Pod zkratkou se ukrývá anglický pojem Customer Relationship Management. Jedná se tak o software, který nám pomáhá řídit, měřit a optimalizovat vztahy a komunikaci se zákazníkem s cílem dosažení co nejvyšší zákaznické loajality.
You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Požadavky na ukončení předmětu:
aktivita na hodinách
plnění průběžných úkolů
prezentace a odevzdání semestrálního projektu
minimálně 1 individuální konzultace
Úvod do EM
Základní pojmy:
Event marketing: propagační strategie, která zahrnuje (osobní) kontakt mezi značkami a jejich zákazníky na akcích, mezi které se řadí například konference, veletrhy a semináře. Každá událost je jiná, má jiné publikum, jiný obsah a jinou kulturu, tomu je nezbytné podřídit formální náležitosti eventu.
Event management: označuje produkci události. Do realizace jsou zapojeni lidé s různými dovednostmi a rolemi, kteří spolu musejí intenzivně komunikovat. Efektivní tým je tak základním úspěchem eventu. Například organizace studentského festivalu na vysoké škole bude zahrnovat činnosti jako jako je výběr místa konání a scénografie (ta bud souviset s tématem celé akce), uspořádání infrastruktury zařízení (jako ozvučení, stan, nábytek atd.), styk s umělci / umělci (kulturní program) a vytváření sítí s dalšími aktivitami, jako je reklama (všem pozvaným a sponzorům), Public relations (informování prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků), prodej vstupenek (cílové skupině) atd. Event manageři musí zajistit, aby se všechny střípky eventu dokonale prolnuly a na návštěvníka čekal nevšední zážitek.
Tvorba konceptu/ konceptualizace: proces, který úzce souvisí s definováním účelu akce. Ve chvíli, kdy máme jasně definovaný účel akce, je nezbytné namodelovat vizuální i obsahové aspekty tak, aby korespondovaly s našimi cíli a naplnily základní účel eventu. Například narozeninová oslava dítěte se může nést v duchu oblíbené pohádky. Zvolené téma může zásadním způsobem zasáhnout do podoby všech procesů, které s tématem souvisejí, typicky pronájem vhodných prostor, doprovodného programu, cateringu, pozvánek, výzdoby až po instrukce týkající se dress codu a dalších náležitostí.
Attrition rate/ Churn rate: míra počtu účastníků, kteří se události skutečně zúčastní. Například pokud se na akci zaregistruje 100 lidí a účastní se jich pouze 70, bude Attrition rate události 30%.
Retence: míra udržení publika. Metrika, která je typicky sledována na webech, typicky u eshopů. Nicméně i v rámci eventů nachází své místo, kdy měříme, kolik účastníků jednoho eventu navštívilo naši další akci. Při využití CRM softwarů lze rovněž definovat, jak moc konkrétní event, který plánujeme jako podpůrný prvek pro naše podnikání, pomohl stabilizovat naši zákaznickou základnu.
Day Delegate Rate (DDR): pojem, který je spjat s celodenními meetingy či konferencemi. Jedná se o fixní cenu (na osobu), která zahrnuje kompletní balíček služeb, které bude účastník pro svou akci potřebovat. Zpravidla zde může být zahrnuto: občerstvení po celou dobu konání akce, přístup na wi-fi, parkování, možnost rezervování meeting roomu, flipchart, projektor atp.
Co podle Vás oproti DDR zahrnuje navíc tzv. 24hodinová Delegate Rate?
Hybridní event: takový typ akce, který kombinuje různé formáty - prezenční účast i online setkání.
Net Promoter Score (NPS)
Return on Investment (ROI): návratnost investic. Je vyjádřením poměru mezi investicemi a výnosy. Zpravidla se měří ve vztahu ke konkrétnímu projektu či časovému období. Vyjadřuje se v procentech.
Open Rate: jedná se o základní metriku, kterou využíváme pro evaluaci výkonu e-mail marketingu. Samotná Open Rate však zpravidla není výsledným cílem našich snah. Velký význam má v případě brandingu, nicméně v akvizičních fázích kampaně pro nás bude směrodatnější údaj o počtu zakoupených vstupenek či provedených registrací.
Počet otevřených e-mailů/počet odeslaných e-mailů *100
Konferenční uspořádání: Typické pro konference a přednášky, kde je komunikace do značné míry jednostranná (máme však hromadu možností, jak ji udělat oboustrannou - existuje například celá řada aplikací, které nám umožňují udělat z diváků aktivní účastníky.)
