K1SIK Social and Intercultural Communication

Moravian Business College Olomouc
winter 2025

The course is not taught in winter 2025

Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Guaranteed by
Moravian Business College Olomouc
Supplier department: Moravian Business College Olomouc
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti získají přehled o základní teorii komunikace, přičemž jednotlivé poznatky budou uváděny na příkladech v každodenním životě a v manažerské praxi. Dále studenti získají dovednosti potřebné pro úspěšnou komunikaci a spolupráci s lidmi z odlišného kulturního prostředí. Zpracováním projektu se studenti praktickou formou naučí tyto znalosti aplikovat na konkrétní situace.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod. Základní pojmy. Komunikační modely.
  • 2. McQuailova pyramida komunikace.
  • 3. Verbální komunikace.
  • 4. Paraverbální komunikace.
  • 5. Neverbální komunikace.
  • 6. Aktivní naslouchání.
  • 7. Předkomunikační nastavení. Bariéry komunikace.
  • 8. Prezentační dovednosti.
  • 9. Úvod do studia interkulturní komunikace. Komunikace a kultura.
  • 10.Edward Hall: kultury s vysokou a nízkou mírou kontextu. Teorie kulturních dimenzí Geerta Hofstedeho.
  • 11.Kultura v podnikaní a protokol.
  • 12.Rod a pohlaví v kultuře. Kultury, subkultury a protikultury.
Literature
    required literature
  • DEVITO, J. A., 2008. Základy mezilidské komunikace. 6. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2018-0.
  • HALOVÁ, D., 2024. Sociální a interkulturní komunikace. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s.
  • HOFSTEDE, G. a G. J. HOFSTEDE, 2007. Kultury a organizace: software lidské mysli: spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: Linde. ISBN 80-86131-70-x.
  • MIKULÁŠTÍK, M., 2010. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada. ISBN 802-47-8070-4.
  • VYBÍRAL, Z., 2009. Psychologie komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-247-8070-2.
    recommended literature
  • COOPER, M., 2021. Effective Communication Skills: A Practical Guide That Develops and Improves Your Way of Speaking Effectively in Relationships: in Work, in the Family and in the Life of a Couple. Movement Publishing. ISBN 978-18-017-2939-0.
  • HABERMAS, J. and T. A. MCCARTHY, 1985. The Theory of Communicative Action, Vol 1: Reason & the Rationalization of Society. Beacon Press. ISBN 978-08-070-1507-0.
  • LAWSON, C., GILL, R., FEEKERY, A., and M. WITSEL, 2019. Communication Skills for Business Professionals. Cambridge University Press. ISBN 978-11-085-9441-7.
  • PERRY, L. and T. MILLER, 2018. Business Communication: Skills and Techniques. Edtech. ISBN 183-94-7205-7.
  • QUINTANILLA, K. M. and S. T. WAHL, 2019. Business and Professional Communication: KEYS for Workplace Excellence. Sage Publications. ISBN 978-15-063-6957-0.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet: zpracování projektu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.

  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2025/K1SIK