Sociální sítě

Týden 1

Služby internetu


Internet - definice [1]

Internet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí („síť sítí“), ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP. Společným cílem všech lidí využívajících internet je bezproblémová komunikace (výměna dat) [1].

 

Internet – alternativní definice [2]

Internet je systém, který propojuje počítačové sítě po celém světě, v nichž jednotlivé připojené počítače komunikují prostřednictvím sady protokolů TCP/IP [2]. 

 

V rámci sítě internet můžeme využívat tzv. služby [1]. Nás bude v tomto pololetí nejvíce zajímat služba v rámci Internetu – WWW (kombinace textu, grafiky a multimédií propojených hypertextovými odkazy) a e-mail (elektronická pošta), avšak nalezneme v něm i desítky dalších. Laici někdy spojují pojmy WWW a Internet, i když WWW je jen jednou z mnoha služeb, které na internetu nalezneme [3].

 

Nápad na vytvoření celosvětové sítě se zrodil ve vědeckých kruzích a na půdě univerzit poté, co se 
s úspěchem zřizovalo propojení sítí v rámci instituce NASA a dalších vybraných středisek. Významným krokem k rozšíření internetu mezi nejširší veřejnost bylo zavedení služby World Wide Web, kterou dnes známe pod označením WWW [4]. Služba vznikla roku 1989 ve Švýcarsku, v evropském centru pro jaderný výzkum CERN. Vynálezce služby            Tim Bernes Lee ji původně zamýšlel jako vnitropodnikový systém. O tom, do jaké míry se rozšířila svědčí i slovo World v jejím názvu. Internet je komplexem řady služeb využívaných samostatně nebo jejich kombinací [1], [2], [3]. 

Pro připomenutí si zopakujeme ostatní služby internetu:

1.     WWW – systém webových stránek zobrazovaných pomocí webového prohlížeče běžně používá protokol http, pro zabezpečený přenos používá protokol HTTPS;

2.     E-mail – elektronická pošta pro přenos zpráv používá protokol SMTP, pro komunikaci s poštovními programy používá protokoly POP3, IMAP;

3.     Instant messaging – online (přímá, živá) komunikace mezi uživateli využívá nejrůznější protokoly, aplikace se někdy jmenují stejně, jako protokol (ICQ, Jabber, …);

4.     VoIP – telefonování pomocí Internetu SIP, Skype – proprietární protokol;

5.     FTP – přenos souborů služba se jmenuje stejně, jako protokol, pro přenos souborů se využívá též protokol HTTP;

6.                 DNS – domény (systém jmen počítačů pro snadnější zapamatování) využívá stejnojmenný protokol;

7.                 Sdílení souborů NFS, GFS, AFS, protokol SMB – sdílení v sítích s Microsoft Windows;

8.     Připojení ke vzdálenému počítači

-       Telnet – klasický textový terminálový přístup,

-       SSH – zabezpečená náhrada protokolu telnet,

-       VNC – připojení ke grafickému uživatelskému prostředí,

-       RDP – připojení ke grafickému uživatelskému prostředí v Microsoft Windows (proprietární protokol) ;

9.     Služební protokoly DHCP – automatická konfigurace stanic pro komunikaci v sítích s TCP/IP SNMP – správa a monitorování síťových prvků;

10.  Další služby a protokoly (online hry, …);

 

Internetové www stránky

 

World Wide Web (zkráceně www) představuje celosvětovou síť navzájem propojených počítačů připojených v síti internet. Informace různého charakteru v rámci www „konzumujeme“ prostřednictvím internetového prohlížeče. Tyto www stránky jsou navzájem propojeny pomocí tzv. hypertextových odkazů.  Autorem www je Tim Berners-Lee, který navrhl jazyk HTML a protokol http [4].

V češtině se slovo web často používá nejen pro označení celosvětové sítě dokumentů, ale také pro označení jednotlivé soustavy dokumentů dostupných na tomtéž webovém serveru nebo na téže internetové doméně nejnižšího stupně (internetové stránce) [5].

