • LAUFER, H. 99 typů pro úspěšné vedení lidí. info
  • DEVITO, J. A. Human Communication: The Basic Course. Pearson Education, 2017. ISBN 9780134409450. info
  • POKORNÁ, D. a V. SEDLÁČKOVÁ. Komunikace v praxi. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-53-3. info
    doporučená literatura
  • PLAMÍNEK, J. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2313-6. info
  • KANITZ, von A. Umění úspěšné komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1222-9. info
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační dovednosti manažera. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 8071692239. info
Informace učitele
Aktivní prezenční účast včetně plnění všech průběžně zadávaných úkolů (100%).
Příprava a realizace prezentace pro obhajobu případové studie.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.