MVŠO:XMIK2 Mikroekonomie 2 - Informace o předmětu
XMIK2 Mikroekonomie 2
Moravská vysoká škola Olomoucléto 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Michaela Perunová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Ingrid Majerová, Dr. (přednášející)
Ing. Jaroslav Škrabal, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Dr. Miroslava Čechová Závadská, BSc., MSc.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc - Rozvrh
- každé sudé úterý 13:45–16:45 B2.336
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika a management malých a středních podniků (program MVŠO, 1112)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Mikroekonomie II je poskytnout studentům analyticky zdůvodněné nové poznatky, prohlubující a rozšiřující jejich znalosti získané v rámci studia základního kursu mikroekonomie. Tím dosáhnout přesnější orientace v teoretických základech předmětu a vyšší úrovně pochopení a jeho významu jako všeobecného základu i východiska studia ostatních ekonomických i neekonomických předmětů jednotlivých specializací. Zahrnutím do obsahu předmětu témat věnujících se analýze rozhodování spotřebitele či investora v podmínkách rizika a nejistoty, dále přiblížit teoretický výklad analýze reálných problémů ekonomické praxe. Hlubším rozborem jednotlivých teoretických problémů předmětu, analyzováním jejich podstatných stránek a souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti mikroekonomické analýzy a její využití při řešení praktických problémů na podnikové a regionální úrovni. Napomáhat utváření schopností a dovedností efektivního ekonomického myšlení, rozhodování a chování.
- Osnova
- Obsah předmětu:
1. Předmět zkoumání ekonomie, metody a nástroje ekonomické analýzy
2. Chování spotřebitele a formování poptávky (Užitečnost, preference a optimum spotřebitele; formování poptávky a její faktory, poptávka individuální a tržní)
3. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
4. Chování firmy, volba technologie, náklady a příjmy firmy
5. Volba výstupu dokonale konkurenční firmou, efektivnost dokonalé konkurence
6. Rozhodování firmy v postavení monopolu a v podmínkách monopolistické konkurence o výstupu a ceně
7. Rovnováha firmy v podmínkách oligopolu; alternativní cíle firmy
8. Formování cen na trzích výrobních faktorů a trh práce
9. Trh kapitálu a rovnováha na trhu kapitálu
10. Investiční rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty
11. Všeobecná rovnováha a ekonomická efektivnost
12. Tržní selhání, jeho příčiny a mikroekonomická politika státu
Na přednáškách a seminářích se využívá informačně - receptivní metoda, slovní metody (popis, vysvětlování), výklad pomocí elektronické PPT prezentace, metody názorně demonstrační (znázornění grafické a schematické, dynamická projekce).
- Obsah předmětu:
- Literatura
- povinná literatura
- MANKIW, N. Gregory. Principles of microeconomics. CT: Cengage Learning, 2015. ISBN 978-1285165905. info
- SMEJKAL, V., a K. RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: GRADA, 2013. ISBN 978-80-247-4644-9. info
- SOUKUPOVÁ, Jana. Mikroekonomie. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-726-1218-5. info
- JUREČKA, V. a kol. Mikroekonomie. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3259-6. info
- doporučená literatura
- FRANK, Robert H. a Ben. BERNANKE. Principles of Microeconomics. Boston: McGraw-Hill/Irwin, 2007. ISBN 978-00-731-9398-4. info
- Metody hodnocení
- Zápočet: aktivní účasti na cvičeních, průběžné testy, zápočtový test.
Zkouška: ústní. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2024/XMIK2