 

Dokumenty umístěné na počítačových serverech jsou adresovány pomocí URL, jehož součástí je i doména a jméno počítače. Název naprosté většiny těchto serverů začíná zkratkou www, i když je možné používat libovolné jméno vyhovující pravidlům URL [2].

 

HTML  (Hypertext     Markup           Language),      slouží k označení a popisu všeho, co má být na www stránce umístěno. WWW stránky jsou pak jednoduše vzato souborem jednoho nebo více hypertextových dokumentů ve formátu HTML, které jsou uspořádány a propojeny tak, že tvoří funkční celek [1].

URL, celým názvem Uniform Resource Locator („jednotný lokátor zdrojů“) je řetězec znaků s definovanou strukturou, který slouží k přesné specifikaci umístění zdrojů informací (ve smyslu dokument nebo služba) na Internetu [3].

 

V roce 1994 vzniklo konsorcium World Wide Web (W3C), které dohlíží na další vývoj Webu a specifikuje standardy webu [1].

Normy (Webové standardy):

XHTML – definice

XHTML, je nadstavba jazyka HTML podporující tzv. standardy (validní zobrazení na různých typech prohlížečů, přístrojů – notebooky, ultrabooky, mobilní telefony, tablety), [6].

 

PHP - definice (dle cs.wikipedia.org)

PHP ( PHP: Hypertext Preprocessor, „PHP: Hypertextový preprocesor“, původně Personal Home Page) je skriptovací programovací jazyk. Je určený především pro programování dynamických internetových stránek a webových aplikací například ve formě HTML, XHTML či WML. PHP lze použít i k tvorbě konzolových a desktopových aplikací. Pro desktopové použití existuje kompilovaná forma jazyka, [1].

 

Aktuální verze: 5. 3. 8

www.php.net

Ukázka nejjednoduššího programu „Ahoj světe“ v jazyce PHP. 

Obrázek 1: Ukázka kódu v jazyce PHP [1].

<?php
        echo "Ahoj, světe!";
?>

 

Ukázka nejjednoduššího programu „Ahoj světe“ v jazyce Visual Basic .NET.

Obrázek 2: Ukázka kódu v jazyce Visual Bacic .NET.

MsgBox („Ahoj světe“)

 

 

Internetové prohlížeče

 

Webový prohlížeč, počítačový program, který slouží k prohlížení World Wide Webu (WWW). Program umožňuje komunikaci s HTTP serverem a zpracování přijatého kódu (HTML, XHTML, XML apod.), který podle daných standardů zformátuje a zobrazí webovou stránku. Textové prohlížeče zobrazují stránky jako text, obvykle velmi jednoduše formátovaný [1]. Grafické prohlížeče umožňují složitější formátování stránky včetně zobrazení obrázků. Pro zobrazení některých zvláštních součástí stránky, jako jsou Flash animace nebo Java applety, je třeba prohlížeč doplnit o specializované zásuvné moduly [4]. Mezi nejznámější webové prohlížeče patří grafické (seřazeny podle počtu uživatelů) Windows Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, Google Chrome, Opera a textové Links a Lynx [5], [6], [7].

 

Internet Explorer

Internet Explorer (Windows Internet Explorer, dříve Microsoft Internet Explorer, zkracovaný jako IE, MSIE) je proprietární webový prohlížeč společnosti Microsoft. Je součástí operačních systémů rodiny Microsoft Windows. Od roku 1998 se jedná o nejpoužívanější webový prohlížeč [7], [8].

