MVŠO:XSO_USVP Social Responsibility - Course Information
XSO_USVP Social Responsibility
Moravian Business College Olomoucwinter 2016
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Martin Fink (lecturer)
PhDr. Mgr. Ladislav Chvátal, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jelena Kubicová (lecturer)
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Ladislav Chvátal, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jelena Kubicová (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravian Business College Olomouc - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Management and Economics of the Public Sector (programme MVŠO, 1091)
- Business Economics and Management (programme MVŠO, 1091)
- Course objectives
- The course is devoted to ethical assumptions which should develop appropriate attitudes in students towards entrepreneurship, employers' organizations, region and themselves. The view of the contemporary concept of the Corporate Social Responsibility of organizations will show students the possibilities of responsibility to their wider surroundings, to themselves, to their employer. This knowledge and skills gained through own students' activities will be anchored in real environment on specific example of the CSR project. The course extends and applies knowledge gained from management and economics courses. The student will become familiar with the contemporary concept of the Corporate Social Responsibility (further CSR) in the Czech Republic. Students are able to identify the strategic need for social responsibility and they can prepare the CSR project for specific organization with help of management tools.
- Syllabus (in Czech)
- Osnova přednášek:
1. Koncept CSR, teorie CSR.
2. Projekty CSR založené na strategii organizace - analýza situace firmy.
3. Ekonomický pilíř CSR - zaměření, obsah, klíčové postavení mezi ostatními pilíři.
4. Makroúroveň CSR, meziúroveň CSR a mikroúroveň CSR.
5. Standardizace konceptu CSR - normy vztahující se k CSR, metodiky plánování CSR, metodiky měření, nástroje hodnocení CSR.
6. Iniciativy navazující na koncept CSR v ČR - iniciativy EU, filantropie, trvale udržitelný rozvoj, fungování neziskových organizací.
Osnova cvičení:
1. Rozbor pojetí společensky odpovědného projektu z pohledu konceptu CSR.
2. Analýza situace vybrané firmy, identifikace vhodných potřeb pro CSR aktivity dle identifikované strategie.
3. Tvorba konceptu CSR aktivity pro vybranou společnost založené na ekonomickém pilíři.
4. Identifikace cílových skupin naplánované CSR aktivity.
5. Zpracování vlastního projektu CSR aktivity dle vybrané metodiky.
6. Obhajoba zpracovaného projektu CSR aktivity.
- Osnova přednášek:
- Literature
- required literature
- KAŠPAROVÁ, K., KUNZ, V. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2013. info
- POKORNÁ, D. Koncept společenské odpovědnosti: obsah, podstata, rozsah. 1. vydání. Olomouc, Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3348-6. info
- CSR fórum: Časopis o společenské odpovědnosti firem. Fórum dárců. 2010. info
- STEINEROVÁ, M. Koncept CSR v praxi. Průvodce odpovědným podnikáním [online]. Praha: Business Leaders Forum, 2008. info
- PETŘÍKOVÁ, R. a kol. Společenská odpovědnost organizací. Ostrava: DTO CZ, 2008. ISBN 978-80-02-02099-8. info
- Business Leaders Forum. Společenská odpovědnost firem [online]. Praha: Business Leaders Forum, 2006. info
- Napříč společenskou odpovědností firem. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-6111-X. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (winter 2016, recent)
- Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2016/XSO_USVP