Banketní uspořádání: Uspořádání je definováno samostatnými stoly pro "uzavřenou" společnost. Typické řešení u plesů, benefičních akcí apod. Banketní uspořádání má zpravidla nižší kapacitu kvůli nutnosti adekvátně rozmístit stoly.
Prožitkový marketing: Prožitkový marketing má za cíl navodit u účastníků zpravidla pozitivní emocionální reakci, která je spojena přímo s vaší značkou.
Návrh Event marketing 1 uživatele PRMZadání projektu pro Plzeňský Prazdroj
Open for enrolment: to 26/10/2021
You are not enrolled in any topic.
Typy eventu
Typy eventu
Konference
Základní typ eventu, který je v hojné míře využíván napříč různými odvětvími. Dobře uspořádaná konference zajistí nejenom dobrou informovanost o vaší značce a produktu, ale zajistí vám i hromadu kontaktů, které mohou být pro vaši společnost klíčové.
Konference již dávno nejsou pouze o předání informací. Nezbytným předpokladem úspěšné konference je i rovina prožitku. Dobře sestavené menu, vhodně zvolené tematické dárky, doprovodný program nebo možnost návazného networkingu mezi účastníky může mít extrémně vysokou přidanou hodnotu pro návštěvníky, kteří se tak budou rádi vracet a šířit dobré jméno akce, pod kterou je podepsaná právě vaše značka.
Networking
Networking má obrovskou přidanou hodnotu v rovině osobních vztahů. Pomůže vám získat nejen důležité kontakty na klíčové hráče na trhu, ale především sdružit lidi se stejným zájmem pod záštitou vaší organizace.
Lunch and Learns
Typický event pro B2B a neziskové organizace, díky kterému můžete svým obchodním partnerům zprostředkovat nevšední kulinářský zážitek a v neformálním prostředí představit lépe vaši společnost. Nedílnou součástí Lunch and Learns je zpravidla hledání společného cíle, na kterém s hosty budete participovat - například akvizice nového sponzora pro neziskový projekt atp.
Řada organizací využívá Lunch and Learns eventy pro informování svých zaměstnanců, kteří mají možnost vystoupit ze stereotypu firemních porad a v neformálním prostředí se seznámit s dalším směřováním společnosti. Právě díky zmíněné neformálnost se vedení společnosti může spoléhat na otevřenou zpětnou vazbu, kterou jsou zaměstnanci ochotni sdílet a podílet se tak na nastavování firemních cílů.
Komunitní akce
Většina zákazníků si předtím, než vyrazí na nákup, hledá obchod na internetu. Někdy tak není potřeba vyrazit do světa, vaši zákazníci čekají za humny a stačí, že budou vědět, že tu jste pro ně. Společenská akce, která přiláká právě lidi z lokálního trhu, vám s tím pomůže. A aby byla skutečně úspěšná, můžete se jich například zeptat, jaký typ akce ocení, zangažovat je na sociálních sítích a vtáhnout přímo do organizace. Odvděčí se vám loajalitou a šířením dobrých referencí.
Sportovní akce
Běhy a jiné typy sportovních eventů jsou skvělou příležitostí, jak oslovit velké množství lidí a zasáhnout nejen samotné závodníky, ale i jejich kamarády či rodiny. Samotné sportovní akce jsou však poměrně složité na plánování. Musejí být avizované s dostatečným předstihem, aby se účastníci měli možnost připravit. S ohledem na poměrně velké množství podobných akcí je důležitá i volba identity samotného sportovního eventu či jeho formy.
Aukce
Aukce jsou skvělou cestou jak zvýšit prodeje a povědomí o nějakém celospolečenském problému, ale mohou fungovat i jako nástroj pro zvýšení loajality vašich zaměstnanců.
Raffle/Tomboly
Poněkud opomíjený typ akce, který má silné kořeny převážně v angloamerickém světe a váže se v hojné míře na oděvní průmysl. I nejobyčejnějším zákazníkům dává možnost si pořídit si produkt z limitované edice. Typickou ukázkou rafflu jsou eventy zaměřené na kultovní tenisky Jordan. Právě tato série má v rámci Nike výsadní postavení a ovlivňuje vnímání celé značky. Raffle tak bývá často obohacován i o dobročinný rozměr a pomáhá tak s šířením povědomí, zvyšováním loajality zákazníků a logicky i zvyšováním prodejů.