 

Mozilla Firefox

Mozilla Firefox je svobodný multiplatformní webový prohlížeč, který vyvíjí ve spolupráci se stovkami dobrovolníků Mozilla Corporation, dceřiná společnost nadace Mozilla Foundation. První finální verze 1.0 byla vydána i v češtině 9. listopadu 2004 za velkého zájmu uživatelů i médií a stala se jedním z nejpoužívanějších programů s otevřeným kódem. Kromě oficiálně podporovaných platforem, kterými jsou Microsoft Windows, Linux a Mac OS X, je Firefox dostupný i pro FreeBSD, OS/2, RISC OS, SkyOS či BeOS. Záměrem původního tvůrce, Mozilla Foundation, bylo vytvořit malý, rychlý, jednoduchý a vysoce rozšiřitelný webový prohlížeč vedle stávajícího velkého balíku internetového softwaru Mozilla Suite. Firefox je nyní společně s e-mailovým klientem Mozilla Thunderbird nejdůležitějším projektem Mozilla Corporation [8], [9].

 

Safari

Safari je webový prohlížeč vyvíjený společností Apple Inc., který je součástí Mac OS X a iPhone OS a je možno ho používat i pod Windows XP a Vista. První veřejná betaverze byla vydána 7. ledna 2003 a finální verze (1.0) byla uvolněna 23. června 2003 zprvu k volnému stažení, ale později i jako součást Mac OS X 10.3. Verze pro Windows byla představena v roce 2007[1]. Dle měření TheCounter.com z května 2007 mělo Safari tržní podíl 2,86 % [2], podle NetApplications.com mělo v září 2007 tržní podíl 5,08 %[3] a v dubnu 2009 již 8,21 % [8], [9].

 

 Google Chrome

Google Chrome, webový prohlížeč společnosti Google. Je založen na otevřeném renderovacím jádru WebKit. V desktopové verzi nabízí standardní funkce (změnu velikosti písma, záložky, správu hesel, podporu více jazyků, kódových sad včetně UTF-8, jednoduchou JavaScriptovou konzoli a průzkumník DOM struktury a další). Zajímavým rysem je možnost přejít do tzv. anonymního režimu – po relaci v něm se vymaže historie prohlížení, historie vyhledávání, soubory cookie. Podíl Google Chrome na trhu internetových prohlížečů činí téměř 13 % [8], [9].

 

Opera

Opera je internetový prohlížeč, obsahující mimo jiné e-mailového klienta, IRC klienta, RSS a Atom čtečku, čtečku Usenetových skupin a další funkce. Vyvíjí ho norská firma Opera Software. Speciální verze Opery má rozsáhlý podíl mezi prohlížeči používanými na přenosných zařízeních (PDA, mobilní telefony). Verze pro osobní počítače byla v minulosti distribuována komerčně, ale počínaje verzí 8.50 je zcela zdarma (freeware). Tvůrci i uživatelé Opery tvrdí, že se jedná o nejrychlejší internetový prohlížeč. Dokazují to i nezávislé testy. Začíná jí ale dohánět nový prohlížeč google Chrome[1] Opera je též relativně nenáročná na operační paměť počítače, což je jeden z hlavních argumentů pro její použití na mobilních zařízeních. Snaží se taktéž být uživatelsky přívětivá, a to především možností zobrazování více stránek v jednom okně a také možností ovládání (klávesové zkratky, gesta myší, ovládání hlasem). Opera se snaží důsledně řídit standardy konsorcia W3C. To znamená, že weby vytvořené podle těchto standardů zobrazuje tak, jak byly navrženy autorem. Naopak se může stát, že stránky, které standardy nedodržují (obvykle stránky určené jen pro Windows Internet Explorer), se v Opeře nezobrazí zcela správně. Novější verze Opery však již umí tyto stránky zobrazit bez větších potíží. Nejnovější verze Opery kladou velký důraz na bezpečnost a výrazně zjednodušují práci s certifikáty. Její jádro, zobrazovací program nazývaný Presto, je licencovaný obchodním partnerem Adobe Systems a je integrovaný do nedávno ohlášeného Adobe Creative Suite. Opera získala vedoucí pozici jako prohlížeč pro "chytré" mobilní telefony a PDA díky technologii Small Screen Rendering. Opera se používá také na platformách iTV a probíhá vývoj ve spolupráci s IBM na hlasovém ovládání (obsaženo ve verzi 8.0), [6], [7], [8], [9].


