MVŠO:XBM_UMM Behaviorální management - Informace o předmětu
XBM_UMM Behaviorální management
Moravská vysoká škola Olomouczima 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Omar Ameir, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Omar Ameir, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program MVŠO, 1091) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení studentů s iracionálními manažerskými rozhodnutími způsobenými psychologicko-sociologickými důvody a ukázat jim způsoby, jak se takovým rozhodnutím vyhýbat. Stručná anotace předmětu: Málokterý spotřebitel si uvědomuje, že se při každodenních činnostech souvisejících se spotřebou a finančními operacemi dopouští špatných rozhodnutí. Proč má například každý turista tendenci při placení cizí měnou v zahraničí utrácet více, než při placení měnou vlastní v domácím prostředí? Proč zákazníka tíží vysoká finanční částka hrazená kreditní kartou méně, než kdyby měl stejnou sumu platit v hotovosti? A proč považuje hráč peníze vkládané do hazardních her za "jiné", tedy ne tak cenné? Takovýchto ekonomických omylů je možné uvést mnoho. Dopouští se jich prakticky všichni spotřebitelé a každý kvůli nim podle nejrůznějších výzkumů prodělává cca několik set korun měsíčně, tedy tisíce ročně. Důvodem těchto přehmatů je tzv. "duševní účetnictví", kterým se zabývá relativně mladý vědní obor zvaný "behaviorální ekonomie". Základem tohoto oboru jsou vlivy psychologie a sociologie na ekonomické rozhodování ekonomických subjektů. Ten, kdo tyto vlivy pochopí, udělá první krok k tomu, aby je dokázal i ovládat. Aby bylo ale možné tyto vlivy pochopit a následně zvládat, je zapotřebí ujasnit si základní prvky řízení, které se problematikou související s behaviorální ekonomií zabývají, tedy prvky behaviorálního managementu.
- Osnova
- 1. Vymezení a zasazení behaviorálního managementu do systému ekonomických věd
2. Vědecké propojení ekonomie a psychologie
3. Racionální a iracionální manažerské rozhodování
4. Duševní účetnictví
5. Psychologicko-sociologické důvody iracionálního manažerského rozhodování
6. Srovnání dnešní doby s dobou minulou - finanční možnosti jdou ruku v ruce s finančními nejasnostmi, riziky, a tím pádem se špatnými rozhodnutími
7. Řešení a zvládání psychologicko-sociologických důvodů iracionálního manažerského rozhodování
8. Teoretické příklady iracionálních manažerských rozhodnutí a jejich teoretické řešení
9. Praktické příklady iracionálních manažerských rozhodnutí a jejich praktické řešení
- 1. Vymezení a zasazení behaviorálního managementu do systému ekonomických věd
- Literatura
- povinná literatura
- ARIELY, Dan. Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí: iradionální faktory v ekonomice i v životě. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-239-2. info
- BELSKY, Gary a GILOVICH, Thomas. Proč chytří lidé dělají hloupé chyby, když jde o peníze: a jak tyto chyby napravit. Praha: Práh, 2003. ISBN 80-7252-072-5. info
- Informace učitele
- Zpracování eseje v průběhu semestru a závěrečný test.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2017/XBM_UMM