YVPEP Selected Issues of Business Economics

Moravian Business College Olomouc
winter 2020
Extent and Intensity
8/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Petra Krejčí (lecturer)
Ing. Pavla Pokorná (lecturer)
Ing. Zuzana Stefanovová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Zuzana Stefanovová, Ph.D.
Moravian Business College Olomouc
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Předmět seznamuje posluchače s vybranými problémy ekonomiky podniku se zaměřením na reálnou praxi v podobě cenové tvorby a s aktuálními problémy podnikatelského prostředí v oblasti neziskových organizací, zaměřených na sociální podnikání. Zdůrazňuje vztah cenové strategie k celkové strategii organizace bez rozdílů podniků. Předmět objasňuje plánování a řízení tvorby cen v podmínkách nejistoty a rizika, uvádí metody analýzy faktorů, ovlivňujících ceny, jednotlivé tvorby cen, seznamuje s cenovou tvorbou. Studenti se zorientují v cenové politice a cenové strategii, ale i v oblasti sociálního podniku. Prakticky si osvojí metody tvorby cen, cenové kalkulace, implementace cenových strategií v různých typech podniků i v rámci sociálního podnikání.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do vybraných problémů ekonomiky podniku
    2. Strategie a plánování cenové tvorby
    3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad, modelové situace
    4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty a rizika včetně determinace vlivu tuzemské i zahraniční konkurence, modely návratnosti
    5. Proces prognózování cen
    6. Cenová tvorba v organizacích služeb
    7. Sociální podnikání a sociální podnik
    8. Sociální podnik - služba a její ceny
    9. Ceny na trzích a cenová tvorba
    10. Funkce nákladů v tvorbě cen, vliv logistických nákladových položek na výši cen, alternativní zdroje energie z pohledu cenové dostupnosti a výše cen z hlediska časové dimenze nákladů a optimalizace nákladových položek ve vztahu k procesům souvisejícím s výší cen v jednotlivých fázích výroby a služeb a rovněž s akceptací rozdílnosti v oblasti jednotlivých odvětví průmyslu, i klíčových oblastí služeb
    11. Analýza nákladů aktivit organizace, vazba na daňové aspekty a dotační politiku ve vztahu sociálního podnikání
    12. Tvorba cen a právní aspekty
    V rámci výuky je kladen důraz na metody problémového výkladu a výuku formou dialogu v celé skupině (aplikace při analýze aktuálních ekonomických problémů a jejich vazeb k cenotvorbě a cenové politice, vytváření a prezentaci vlastního názoru na danou problematiku). Dále jsou aplikovány praktické metody (kalkulace, modelování), situační a případové metody.
Literature
    required literature
  • BARTUSKOVÁ, Terezie, MATUSIKOVÁ, Lucia a Kateřina ZELINKOVÁ. Nákladové řízení a cenová strategie. Ostrava: VŠB-TU, 2015. ISBN 978-80-248-3891-5. info
  • KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. info
  • JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8. info
  • PETŘÍK, Tomáš. Ekonomické a finanční řízení firmy: manažerské účetnictví v praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3024-0. info
    recommended literature
  • FRANCOVÁ, P. et al. MANUÁL. Jak založit sociální podnik [online]. Praha : P3 - People, Planet, Profit, o.p.s., 2015. ISBN 978-80-260-7401-4. info
  • DOHNALOVÁ, M.; et al. Sociální ekonomika, sociální podnikání: podnikání pro každého. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-269-3. info
  • DOHNALOVÁ, M.; PRŮŠA L. Sociální ekonomika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-573-1. info
  • BEDNÁRIKOVÁ, D.; FRANCOVÁ, P. Studie infrastruktury sociální ekonomiky v ČR: plná verze. Praha: Nová ekonomika, o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0934-4. info
  • KRÁL, Bohumil a kol. Manažerské účetnictví. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-726-1217-8. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2020/YVPEP