Akce se speciálním hostem
Osobní vazby se zákazníkem a vysoká zapamatovatelnost vašeho brandu. To jsou dva důvody, proč vsadit právě na akci, které se bude účastnit známá osobnost. Kdo by nechtěl potkat celebritu nebo osobnost, která je respektovaná jako odborník ve svém oboru? Využití takovéto osobnosti pomůže přilákat na akci větší množství zaintersovaných lidí a zvýšit důvěryhodnost vaší značky, její zapamatovatelnost, ochotu kupovat vaše produkty.
Proč nepodcenit výběr eventu
Výběr eventu a jeho typu může zásadním způsobem ovlivnit vnímání vaší značky i schopnost dosahovat konkrétní cíle.
Řada firem, ve snaze zvýšit svou zákaznickou základnu, často vsází na účast na eventech, které jsou přímo spojeny s jejich zaměřením. Takový krok však ne vždy může vést ke kýženému cíli. Na podobném eventu, který je zaměřený na konkrétní trh, se často budete potkávat s vašimi stávajícími zákazníky, kteří již portfolio vašich produktů či služeb budou znát a předem definovaný cíl tak budete jen obtížně naplňovat.
Účast na tematických veletrzích je však přesto přínosná. Nikoli však ve zmiňovaném smyslu akvizice nových zákazníků, ale upevnění vztahů s těmi stávajícími či vymezení se vůči vaší konkurenci, se kterou budete na eventu (často veletrhu) přímo konfrontováni a v očích návštěvníků akce srovnáváni.
Účast na tematických akcích může mít pro firmu i další přidanou hodnotu. Dávají vám totiž možnost potkat se s významnými hráči na trhu, vašimi partnery nebo se jednoduše zorientovat o novinkách. Takové informace mohou být přínosné při snaze o inovování vaší nabídky nebo ve snaze odlišit se od konkurence.
Nelze jednoznačně říci, jakých akcí by se firma měla účastnit. zda by měla preferovat tematické eventy nebo vsázet na akce s rozmanitým obsahem a nabídkou. To je jednak určováno tržním prostředím, ve kterém naše firma působí i cíli, které si stanovuje. Při určitém zobecnění však lze konstatovat, že by portfolio eventů mělo být vyváženým mixem ve snaze budování loajality a vazeb na stávající zákazníky a oslovování pestré skupiny nových zákazníků prostřednictvím neoborových akci.
Cesta účastníka
Cesta účastníka
Se zájemcem o akci, respektive s účastníkem sdílíme řadu kontaktních bodů. Pochopením těchto kontaktních bodů v rámci životního cyklu eventu můžete lépe porozumět marketingovému potenciálu akce i příležitostem ke zvýšení spokojenosti návštěvníků.
Zcela zásadní je proto analýza a diskuze o způsobech, jakými může zájemce přijít do kontaktu s naší značkou.
Pro správné formulování kontaktních bodů je tak potřeba přemýšlejte o různých scénářích a krocích, které potenciální i reální účastníci podnikají. Klíčové je tedy zaznamenávat online a offline kroky od prvotního brandingu akce a předregistrace přes průzkum realizovaný přímo na akci až po komunikaci po eventu.
Zaznamenávat je přitom třeba hlavní i vedlejší kontaktní body. Každý krok a rozhodnutí, které může mít vliv na účastníka nebo partnera události.
Vedlejší kontaktní body
- Interakce prostřednictvím sociálních sítí
- Doba odpovědi na otázku zaslanou e-mailem
- Značení událostí
- Pozdrav při příjezdu na akci
- Jak pohodlné jsou židle
- Jak rychle následuje akce
Hlavní kontaktní body
- Web akce
- Přímá pozvánka
- Brožura pro vystavovatele
- Proces registrace
- Doporučení
- Program a obsah akce
- Zážitek z akce
Bod zvratu
S problematikou kontaktních bodů úzce souvisí i pojem Bod zvratu, tedy okamžik, kdy se lidé rozhodnout, zda se mají akce zúčastnit či nikoli. Klíčem k úspěchu eventu je přitom pochopení jejich rozhodovacího procesu. Jaké jsou určující faktory? Zde je jen několik prvků, které mohou hrát roli:
- Recenze
- Doporučení
- Výzkum alternativních možností/vyhledávání na webu
- Cena
- Srovnání s jinými událostmi
- Získání osvědčení nebo odborné akreditace
Sledování bodu zvratu může být zajímavé i u událostí, kde máme garantovanou návštěvnost - typickým příkladem může být firemní školení nebo teambuildingová akce pro vaše zaměstnance. Díky monitoringu nálad a bodu zvratu můžete opět dosáhnout zvýšení loajality a pomůže vám vychytat mezery, které jsou bariérami v dosažení maximální spokojenosti a prožitku z akce.
