YZSP Basics of Social Entrepreneurship

Moravian Business College Olomouc
winter 2020
Extent and Intensity
16/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Moravian Business College Olomouc
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenta se sociálním podnikáním a sociální ekonomikou. Studenti se budou umět orientovat v české legislativě upravující podmínky vzniku a existence sociálního podnikání. (I fáze před vznikem účinnosti zákona o sociálním podnikání, II fáze v době účinnosti nového zákona o sociálním podnikání, bude-li schválen v legislativním procesu). Budou rozumět podmínkám vzniku sociálního podniku nebo transformaci sociálního podnikání z klasického podniku či neziskového subjektu, který implementuje principy sociálního podnikání v praxi. Pochopí základy tvorby projektu vzniku sociálního podniku. Výklad bude doplněn přednáškami a workshopy odborníků z praxe.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky
    Definice základních principů sociálního podnikání (jako inovativního nástroje politiky zaměstnanosti a regionálního rozvoje) a sociální ekonomiky v globalizované ekonomice.
    2. Podmínky sociálního podnikání v ČR
    Legislativní podmínky sociálního podnikání. Veřejně uznávaná definice sociálního podnikání (TESSEA apod.). Nejčastější typy právní formy sociálních podniků v ČR - jejich výhody a nevýhody. Obory činnosti sociálních podniků v ČR, platformy síťování sociálních podniků v ČR, regionalizace sektoru sociálního podnikání.
    3. Business modely v sociálním podnikání
    Předpoklady pro sociální podnikání. Zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Analýzy prostředí, analýzy poptávky.
    4. Financování vzniku a rozvoje sociálních podniků
    Typy finančních zdrojů (dotace a finanční nástroje, úvěrování, sociální bankovnictví), vícezdrojové financování. Problematika veřejné podpory sociálních podniků a podpory de-minimis.
    5. Sociální inovace
    Vymezení pojmu sociální inovace. Typy sociálních inovací, jejich životní cyklus. Sociální podnikání jako možný typ sociální inovace.
    6. Hodnocení výkonnosti sociálního podniku
    Hodnocení prostřednictvím základních podnikových ukazatelů výkonnosti. Využití alternativních metod měření výkonnosti.
Literature
    required literature
  • ŠEBESTOVÁ, J. a P. KREJČÍ. Sociální podnikání. Karviná: SU OPF, 2019. info
  • TRČKA, L. a kol. Sociální podnikání: teorie pro praxi. Brno: Ústav sociálních inovací, 2014. ISBN 978-80-260-7215-7. info
  • DOHNALOVÁ, M. Sociální ekonomika, sociální podnikání: podnikání pro každého. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-269-3. info
    recommended literature
  • ŠEBESTOVÁ, J. a Z. PALOVÁ. Sociální inovace: Vliv podpory fondů EU na jejich tvorbu. Bratislava: Kartprint, 2016. ISBN 978-80-89553-42-6. info
  • BORNSTEIN, D. and S. DAVIS. Social entrepreneurship: what everyone needs to know. New York: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-539633-1. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 16 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms summer 2021.
  • Enrolment Statistics (winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2020/YZSP