Doplňky webu pro CEO a sociální sítě


Řada lidí se domnívá, že sociální sítě jsou izolovaný systém a když se bavíme o marketingu na sociálních sítí, tak ostatní drobné věci jsou nepodstatné. Přitom, aby reklamy na sociálních sítích zafungovali je nutné, aby i web případně e-shop nesl jisté známky optimalizace a propojení se sociálními sítěmi. 

V následujících řádcích se podíváme na důležité aspekty on-page SEO ve WordPressu. WordPress jako webový redakční systém toho v základu moc neumí, ale má neuvěřitelné možnosti prostřednictvím rozšíření pomocí pluginů [1]. V následujících řádcích se podíváme na takové doplňky, které mají význam a pokrývají většinu SEO faktorů.

 

1. Titulky a Meta Description stránek = komplexní SEO pluginy

Ve Wordpressu nelze samostatně pracovat s titulky, popisky, klíčovými slovy apod. Jedním z dobrý pluginů řešících tento problém je Yoast SEO. Plugin dokáže u dané stránky editovat titulek a Meta Description. Toho můžeme využit například, když chceme něco sdílet na sociální sítě jako například FaceBook nebo Twitter [1], [2].

Obrázek 3: Plugin YOAST [2].

Rozšířenější a komplexnější funkce nabízí Ultimate SEO. Z dalších ještě nejmenovaných funkcí umí vzory pro titulky, vzory pro meta description, podpora sitemap.xml, meta robots, kanonizace, 301 přesměrování, analýza stránky, strukturovaná data, podpora Google Webmaster Tools [1], [2], [3].

Obrázek 4: Ultimate SEO [2].

 

2. Optimalizace kategorií stránek

Pokud chcete mít vyladěné i stránky kategorií a WordPress nám to neumožňuje, musíme sáhnout po pluginu. Titulky a Meta Decription nám vyladí WP Custom Category Meta [1], [2], [4].

Obrázek 5: WP Custom Category Meta [2].

 

3. Vnitřní prolinkování

Skvělou práci pro vnitřní prolinkování dělá plugin Automatic SEO links, kde si nastavíte klíčová slova a k nim náležející vstupní stránky a plugin prohledá váš web a automaticky vytvoří takto definované interní odkazy [1], [2], [5].

Obrázek 6: Automatic SEO links [2].

Další plugin, který zastane podobnou práci je i SEO Smart Links a navíc to udělá i s texty komentářů.

Obrázek 7: SEO Smart Links [2].

 

4. Přesměrování

Pokud zamýšlíte konfigurovat strukturu trvalých odkazů na webu, může se vám zhodnout Advanced Permalinks, který výrazně rozšiřuje možnosti WordPressu na úpravu této struktury [1], [2].

Obrázek 8: Advanced Permalinks [2].

V případě, že vyžadujete rozsáhlejší konfiguraci přesměrování, tak nejlepší volbou je úžasný plugin Redirection, kde si můžete zadávat konkrétní dvojice URL k přesměrování, importovat větší data z CSV a používat regulární výrazy [1], [2], [6].

Obrázek 9: Redirection [2].

5. Chybové stránky typu – error 404

Pokud se na vašem webu vygeneruje chyba 404, měla by být zpracována individuálně pro daný web (společnost). Zajímavě k tomu přistoupila například společnost Mall.cz. Pokud to řada WordPress šablon neumožňuje, tak situaci řeší 404 Silent Salesman. Sledování 404 vzniklých na vašem webu zase sleduje Broken Link Checker a 404 vzniklé na externích webech, na něž odkazujte zase Automatic Link Checker[1], [2], [7].

Obrázek 10: 404 Silent Salesman [2].

Obrázek 11: Broken Link Checker [2].