Frekvence komunikace/kontaktních bodů
Míra interakce s potenciálním návštěvníkem akce může zásadním způsobem předurčit jeho ochotu se eventu zúčastnit. Je nepravděpodobné, že jej přesvědčí první kontakt s vaším brandem (není to však vyloučeno). Je tak nezbytné hledat ideální frekvenci, která nám říká, kolikrát musí být zpráva přijata, než dojde s největší pravděpodobností k bodu zvratu, tedy než začne daný člověk jednat - registrovat se, kupovat vstupenky atp.
Řada studií se snaží ideální frekvenci definovat, nutno podotknout, že zcela univerzální číslo neexistuje, ale je předurčováno řadou faktor jako je například typ akce, odvětví, síla brandu atp. Nejčastěji udávaná hodnota osciluje kolem čísla 10.
Samotná frekvence však není jediným faktorem. Důležitá je i návaznost kontaktních bodů, díky které výrazným způsobem zvyšujete šanci na úspěšný prodej nebo angažovanost účastníků.
Plánování eventu
Plánování eventu
Kde se aktuálně nacházíme?
Kam směřujeme?
Jak se dostaneme k cíli?
To jsou 3 základní otázky, které si musíme položit v rámci plánování eventu. Abychom je dokázali adekvátně zodpovědět, je proto nezbytné nepodcenit analýzu, které samotné plánování předchází. A co všechno by analýza měla zahrnovat?
- Analýza trhu
- Analýza konkurence
- Předpokládaný počet účastníků
- Ochota platit - kolik jsou účastníci ochotni zaplatit za náš event?
- Možnosti proma s ohledem na typ eventu
Dokázali byste říci, jaký je rozdíl mezi marketingovou strategií a marketingovým plánem?
Díky těmto informacím si můžeme detailně nastavit marketingovou strategii. A co to marketingová strategie je?
Marketingová strategie
Jedná se o dlouhodobý plán, který zahrnuje veškeré cíle společnosti. Snahou je co nejefektivněji představit a prodat nabízené služby či produkty.
Jak může vypadat dobře nastavená strategie?
- Mercedes Benz - uznávaná značka, jejíž renomé je neotřesitelné, nevyrostla přes noc. Svou pověst dlouhodobě buduje a staví ji na ucelené komunikaci, která se odráží ve všech jejich aktivitách. Důraz na stylovost, luxus, efektivitu a využití nejmodernějších technologií se staly synonymem pro vozy německého automobilového giganta. Právě tyto hodnoty se snaží maximálně zdůrazňovat napříč svými kampaněmi, kterým dává pomyslné pozlátko velký apel na emoce. Právě ty zajišťují Mercedesu žádoucí povědomí o značce a pozornost u klientů především z řad majetnějších zákazníků.
Podívejte se na strategie jiných automobilek. Čím se odlišují od Mercedesu? Pracujte ve skupinkách nebo samostatně. Prezentace na cca 3 minuty.
Doporučuji: Toyota, Škoda, Volvo, Tesla, Dacia.
- GoPro - zcela autentický obsah se snaží ve své komunikaci prezentovat značka GoPro - využívání uživatelského obsahu ukazuje nejen způsoby, jakými lze kamery využívat, ale především může prokázat, že kvalita záznamů je skutečně na špičkové úrovni.
- RedBull - když se řekne Redbull, určitě si vedle energetického nápoje vybavíte i téma extrémních sportů (a nejen extrémních). Právě adrenalinem nabité události jsou pro marketingovou strategii zcela zásadní.
Kteří čeští sportovci jsou spojeni s RedBullem?
A takto to může vypadat, když pošlete jezdce ve formuli 1 z ČR na Slovensko, 1,6 milionů zhlédnutí na YT a stovky článků, kde je branding na prvním místě se o popularitu značky hravě zaslouží.
Co si vybavíte, když se řekne Heineken? Zkuste definovat marketingovou strategii této značky.
