XAMI2 Microeconomics 2

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2022
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Ing. Eva Jílková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Jarmila Zimmermannová, Ph.D. (přednášející)
Miroslava Čechová Závadská, BSc., MSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jarmila Zimmermannová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
The aim of the course is to provide students analytically justified new knowledge deepening and widening their knowledge gained within the study of the basic course of microeconomics in the bachelor studies. Thus students will achieve a more accurate orientation in the theoretical basis of the field and a higher level of understanding and its importance as a general basis and background of the study of other economic and non-economic courses of particular specializations of the study programme. Including the topics dealing with the analysis of consumer or investor decision-making under conditions of risk and uncertainty into the contents of the course aims at approaching the theoretical interpretation to the analysis of real economic problems. and deeper analysis of particular theoretical issues, by analyzing their essential characteristics and relations the course aims at developing students' skills of microeconomic analysis and its use for solving practical tasks on the corporate and regional level. The objective of the course is also to develop students' abilities and skills of effective economic thinking, decision making, and behavior.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Předmět zkoumání ekonomie, metody a nástroje ekonomické analýzy
    2. Chování spotřebitele a formování poptávky (Užitečnost, preference a optimum spotřebitele; formování poptávky a její faktory, poptávka individuální a tržní)
    3. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    4. Chování firmy, volba technologie, náklady a příjmy firmy
    5. Volba výstupu dokonale konkurenční firmou, efektivnost dokonalé konkurence
    6. Rozhodování firmy v postavení monopolu a v podmínkách monopolistické konkurence o výstupu a ceně
    7. Rovnováha firmy v podmínkách oligopolu; alternativní cíle firmy
    8. Formování cen na trzích výrobních faktorů a trh práce
    9. Trh kapitálu a rovnováha na trhu kapitálu
    10. Investiční rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty
    11. Všeobecná rovnováha a ekonomická efektivnost
    12. Tržní selhání, jeho příčiny a mikroekonomická politika státu
    Na přednáškách a seminářích se využívá informačně - receptivní metoda, slovní metody (popis, vysvětlování), výklad pomocí elektronické PPT prezentace, metody názorně demonstrační (znázornění grafické a schematické, dynamická projekce).
    1. Economics, methods and tools of economic analysis
    2. Consumer behavior and the formation of demand (utility, consumer preferences and the optimum; demand formation, demand factors, individual and market demand)
    3. Consumer decision making in conditions of risk
    4. The firm's behaviour, the choice of technology, the costs and revenues of the company
    5. Product and price decision-making of a perfectly competitive firm, the efficiency of perfect competition
    6. Product and price decision-making of a company in the monopoly position and in conditions of monopolistic competition
    7. Equilibrium of a firm in oligopoly conditions; alternative targets of a company
    8. Formation of prices on production factors markets and the labour market
    9. Capital market and equilibrium on capital market
    10. Investment decision-making in conditions of risk and uncertainty
    11. General equilibrium and economic efficiency
    12. Market failure, its causes, and the state microeconomic policy
    Lectures and seminars are based on the information-receptive method, verbal methods (description, explanation), interpretation, presentation, demonstration (graphics, schemes, dynamic projection). Further methods used are participative methods, discussion, and practical methods (calculations, modelling).
Literatura
    povinná literatura
  • MANKIW, N. G. Principles of Microeconomics. 7th ed. Stamford, CT: Cengage Learning, 2015. ISBN 978-285165905. info
  • SAMUELSON, P. and W. NORDHAUS. Economics. 19th ed. International ed. Boston: McGraw-Hill/Irwin, 2010. ISBN 978-00-712-6383-2. info
    doporučená literatura
  • KRUGMAN, P. R. and R. WELLS. Microeconomics. 4th ed. New York: Worth Publishers, 2015. ISBN 978-1464143878. info
  • COWELL, F. A. Microeconomics: Principles and Analysis. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2007. ISBN 978-01-956-8926-6. info
  • FRANK, R. H. and B. BERNANKE. Principles of Microeconomics. 3rd ed. Boston: McGraw-Hill/Irwin, 2007. ISBN 78-00-731-9398-4. info
Metody hodnocení
Zápočet: aktivní účasti na cvičeních, průběžné testy, zápočtový test.
Zkouška: ústní.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2022/XAMI2