Public Relations

Nástroje PR

Nástroje PR

Za využití správných PR nástrojů můžete dosáhnout maximální spokojenosti vašich stakeholderů a získat pozitivní odezvu, která promění vaše potenciální zákazníky na stávající klienty. A  jaké nástroje se nám tak nabízejí?

Media Relations

Media Relations (jako nedílná součást Public Relations) je strategický nástroj, který nám dává možnost prostřednictvím efektivní komunikace s novináři sdílet informace o našem brandu (organizaci, firmě, jedinci) a usměrňovat jeho vnímání čtenáři/diváky/posluchači. Součástí portfolia nástrojů Media Relations může být například vydávání tiskových zpráv, prohlášení, sdílení informačních materiálů, pozvánky na akce atp.

Navázáním dobrých vazeb s klíčovými novináři máte možnost zvyšovat povědomí o vaší značce, respektive zvyšovat pravděpodobnost, že mediální zmínky, které se budou týkat vaší společnosti budou mít pozitivní konotace.

Sociální sítě

Sociální sítě otevírají možnost obejít tradiční média, rychle komunikovat přímo se zákazníky, případně se propojovat s novináři, zvyšovat návštěvnost vašeho webu či v obecné rovině budovat vaši značku. 

Newslettery

Ideální cesta jak informovat zákazníky o novinkách. Pomáhají udržovat a upevňovat osobní vazby a prezentovat vaše firemní hodnoty. Dobře nastavený Newsletter má vedle informativního a obchodního rozměru i přidanou hodnotu pro samotného odběratele.

Brožury/katalogy

Brožury, letáky, katalogy. Často opomíjené jako překonané médium. Jejich přidanou hodnotou je však skutečnost, že nutí zákazníka o produktu stále uvažovat. V některých tržních segmentech a pro určité publikum mají stále nezastupitelnou roli.

Typickým příkladem, kde jsou katalogy stále velice aktuální, je trh s novými nemovitostmi. Kde jinde se tištěné katalogy stále těší velké oblibě?

Odpověď si nachystejte na následující hodinu.

Eventy

Možnost potkat se tváří v tvář s vašimi zákazníky je jedinečnou příležitostí, jak rozšířit povědomí o vaší značce a nabídnout nevšední zážitek. 

Co byste neměli opomenout?

  • Plánování eventu je poměrně komplexní úkol. Nepodceňte přípravu.
  • Lokální akce může být mnohdy mnohem efektivnější než velkorysý event s megalomanským rozpočtem.
  • Dobře nastavený cíl a definování cílové skupiny Vám pomůže s plánováním.
  • Netvořte event podle vašich představ, ale podle představ účastníků. Nebojte se jich zeptat, o co by mohli stát.
  • Zkuste na akci pozvat i novináře. Pomohou Vám zviditelnit akci a zároveň získáte příležitost s nimi dále komunikovat. Mít v šuplíku takový kontakt se může jednou hodit.

Employee relations

Vaši zaměstnanci stojí v první linii propagace vaší značky. Řada firem si tuto skutečnost uvědomuje a aktivně pracuje s firemní kulturou, vztahy na pracovišti, sdílením informací o kvalitativním posunu a vnášením pocitu hrdosti. Díky tomu lze efektivně snížit retenci, zvýšit pracovní morálku či produktivitu práce a zajistit, že zaměstnanci reprezentují značku v podobě, která koresponduje s vašimi cíli.

Komunitní vztahy

Klíčový prvek, který má nezanedbatelný význam především v dlouhodobém horizontu. Na důležitost udržovat vztahy s komunitou, ve které naše firma/organizace působí a kultivovat prostředí (sociální, kulturní, ekonomické atd.) s důrazem na oboustrannou komunikaci si uvědomoval již Edvard Bernays, významný průkopník teorie PR.
Nepřekonatelným ideálem v oblasti budování komunitních vztahů zůstává koncepce Tomáše Bati - ten kultivoval a dotvářel prostředí Zlína jako koncepčního prostoru pro život svých zaměstnanců, dbal na jejich ubytování, kulturní či sportovní vyžití. Odměnou mu byla loajalita kvalifikovaných zaměstnanců, kteří doplňovali skládanku Baťova úspěchu.

Partnerství

Dosah malých společností může být v oblasti PR často nevelký. Často se se tak vezou na vlně větších značek, se kterými připravují nové projekty a sjednocují komunikační strategii.

Jak najít správného partnera pro PR?

Které značky sdílejí váš cílový trh, ale nejsou vašimi konkurenty?
Které značky sdílejí náladu/přístup vaší společnosti?
Které značky mluví o tom, že chtějí vyhovět cílovému publiku?

Advertorial

Anglický termín, který vznikl spojením dvou slov (advertisement + editorial), druhem placené reklamy, která napodobuje organické útvary a plně respektuje styl daného média, ve kterém je publikována. Jedná se tedy o článek či jiný text, který má za cíl prezentovat značku či její produkty. Advertorialy se zaměřují na popis dané oblasti (například se může jednat o článek věnující se rychlému hubnutí) a prezentaci produktu) konkrétní přípravek na hubnutí/aplikace na cvičení, kontakt na dietního konzultanta atp.), případně se jako formát často využívají i rozhovory.

Nezapomeňte na značení

Věděli jste, že Advertorial by měl být vždy označen jako placená reklama?

Myslíte si, že může být Advertorial využit i v případě Televize/YouTube nebo dalších audiovizuálních médií?

Jasně, že může. Vzpomeňte si třeba na Horsta Fuchse. Rozdíl oproti běžné reklamě spočívá u televizních Advertorialů ve formátu, kdy se reklama tvářila jako celý pořad s poměrně dlouhou stopáží dosahující i řádu desítek minut.

Návrh Public Relations 2 uživatele PRM