Marketingový plán
Stanovení rozpočtu a cílůCíle eventu jsou prvkem, se kterým stojí a padá správně nastavený marketingový plán. Bez nich nebudete schopni event adekvátně zrealizovat.
Návštěvnost XY lidí
Mediální pozornost (dosah/počet příspěvků)
Spolupráce s konkrétním partnerem
Realizace prodejů na akci
Zvýšení loajality zákazníků
Zvýšení povědomí o značce
Přilákání nové cílové skupiny
...atd...
Obsah eventu
Díky jasně stanoveným cílům již můžete hledat optimální cestu k jejich naplnění. Právě formát akce s ohledem na rozpočtové možnosti i vybrané publikum jsou dalším zásadním mezníkem, ke kterému byste měli přihlížet. V rámci procesu rozhodování neopomeňte nahlédnout do auditů předchozích eventů - zjistíte, jestli byly obsahově správně naplněny a jestli se očekávání setkala s realitou nebo účastníci byli spíše frustrováni. To může být cenným podnětem v rozhodování, jestli držet obsahovou linii nebo přijít s nějakou inovací. Klíčová přitom bude i cílová skupina. Pokud budete oslovovat jinou věkovou skupinu než činíte běžně u svých akcí, bude zde logicky i větší vůle se odpoutat od zažitých dogmat a vsadit na nový neotřelý nápad a formát eventu.
V této fázi byste již měli tedy pomalu modelovat harmonogram samotné akce a měli byste začít přemýšlet o jejich hlavních přednostech, zrevidovat můžete i fotky, videa nebo reference z minulých let. Pomohou vám v dalších fázích plánu.
Oslovení řečníků a aktivních účastníků
Už víte, jaký máte cíl, v jakých finančních intencích se bude váš event pohybovat i jaký bude rámcový program. Nyní byste však právě na něm měli začít jasně pracovat a dát mu jasnější obrysy. Každý event je jiný, obecně však pro nás budou zásadní následující kategorie zaintersovaných osob, na které bychom se měli zaměřit.
- Moderátor - klíčová součást snad každého eventu, dbejte na to, aby se jeho typologie vystupování shodovala s vašim eventem a moderátor byl schopný adekvátně oslovit publikum, případně ukočírovat časový harmonogram akce.
- Řečníci - nedílná součást konferencí, pro které jsou hlavním tahákem, který přiláká platící účastníky, nepodceňte tak komunikaci s potenciálními řečníky a modelujte program tak, aby byl koncepční a jasně strukturovaný.
- Vystupující - ať už se bavíme o Met Gala nebo vesnické zábavě v Horní Dolní, neobejde se akce bez kulturního programu.
- Sponzoři - eventy na sebe často nevydělají a před samotnou akcí bývá rozpočet napnutý. Pomoci si můžete přilákáním vhodných sponzorů. Představte jim akci a ukažte jim, jak se mohou na akci zviditelnit. Nebojte se být konkrétní a třeba i vytvořit barterové pro sponzory, ze kterých si budou moci vybrat podle jejich finančních možností.
- Partneři - o tom, že plánujete akci, nezapomeňte dát včas vědět vašim partnerům. Můžete jim přednostně poskytnout vstup na akci, nabídnout jim příležitost se podílet na programu nebo se zařadit mezi sponzory se zvýhodněnými podmínkami.
Nezapomeňte, že spolu s dalšími aktéry sdílíte stejný cíl. Nezapomeňte jim tak dát příležitost se o akci zmínit a poskytněte jim maximální součinnosti třeba při sdílení na sociálních sítích (příprava grafiky, funkční web atd...)
Vyhodnoťte stávající komunikační taktiky
Zaměřte se na osobní komunikaci
Nepodceňte Last call/last minute registrace
Vyhodnoťte celý proces
Email marketing
Kulturní event
Kulturní Event
Oblast kultury je poměrně rozmanitá a zahrnuje extrémní množství různých typů institucí a dalších subjektů, které vytvářejí odlišné typy eventů. I proto je těžké specifikovat základní charakteristiku kulturního eventu.
se jedná o menší pracovní kolektivy
kulturní instituce mají méně formální vztahy na pracovišti
se alespoň částečně opírají o dotační tituly
většina kulturních institucí je neziskového charakteru
jsou závislé na financování ze strany zřizovatele (pokud to není např. a.s.)
Proč je kultura/kulturní eventy důležitá z ekonomického hlediska?
