XUST_KPP Úvod do studia

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2013
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Monika Bradová (přednášející)
Mgr. Petr Černoch (přednášející)
Mgr. Martin Fink (přednášející)
Ing. Ladislav Chmela (přednášející)
JUDr. Petr Podrazil (přednášející)
MUDr. RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., MBA (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michaela Vaněčková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Monika Bradová (cvičící)
Mgr. Petr Černoch (cvičící)
Mgr. Martin Fink (cvičící)
Ing. Ladislav Chmela (cvičící)
JUDr. Petr Podrazil (cvičící)
Mgr. et Mgr. Michaela Vaněčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na vysokoškolské studium, a to v oblasti: - práce s informačními zdroji, - identifikace informací a v rozklíčování jejich obsahu (působení médií), - týmové spolupráce, - kreativního přístupu, - interpretace ekonomických dat.
Osnova
  • 1) Formulace problému
    Student bude umět písemným projevem formulovat problém z ekonomicko-manažerské oblasti, a to na základě relevantních zdrojů. Zkoumaný jev bude postihovat aktuální či potřebnou nadčasovou problematiku.
    2) Práce s informačními zdroji
    Studenti budou umět:
    a. pracovat s textem (kvalitativní analýza textu - sémantika výrazů),
    i. potvrdit či vyvrátit sdělování masových médií,
    b. pracovat s databázemi a knihovními systémy informačních zdrojů, včetně zpracování těchto zdrojů,
    c. citovat dle respektování autorského zákona (plagiát x parafráze),
    d. odkazovat na informační zdroje na základě ISO normy 690.
    3) Etika vědecké práce
    Student bude seznámen s etikou vědecké práce. Bude umět respektovat zásady týmové práce, publikační činnosti aj.
    4) Interpretace ekonomických dat + interpretace informací prostřednictvím čísel
    V písemném projevu bude student umět interpretovat zkoumané jevy v podobě grafů, tabulek, čísel, bude schopen používat pro své vyjádření správný jednotkový systém (index X procenta). Dále bude umět vysvětlit číselné hodnoty v širším kontextu zkoumané problematiky.
    5) Kreativní myšlení
    V přístupu studenta ke zkoumaným jevům bude podporováno kreativní myšlení. Student vytvoří k tvůrčímu projevu myšlenkové mapy.
    6) Hodnotový rámec
    Student bude seznámen s hodnotovým rámcem společnosti. Na základě toho bude schopen vytvořit si vlastní hodnotový rámec.
Literatura
    povinná literatura
  • THAKORE, A. Superstudent: Jak se stát vynikajícím studentem. Praha: Ekopress, 2008. info
  • HUŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci? Olomouc, Univerzita Palackého, 2007. info
  • PAYNE, E. WHITTAKER, L. Klíč k úspěšnému studiu nejen na vysoké škole. Brno: VUT, 2007. info
  • BUZAN, T. Mentální mapování. Praha, Portál, 2007. info
  • AMEN, D. G. Nikdy není pozdě: Jak udělat z dobrého mozku ten nejlepší. Praha, IKAR, 2007. info
  • KUBÁTOVÁ H., ŠIMEK D. Od abstraktu do závěrečné práce. Olomouc, Univerzita Palackého, 2007. ISBN 987-80-244-1589-5. info
  • VACKOVÁ, A. Zásady vypracování odborného textu v českém jazyce. Praha: Karolinum, 2007. info
  • MEŠKO D., KATUŠČÁK D., FINDRA J. a kol. Akademická příručka. Martin, Osveta, 2006. ISBN 80-8063-219-7. info
  • FRYJAUFOVÁ, E. Jak uspět na vysoké škole. Brno, Computer Press, 2006. info
  • ZANDL, D. Life management: Jak získat více času, energie a pořádku v životě. Praha: Grada Publishing, 2006. info
  • MAREŠ, J. Manuál pro tvůrce a uživatele studentského posuzování výuky. Praha, Karolinum, 2006. info
  • ŠANDEROVÁ, J., MILTOVÁ, A. Jak číst a psát odborný text v sociálních vědách. Praha, 2005. info
  • CHALUPA, B. TVořivé myšlení: Tvořivost jako dobrodružství poznání. Brno, Barister a Principal, 2005. info
  • POKORNÝ, J. Úspěšnost zaručena: Jak efektivně zpracovat a obhájit diplomovou práci. Brno: CERM, 2004. info
  • PRINKE, V. Mozek jako nástroj: Jak pracuje a jak ho trénovat. Olomouc: Rubico, Olomouc, 2003. info
  • ČMEJRKOVÁ, A. S., DANEŠ, F. a SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha, Leda, 1999. info
  • GRUBER, D. Šetřme časem! Rychločtení a umění koncentrace. Praha, Management Press, 1998. info
  • WATTS, N. Umění psát. Praha: Grada Publishing, 1998. info
  • ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia, 1997. info
Informace učitele
Požadavky na ukončení:
A. Seminární práceindividuálního charakteru min. na 3. str., max. 6 str.
- Problematika z ekonomicko-manažerské oblasti
- Téma z období posledních 2 let
- Ucelený, konstruktivně postavený pohled - komplexní pojetí
Požadované informační zdroje:
- 4 recenzované nebo impaktované články (min. 1 z nich v anglickém jazyce),
3 rozmanité zdroje tisku,
4 záznamy TV nebo rozhlasových vysílání,
1 právní dokument,
1 publikace z ekonomicko-manažerské oblasti.
B. Týmová práce na podporu kreativního myšlení
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016.