 

6. Indexace

Jedním z problém na www jsou stejné části tzv. duplicity. Pluginy jako například SEO No Duplicate vám pomohou označit stránky jako kanonické. Dále potom Google XML Sitemaps plugin vylepšuje zase průchodnost stránek a upozorňuje duplicity kanonizací [1], [2], [8].

Obrázek 12: SEO No Duplicate [2].

Obrázek 13: Google XML Sitemaps [2].

 

7. Práce s obsahem

Velice důležitá je práce s obsahem, který nám může pomoct vytipovat v rámci internetu stejný obsah v rámci obrázků, sociálních sítí, videí, textů nebo tweetů. Jeden se zajímavých, pluginů je SEO plugin by Squirrly(pozor na omezení v neplacené verzi), který vám na základě klíčová slova vyhledává obrázky, tweety, články a spoustu dalšího obsahu, který si jedním pohybem myši můžete vložit do stránek, a zároveň kontroluje přítomnost klíčového slova v důležitých prvcích stránky [1], [2], [9].

Obrázek 14: SEO plugin by Squirrly [2].

Podobným nástrojem je Scribe, který navíc umí vypomoci s průzkumem informací, analyzuje úspěšnost článků a dále hledat partnery a guestbloggery [1], [2], [10].

Obrázek 15: Scribe [2].

Pokud zamýšlíte monetizovat hodně zajímavý obsah, proč přístup nevyměnit za Like, +1 nebo Tweet pomocí pluginu OnePress Social Locker? Nebo můžete návštěvníky vyskakovacím panelem přes Simple Popup Manager upozorňovat na důležité novinky nebo nabídky na vašich stránkách [1], [2], [11].

Obrázek 16: OnePress Social Locker [2].

Pokud zamýšlíte optimalizovat atributy ALT všech obrázků podle nějakého vzoru, vyzkoušejte SEO friendly images, a jestliže potřebujete hromadně upravovat atributy již vložených obrázků, tak si nainstalujte SEO image renamer [1], [2], [12].

Obrázek 17: SEO friendly images [2].

Uživatelé musí vědět, kdo je autorem článku nebo webu, a jak ho mohou kontaktovat. Proto by pod článkem měl být blok s informací o autorovi a odkazy na různé profily na internetu. To umožňuje plugin Social Author Bio [1], [2], [13].

Obrázek 18: Social Author Bio [2].

Pokud zamýšlíte být čtenáři vždy nablízku už jen při jeho zabrouzdáním na Vaše stránky, nainstalujte si ClickDesk Live Support – Live Chat – Help Desk Plugin for Websites, což je vlastně chatovací okno na webu, kdy vám zprávy mohou chodit na váš gTalk nebo Skype a vy můžete rovnou odpovídat [1], [2], [14].

Obrázek 19: ClickDesk Live Support – Live Chat – Help Desk Plugin for Websites [2].

 

8. Strukturovaná data

Web nebo potažmo články, příspěvky na něm můžete obohatit o malé kusy kódu, které pak ve webových aplikacích váš obsah výrazně vylepší. Takto můžeme využít Google autorství, mikrodata, mikroformáty, nebo RDF pro Google nebo Open Graphu pro Facebook. Pro tyto úpravy kódy jsou určeny pluginy WP Social SEO Booster – Knowledge Graph Social Signals SEO [1], [2].

Obrázek 20: WP Social SEO Booster – Knowledge Graph Social Signals SEO [2].

 

9. Sdílení obsahu

V souvislosti se sociálními sítěmi se můžeme setkat se zkratkou CTA (Call to action) v souvislosti s aktivním sdílením na sociální sítě. Na aktivní sdílení můžeme použít například pluginy Socialize [1], [2], [15].

Obrázek 21: Socialize [2].

Další plugin ke sdílení na sociální sítě se nazývá Shareholic a má spoustu dalších možností a nastavení, z těch nejzajímavějších můžeme jmenovat boční plovoucí blok [1], [2].

Obrázek 22: Shareholic [2].