Kultura se podobně jako sport nemůže opřít o výraznou podporu ze strany státního rozpočtu. Na její fungování z něj jde přibližně 1 %. Oproti vyspělým zemím se jedná o poměrně malou částku a kultura zůstává i přes programová prohlášení české vlády stále poměrně opomíjena. Přitom je kultura dlouhodobě vyhodnocována jako klíčový prostředek ekonomického růstu. Tzv. multiplikační efekt kultury je mnohonásobně vyšší než u jiných odvětví.
Typickou ukázkou může být vysoké umění. Stát se podílí na provozu Národního divadla a "dotuje" vstupné, které by jinak bylo pro řadu návštěvníků nedostupné. Divák, který si však vstupenku koupí, zpravidla do divadle nedojde pěšky v teplácích. Využije například taxi, případně pojede vlastním autem, bude tak muset zaplatit parkování. Pokud člověk chodí do divadla, je žádoucí, aby byl adekvátně oblečen. Nový oblek, stejně jako večerní šaty nejsou malou investicí. Ženy si pak mohou pořídit například šperk, zajdou si ke kadeřnici, případně si diváci zajdou na večeři. Díky kultuře tak do ekonomiky/různých odvětví míří poměrně velké penzum finančních prostředků, zvyšuje se zaměstnanost a celkový blahobyt obyvatel.
Kultura nemalou měrou podněcuje kreativitu a inovace v ostatních sférách společnosti a stimuluje nová progresivní ekonomická odvětví tzv. kreativních průmyslů.
Kulturní vyspělost státu/kraje/města předurčuje jeho další směřování. Zjednodušeně řečeno lze říci, že čím kulturnější daná oblast je, tím otevřenější společnost lidí zde bude koexistovat a otevírat příležitosti pro rozvoj startupů či vstup inovací.
Potenciál daného regionu se dá měřit za pomoci neformálního ekonomického ukazatele, tzv. Gay Indexu. Ten vychází z premisy, že se ve společnosti pohybují cca 4 % homosexuálů. Při měření Gay Indexu se zkoumá, jak otevřená společnost je, tedy kolik lidí přizná, že je homosexuálem. Například Rusko nebo Severní Korea má podle Gay Indexu 0 % homosexuálů. Nelze tak očekávat, že tyto státy budou zažívat ekonomický boom.
Case study: Národní galerie
Řadí se mezi největší kulturní instituce v ČR, rozpočet cca 300 milionů korun (stát se běžně podílí zhruba 60 procenty, v době covidu to bylo přes 90 procent)
2019
→
41 výstav
→ 2 140 doprovodných programů
→ 663 492 návštěvníků
Typy eventů:
→ výstavy
→ doprovodné programy
→ vzdělávací programy
→ vernisáže
→ tiskové konference
Sportovní event
Sportovní Event
Sportovní marketing/propagace sportovních událostí, je úzce spjata s event marketingem. Zaměřuje na propagaci sportovních událostí (eventů), sportovních týmů, ale také produktů, týkajících se sportu.
Sportovní marketing neznamená jen podporu oblíbeného sportovce nebo týmu. Není to ani umístění loga na dresu výměnou za sponzorský příspěvek.
Dokážete odhadnout, proč je sportovní event efektivnější než jiné typy událostí?
Storytelling
Targeting
Influencering
Esports
Sponzoring sportu
Eventy často pracují s napnutými rozpočty. Toto pravidlo platí dvojnásob v oblasti sportu. Pouhé vstupné či vysílací práva nedokáží pokrýt enormní náklady, které s organizací přímo souvisejí. Právě proto je nutné se spoléhat na sponzoring. Ten však nutně nemusí fungovat na principu reklamy na dresech, nebo ledu. Přesycení reklamou může v divácích zanechat negativní emoce a snižovat celkový prožitek ze samotné hry. Právě proto se sponzoři i samotní organizátoři sportovních eventů čím dál častěji uchylují k sofistikovanějším řešením.
Jak by tedy sponzoring mohl vypadat?
Ohňostrojům zvoní umíráček - Intel ukázal, že je schopný za pomoci dronů vytvořit ještě působivější show. Diváci uchváceni vizuálními kreacemi, které mohou být sestaveny do příběhu, Intelu určitě prominou, že si tato IT společnost na závěr neodpustí sestavení vlastního loga z dronů. Překonání Guinessova rekordu a návazné zmínky v médiích a sdílení na sociálních sítích je pak třešničkou na dortu, kvůli které se Intel rozhodl právě pro tento přístup.
