MVŠO:XMSP_UMM Small and Medium-Sized Enterpr - Course Information
XMSP_UMM Small and Medium-Sized Enterprises
Moravian Business College Olomoucwinter 2017
- Extent and Intensity
- 1/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (lecturer)
MUDr. RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., MBA (lecturer)
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (seminar tutor)
MUDr. RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., MBA (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D.
Moravian Business College Olomouc - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je připravit studenta pro manažerskou práci v oblasti malých a středních podniků. Předkládány základní podmínky pro podnikání v oblasti MSP v ČR (v kontextu světové praxe a zejména podnikání MSP v EU). V komparaci se zahraničními zkušenostmi (včetně zámořských destinací) předkládána specifika podnikání MSP v ČR, zejména z pohledu regionálního (včetně jejich rozvoje). Specifikovány život a aktivity MSP, jejich perspektivy a ohrožení. Část výuky je věnována i problematice síťového charakteru podnikání, zejména strategických aliancí a klastrů. Podnikání na mezinárodních trzích a internacionalizace podnikových aktivit MSP (nejenom, ale zejména v rámci EU logicky navazují na jejich stav v ČR).
- Syllabus (in Czech)
- Obsah předmětu:
1. Úvod do problematiky MSP (co by měl podnikatel vědět, podnikání a jeho rizika, zahájení podnikatelské činnosti, život a aktivity MSP, jejich perspektivy a ohrožení), podnikatelské inkubátory - jejich zakládání a význam pro adepty podnikání
2. Legislativa podnikatelských činnosti v kontextu MSP (Občanský zákoník, Zákon o živnostenském podnikání a další legislativní opatření)
3. Teoretická východiska a souvislosti regionálního rozvoje a regionální hodnocení kvality podnikatelského prostředí (faktory obchodní, pracovní, infrastrukturní, lokální, cenové a environmentální, včetně komplexního hodnocení kvality podnikatelského prostředí)
4. Podnikání MSP (preinkubační fáze, zahájení podnikání, základy managementu pro podnikatele v MSP, základy marketingu pro podnikatele v MSP, základy řízení lidských zdrojů pro podnikatele v MSP, základy finančního řízení pro podnikatele v MSP, demonstrace na případových studiích)
5. Síťový charakter podnikání, klastry a klastrové iniciativy ve světě i v ČR, klastry a jejich vliv na konkurenceschopnost, klastrová politika, proces vzniku a rozvoje klastrů
6. Měření výkonnosti klastrů a klastrových iniciativ, demonstrace na případových studiích vybraných klastrů v ČR i v zahraničí
7. Globalizace a její východiska pro evropskou integraci, řízení a správa společností (Corporate Governance)
8. Strategie a výkonnost MSP - základ pro růst hodnoty firmy, strategický marketing MSP a jeho role při zvyšování konkurenceschopnosti MSP, finanční řízení v prostředí MSP a jeho proměny
9. Podnikání v MSP, malé a střední podniky v ČR, EU i USA a faktory jejich úspěchu
10. Členství v profesních organizacích, jeho význam, podstata a využití v MSP, franchising, autorizované dealerství, podnikání MSP a celní politika, celní sklady v ČR - způsoby jejich využití pro podnikání v MSP, zasilatelství jako forma podnikání MSP, outsourcing a jeho aplikace v MSP
11. Neziskové organizace, jejich význam a poslání, podnikatelská etika a její význam pro podnikatele a jeho firmu, CSR v prostředí MSP, lobbing a aktivity s ním spojené, korupce jako handicap podnikání (a jak jí čelit)
12. Podnikání na mezinárodních trzích a internacionalizace podnikatelských aktivit a jejich management v oblasti MSP
V rámci výuky jsou využity metody konfrontace a paradoxů, brainstorming/brainwriting, participativní metody a simulační metoda
- Obsah předmětu:
- Literature
- required literature
- ZAPLETALOVÁ, Šárka. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. Praha: Ekopress, 2015. ISBN 978-80-878-6516-3. info
- VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4520-6. info
- VOJÍK, Vladimír. Specifika podnikání malých a středních podniků v tuzemsku a zahraničí. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-735-7534-2. info
- PAVELKOVÁ, Drahomíra. Klastry a jejich vliv na výkonnost firem. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2689-2. info
- KISLINGEROVÁ, Eva. Chování podniku v globalizujícím se prostředí. Praha: C.H. Beck, 2005. ISBN 978-80-717-9847-9. info
- recommended literature
- KOŠTURIAK, Jan. O podnikání s nadhledem. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2015. ISBN 978-80-719-5862-8. info
- LUKEŠ, M. a M. JAKL. Podnikání v České republice. Praha: Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1884-8. info
- ZELENÝ, Milan. Hledání vlastní cesty. Listy a reporty o moderním managementu. Brno: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-251-1611-1. info
- ZELENÝ, Milan. Všechno bude jinak. Z nového světa podnikání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-892-3183-6. info
- SRPOVÁ, J., ŘEHOŘ, V. a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. info
- JÁČ, I., RYDVALOVÁ, P., ŽIŽKA, M. Inovace v malém a středním podnikání. 1. vyd., 169 S. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0853-8. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (winter 2017, recent)
- Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2017/XMSP_UMM