 

10. Komentáře

Cílem správného marketingu je, aby zákazníci vyvolali diskuzi a následně se na web (e-shop) vraceli. Pro pohodlí kontroly nových příspěvků a komentářů můžeme použít plugin Subscribe to comments reloaded, který zákazníky pravidelně informuje emailem o novém příspěvku [1], [2].

Obrázek 23: Subscribe to comments reloaded [2].

Výborné je i usnadnit vyplňování jména nebo přihlašování pro snadnější komentování. Tuto funkci vám nabídne buď Disqus, který nahrazuje systém komentářů WordPressu, a kdokoliv může komentovat pod svým účtem na sociálních sítích (Facebook, Google+, Twitter) nebo Comments Evolved for WordPress, který prostě ke klasickému WordPress komentáři přidává další záložky pro komentářové pluginy Facebooku, Google+ a Disqus [1], [2].

Obrázek 24: Disqus [2].

Obrázek 25: Comments Evolved for WordPress [2].

 

 

Nebo si ponechte původní komentovací systém a umožněte jen přihlášení přes sociální sítě pomocí Social Login, což můžete doplnit pluginem FB comments importer, který importuje komentáře z Facebook stránky do vašeho WordPressu [1], [2].

Obrázek 26: Social Login [2].

Obrázek 27: FB comments importer [2].

Posledním pluginem, který bude motivovat zákazníky k přidávání komentářů je CommentLuv, který přidává link na jakýkoliv článek z blogu komentujícího [1], [2].

Obrázek 28: CommentLuv [2].

 

11. A/B testování

Při konstrukci webového obsahu a designu se nám často stane, že u článku potřebujeme otestovat, jak bude vypadat vybraný text (typ fontu, velikost, obrázek). K vyzkoušení se nabízí WordPress Landing Pages, který vám umožní zajímavé, a přitom jednoduché A/B testování včetně přehledného měření [1], [2].

Obrázek 29: WordPress Landing Pages [2].

Pokud se chystáte dělat vytší změny v designu nebo hlouběji v kódu stránky, můžete tak učinit pomocí pluginu SES Theme split test můžete testovat a porovnávat celé šablony [1], [2].

Obrázek 30: SES Theme split test [2].

12. Měření

Pokud chcete dělat jakákoliv měření, jako zcela nejlepší volba se jeví nástroj Google Analytics pro webový systém WordPress. Pokud chcete vidět ve WordPressu jak si které články vedou v návštěvnosti, vyzkoušejte Google Analytics Dashboard [1], [2].

Obrázek 31: Google Analytics [2].

Obrázek 32: Google Analytics Dashboard.

K podobným datům ze sociálních sítí se dostanete i v případě nástrojů Social Metrics a změny Page Ranku (GTPR) zase SEO Rank Reporter. A pokud sledujete celkový nárůst odkazů, je ideální volbou Majestic SEO Dashboard Widget [1], [2].

Obrázek 33: Social Metrics [2].

 

Obrázek 34: SEO Rank Reporter [2].

Obrázek 35: Majestic SEO Dashboard Widget [2].

 

HTML - definice

HyperText Markup Language, označovaný zkratkou HTML, je značkovací jazyk pro hypertext. Je jedním z jazyků pro vytváření stránek v systému World Wide Web, který umožňuje publikaci dokumentů na Internetu [1].

Jazyk je aplikací dříve vyvinutého rozsáhlého univerzálního značkovacího jazyka SGML (Standard Generalized Markup Language). Vývoj HTML byl ovlivněn vývojem webových prohlížečů, které zpětně ovlivňovaly definici jazyka [1].

 

HTML – alternativní definice

HTML (Hypertext      Markup           Language),      slouží k označení a popisu všeho, co má být na www stránce umístěno. WWW stránky jsou pak jednoduše vzato souborem jednoho nebo více hypertextových dokumentů ve formátu HTML, které jsou uspořádány a propojeny tak, že tvoří funkční celek [2], [3], [4].