Pohyblivá lavice od Samsungu sice poskytne nevšední zážitek pouze skupince vybraných fanoušků, netypický prvek se však stává často předmětem zájmu televizních kamer. Záběry na rozesmáté fanoušky, kteří jsou usazeni v brandované sedačce, Samsungu přinesly řadu plusových bodů.
Řada projektů však nedopadne dle očekávání organizátorů i samotných značek. Typickou ukázkou může být nedávné Mistrovství Evropy ve fotbale, které je tradičně spojováno s Coca-Colou. Zde však narážíme na problém, kdy se na tváři celého sportu podepisuje vliv značky, jejíž produkty si profesionální sportovci zpravidla nedopřávají. Aféra, kterou způsobil Christiano Ronaldo na tiskové konferenci, když odmítl láhev slazeného nápoje, poodkryla zákulisí sponzoringu a poukázala na nezbytnost sponzoringu na straně organizátorů na jedné straně a mravní rovinu zviditelňování brandu, který se výraznou měrou zasluhuje o obezitu a zhoršené zdraví světové populace.
Trochu z historie sponzoringu sportu
Věděli jste, že počátky sponzoringu spatřujeme již kolem roku 65 př. n. l., kdy Caesar podporoval gladiátorské zápasy. Nejednalo se o sponzoring v dnešním slova smyslu, ale spíše o mecenášství v podobě, jak jej známe například ze světa umění, kdy společensky významné osobnosti - panovníci, aristokrati apod. brali pod svá křídla malíře, sochaře či architekty, kterým poskytovali zázemí pro jejich tvorbu.
Výraznější rozvoj sponzoringu v dnešním slova smyslu můžeme datovat až do 19. a 20. století. Nezanedbatelnou roli zde sehrával tabákový průmysl. Bohaté odvětví hledalo cestu, jak se maximálně zviditelnit a především v počátcích, kdy bylo kouření dokonce doporučováno na nejrůznější plicní onemocnění, se sport jevil pro výrobce tabáku jako ideální nástroj.
Tabákoví giganti se v průběhu 20. století stali nedílnou součástí řady sportovních odvětví. Dnes již z důvodu řady omezení tabákový průmysl nemá tak široké možnosti a byl nucen vyklidit pozice. Hlavním argumentem zde byl fakt, že reklama tabákových výrobků ovlivňuje například i děti.
Tabákové firmy nevyklidily prostor pouze u sportovních eventů, omezení se vztahuje například i na reklamu na sociálních sítích.
Pokud bychom hledali počátky sportovního sponzoringu v Evropě (a opomeneme zmiňované mecenášství), je nutné se pozastavit u německé fotbalové Bundesligy. Právě zde totiž v roce 1973 vyběhli na trávník fotbalisté Eintrachtu Brauschweig v dresech, které na hrudi zdobilo logo Jägermeistera.
V českém prostředí se začíná rozvíjet sportovní marketing a sponzoring v 70. letech. Jeho počátky však byly s ohledem na tehdejší režim spíše skromnější. Výraznějšího rozvoje se dočkal až v 90. letech. Nedostatek zkušeností a malá tradice však často vyústily ve vizuální paskvil. Až v posledních letech se daří prostředí sponzoringu kultivovat a to především ve finančně stabilnějších sportech (a na profesionální úrovni), kde se často přebírají trendy ze zahraničí. Ke srovnání se tak nabízí například vstupenky fotbalové a futsalové Slavie Praha.
Financování sportu v ČR a ve světě
Sport v ČR trápí dlouhodobé podfinancování. V rámci EU vynakládá v přepočtu na obyvatele z veřejných prostředků méně financí pouze Bulharsko a Malta.
A struktura financování je odlišná i v jiných ohledech. Například rozpočty fotbalových klubů z top 5 světových lig tvoří zhruba z 1/3 vysílací práva - u Chelsea je to například 3 mld. Kč (44 % příjmů). Naproti tomu v případě Sparty Praha tvoří vysílací práva 3% rozpočtu v souhrnné výši kolem 10 milionů korun. Sportovní eventy, případně provoz klubů v ČR tak výraznou měrou musí spoléhat na případné prodeje hráčů, respektive odměny za postup do prestižních evropských pohárů, jejich příjmy jsou do značné míry nestabilní.