YVCIM Value Chain and Innovation Management

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2024
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Omar Ameir, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Omar Ameir, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/12, pouze zareg.: 0/12
Jiné omezení: KONZULTAČNÍ FORMA - po domluvě s vyučujícími
Cíle předmětu
The aim of the course is to deepen existing knowledge about innovation. Emphasis is placed on innovation management, including the innovation process, economic aspects associated with innovation and selected innovation methods. The theoretical basis of the presented professional topics are confronted with specific examples of product and process innovation in the form of real examples from business practice.
Osnova
  • 1.Innovation management. Determination and classification of innovations. Benefits of innovations.
    2.Definition of the innovation process, factors influencing the way of innovation management.
    3.The importance of information sources and business climate for innovation.
    4.The importance of leading talent for innovation. Practical examples of innovations implemented in companies.
    5.Basic approaches to creating a corporate innovation strategy.
    6.Creating value innovations - Blue Ocean Strategy.
    7.Gaining knowledge from the market - identification and development of market innovations, the impact of technology and the market on business use, factors influencing the spread of innovation.
    8.Economic aspects associated with innovations. Ways of measuring the effectiveness of the implementation of company innovative activities.
    9.Selected methods for innovation management.
    10.Effective integration of processes and learning - rules influencing decisions on the location of research and development activities, allocation of resources for innovation, innovation and business strategy, organizational processes in small companies.
    11.Learning through business entrepreneurship - reasons for internal business, management of internal risk companies, organizational structure of new companies.
    12.Protection of intellectual and industrial property - intellectual property and possibilities of its protection, types of industrial property (patent, utility model, trademarks).
Literatura
    povinná literatura
  • PETERKOVÁ, J. (2018). Využití konceptů inovací v průmyslovém podniku. SAEI, vol. 49. 200 s. Ostrava: VŠB-TU Ostrava. ISBN 978-80-248-4072-7.
  • PETERKOVÁ, J., LUDVÍK, L. Řízení inovací v průmyslovém podniku. SAEI, vol. 42. Ostrava: VŠB-TUO, 2015. 207 s. ISBN 978-80-248-3826-7.
  • AMEIR OMAR. Management inovací. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • VEBER, Jaromír, SRPOVÁ, Jitka a kol. Management inovací. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-726-1423-3. info
    doporučená literatura
  • GUPTA P. A., TRUSKO, B. T. Global Innovation Science Hanbook. USA: McGraw-Hill Education, 2014. 896 pp. ISBN 978-0071792707.
  • Tidd, J., Bessant, J. (2018). Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. Chichester: John Wiley.
  • Kim, W. Ch a R. Mauborgne. Strategie modrého oceánu. Brno: Management Press, 2018. VANCE, A. Elon Musk: Tesla, Space X a hledání fantastické budoucnosti. Jan Melvil publishing, 2015. 400 s. ISBN 978-80-87270-73-8.
Metody hodnocení
Zápočet: zpracování zadaných úkolů a případových studií.
Credit: active participation in seminars, elaboration of case studies, final test.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
KONZULTAČNÍ FORMA - po domluvě s vyučujícími.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2024/YVCIM