 

 

XHTML – definice

XHTML – je nadstavba jazyka HTML podporující tzv. standardy (validní zobrazení na různých typech prohlížečů, přístrojů – notebooky, ultrabooky, mobilní telefony, tablety), [5].

 

·                  XHTML 1.0 Strict se používá, pokud chcete strukturovaný dokument osvobozený od formátovacích značek souvisejících s rozvržením stránky. Předpokládá se jeho užití společně s CSS, které vám umožní dosáhnout potřebných grafických efektů. Nicméně i tato verze obsahuje formátovací elementy, například <b> nebo <i> a naopak zavrhuje některé sémantické elementy, například <menu>, [6].

·      XHTML 1.0 Transitional je přechodným DTD pro webové stránky, který vám umožní používat překonané tagy. Je vhodný pro formátování stránek vytvářených pro staré prohlížeče, které nerozumí kaskádovým stylům CSS nebo chcete-li používat ve svých dokumentech některé zavržené, ale sémantické elementy, například již zmíněné <menu>, [7].

·      XHTML 1.0 Frameset vám umožňuje používat zastaralé značky jako XHTML 1.0 Transitional a přidává podporu pro rámce. V dnešní době by se mělo rámům vyhýbat použitím CSS, AJAXu nebo serverových skriptů jako například PHP, [8], [9].

 

Ověření validity WEBU

Nástroj pro ověření validity webových stránek – XHTML, CSS umožňuje testování jak on-line tak offline varianty webu. Tento nástroj najdete na níže uvedené webové adrese [10].

 

Obrázek 36: Validátor W3.

http://validator.w3.org

 

CSS

Kaskádové styly (v anglickém originále Cascading Style Sheets se zkratkou CSS) je jazyk pro popis způsobu zobrazení stránek napsaných v jazycích HTML, XHTML nebo XML. Byly vydány zatím dvě úrovně specifikace CSS1, CSS2 a CSS3 [11].

Definice kaskádových stylů sestává z několika pravidel. Každé pravidlo obsahuje selektor a blok deklarací. Každý blok deklarací pak obsahuje seznam deklarací oddělených středníky; a každá deklarace sestává z identifikátoru vlastnosti, následuje dvojtečka: a hodnota vlastnosti. Nepovinně ještě může následovat označení !important, které zvýší sílu deklarace. Příklad pravidla:

 

Obrázek 37: Ukázka kaskádového stylu CSS [12].

body {

  background-color: white;

  color: black;

  padding: 10px !important;

}

 

Vlastníci internetových domén

Když začínáme podnikat je jeden z klíčových elementů úspěchu název společnosti. Podle jejího názvu se odvíjí třeba i internetová adresa pod kterou nás najdou potencionální zákazníci. U nás můžeme najít řadu jedinců nebo společností, které se živí tím, že registrují domény a potom je potencionálním zájemcům prodají za několikanásobně vyšší cenu, než byla ta prodejní. Pro vyhledání majitele internetové domény slouží centrální registr domén [13].

 

Český registr domén

Pokud chceme zjistit majitele české internetové domény musíme otevřít internetové stránky registrátora českých internetových domén CZNIC na adrese www.nic.cz a do vyhledávacího políčka zadat adresu hledané internetové stránky. Jako příklad uvádíme výsledek vyhledávání pro internetovou doménu www.evonys.cz [14].

Obrázek 38: Ukázka vyhledávání v registru CZNIC.

 

Slovenský registr domén

Pokud chceme zjistit majitele slovenské internetové domény musíme otevřít internetové stránky registrátora slovenských internetových domén SK-NIC na adrese www.sk-nic.sk a do vyhledávacího políčka zadat adresu hledané internetové stránky [15]. 

 

Registr generických domén

Nenárodní domény jsou označovány jako generické. Zjistit jejich majitele není snadné, protože jich existuje celá řada například .com, .net, .org, .biz, .info. Majitele domény lze zjistit třeba na serveru www.joker.com, což je jeden z registrátorů generických domén [15].