P1SIK Social and Intercultural Communication

Moravian Business College Olomouc
winter 2025

The course is not taught in winter 2025

Extent and Intensity
0/2. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Guaranteed by
Moravian Business College Olomouc
Supplier department: Moravian Business College Olomouc
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti získají přehled o základní teorii komunikace, přičemž jednotlivé poznatky budou uváděny na příkladech v každodenním životě a v manažerské praxi. Dále studenti získají dovednosti potřebné pro úspěšnou komunikaci a spolupráci s lidmi z odlišného kulturního prostředí. Zpracováním projektu se studenti praktickou formou naučí tyto znalosti aplikovat na konkrétní situace.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod. Základní pojmy. Komunikační modely.
  • 2. McQuailova pyramida komunikace.
  • 3. Verbální komunikace.
  • 4. Paraverbální komunikace.
  • 5. Neverbální komunikace.
  • 6. Aktivní naslouchání.
  • 7. Předkomunikační nastavení. Bariéry komunikace.
  • 8. Prezentační dovednosti.
  • 9. Úvod do studia interkulturní komunikace. Komunikace a kultura.
  • 10.Edward Hall: kultury s vysokou a nízkou mírou kontextu. Teorie kulturních dimenzí Geerta Hofstedeho.
  • 11.Kultura v podnikaní a protokol.
  • 12.Rod a pohlaví v kultuře. Kultury, subkultury a protikultury.
Literature
    required literature
  • DEVITO, J. A., 2008. Základy mezilidské komunikace. 6. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2018-0.
  • HALOVÁ, D., 2024. Sociální a interkulturní komunikace. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s.
  • HOFSTEDE, G. a G. J. HOFSTEDE, 2007. Kultury a organizace: software lidské mysli: spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: Linde. ISBN 80-86131-70-x.
  • MIKULÁŠTÍK, M., 2010. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada. ISBN 802-47-8070-4.
  • VYBÍRAL, Z., 2009. Psychologie komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-247-8070-2.
    recommended literature
  • COOPER, M., 2021. Effective Communication Skills: A Practical Guide That Develops and Improves Your Way of Speaking Effectively in Relationships: in Work, in the Family and in the Life of a Couple. Movement Publishing. ISBN 978-18-017-2939-0.
  • HABERMAS, J. and T. A. MCCARTHY, 1985. The Theory of Communicative Action, Vol 1: Reason & the Rationalization of Society. Beacon Press. ISBN 978-08-070-1507-0.
  • LAWSON, C., GILL, R., FEEKERY, A., and M. WITSEL, 2019. Communication Skills for Business Professionals. Cambridge University Press. ISBN 978-11-085-9441-7.
  • PERRY, L. and T. MILLER, 2018. Business Communication: Skills and Techniques. Edtech. ISBN 183-94-7205-7.
  • QUINTANILLA, K. M. and S. T. WAHL, 2019. Business and Professional Communication: KEYS for Workplace Excellence. Sage Publications. ISBN 978-15-063-6957-0.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet: zpracování projektu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught every week.

  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2025/P1SIK