MVŠO:XMIK_UEK Microeconomics - Course Information
XMIK_UEK Microeconomics
Moravian Business College Olomoucwinter 2013
- Extent and Intensity
- 2/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Veronika Mazalová, Ph.D. (lecturer)
Ing. Veronika Mazalová, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Jolana Skaličková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Prof. Ing. Jan Široký, CSc.
Moravian Business College Olomouc - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je vytvořit obecný základ a východisko pro studium speciálních ekonomických disciplín ve vyšších ročnících studia a připravit studenty v úvodu jejich ekonomické průpravy na potřebu uceleného chápání mikroekonomických souvislostí při hospodářském rozvoji státu a také, jak zpětně stát ovlivní chování těchto subjektů svými rozhodnutími. Z tohoto důvodu navazuje na disciplínu v letním semestru předmět Makroekonomie. Student umí: - charakterizovat základní ekonomické kategorie a principy z pohledů současné mikroekonomické teorie, - vysvětlit prvky tržní ekonomiky a jejich vzájemné vazby, - vyhodnotit silná a slabá místa základních standardních ekonomických mikro koncepcí, - zdůvodnit chování jednotlivých tržních subjektů na dílčích trzích, - argumentovat dosahování rovnováhy na trhu výrobků a služeb, a na trhu výrobních faktorů, - definovat nalezení optima pro racionální tržní chování jednotlivců, domácností a firem, - zhodnotit neefektivní chování firem na dokonale a nedokonale konkurenčním trhu, - definovat proces utváření všeobecné rovnováhy, - argumentovat nerovnosti v důchodech, - vyhodnotit tržní selhání, - definovat mikroekonomickou politiku státu, - využívat základní matematicko-statistický aparát pro modelování, analýzu a interpretaci ekonomických jevů, - vyhledávat, třídit, klasifikovat a interpretovat ekonomická data a informace, - umět spolupracovat s ostatními členy týmu, který má jasně vymezený cíl a aktivně prezentovat vlastní názory či názory týmu.
- Syllabus (in Czech)
- Osnova přednášek:
1. Úvod do studia ekonomické teorie
2. Základní elementy trhu
3. Chování spotřebitele: Užitečnost a poptávka
4. Chování výrobce: Náklady a nabídka
5. Nabídka dokonale konkurenční firmy
6. Nedokonalá konkurence
7. Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
8. Trhy výrobních faktorů
9. Trh práce
10. Trh kapitálu
11. Měření důchodů, všeobecná rovnováha
12. Mikroekonomická politika státu
Osnova cvičení:
1. Úvod do studia ekonomické teorie
- Brainstorming k předmětu ekonomie, metodám jejího zkoumání a základním souvislostem ekonomického rozhodování.
- Případová studie k problematice vzácnosti a nutnosti volby, principu efektivnosti a racionálního chování.
- Příklad: náklady obětované příležitosti
2. Základní elementy trhu
- Práce v malých skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
Grafické znázornění pomocí (interaktivní) tabule s interpretací ekonomické logiky fungování tržního mechanismu a úloze ceny při utváření tržní rovnováhy.
3. Chování spotřebitele: Užitečnost a poptávka
- Myšlenkové mapování chování racionálního spotřebitele.
- Případová studie k problematice formování individuální poptávky na základě preferencí a funkcí užitku.
- Příklad: cenová, křížová a důchodová elasticita poptávky.
4. Chování výrobce: Náklady a nabídka
- Brainstorming k hlavním cílům firmy.
- Výukový kruh - Rozbor nákladů, příjmů a zisku firmy se zaměřením na vztahy mezi jednotlivými typy nákladových funkcí.
- Případová studie k problematice produkční aktivita firmy vyjádřená pomocí izokvantové analýzy.
- Příklad: zákon klesajícího mezního produktu.
5. Nabídka dokonale konkurenční firmy
- Myšlenkové mapování typických rysů chování firmy v dokonale konkurenční struktuře.
- Práce v malých skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
Grafické znázornění pomocí interaktivní tabule s interpretací smyslu modelu dokonale konkurenční tržní struktury v krátkém a dlouhém období.
- Příklad: bod ukončení činnosti firmy.
6. Nedokonalá konkurence
- Brainstorming k příčinám vzniku nedokonalé konkurence.
- Práce ve 3 skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
Grafické znázornění pomocí interaktivní tabule s interpretací:
a) Monopolu - rysy chování monopolní firmy, zvláštnosti přirozeného monopolu, důvody pro regulaci monopolních firem a způsoby měření monopolní síly.
b) Oligopolu - rysy chování firem v oligopolní struktuře (smluvní oligopol, oligopol s dominantní firmou) a způsoby cenové tvorby.
c) Monopolistická konkurence - rysy chování firmy v monopolisticky konkurenční tržní struktuře, proces dosahování optima firmy v krátkém období. Komparace efektivnosti této tržní struktury s dokonale konkurenčním a monopolním odvětvím.
7. Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
- Myšlenkové mapování chování velké firmy a chování malých a středních forem podnikání.
- Případová studie k problematice behaviorálních a manažerských teorií firem.
- Příklad: Baumolův model firmy.
8. Trhy výrobních faktorů
- Brainstorming zaměřený na specifika chování ekonomických subjektů na trzích výrobních faktorů.
- Případová studie k problematice fungování trhů půdy a přírodních zdrojů se zaměřením na utváření nabídky, poptávky a ceny na těchto trzích.
- Osnova přednášek:
- Literature
- required literature
- JÍLKOVÁ, E. Mikroekonomie. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2012. ISBN 978-80-745-5038-6. info
- JUREČKA, V. a kol. Mikroekonomie. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3259-6. info
- MACÁKOVÁ, L. a kol. Mikroekonomie - základní kurs. Praha: Melandrium Slaný, 2010. ISBN 978-80-86175-70-6. info
- HOLMAN, R. Mikroekonomie - středně pokročilý kurz. Praha: C.H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-862-0. info
- SIRUČEK, P., NEČADOVÁ, M., MACÁKOVÁ, L. MIkroekonomická teorie I (cvičebnice). Praha: Melandrium Slaný, 2003. ISBN 80-86175-37-5. info
- recommended literature
- HOŘEJŠÍ, B., SOUKUPOVÁ, J., MACÁKOVÁ, L., SOUKUP, J. MIkroekonomie 5. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-218-5. info
- SAMUELSON, P. A., NORDHAUS, W.D. Ekonomie. Praha: NS Svoboda, 2007. ISBN 978-80-205-0590-3. info
- BRUE, S.L., Mc CONNELL, C.R. Essentials of Economics. NY: McGraw-Hill/Irwin, 2007. ISBN 978-0-07-301967-3. info
- FRANK, R.H., BERNANKE, B.S. Principles of microeconomics. NY: MCGraw-Hill/Irwin, 2007. ISBN 978-0-07-301967-3. info
- MANKIW, G.N. Principles of Microeconomics. Thomson: SouthWestern, 2007. ISBN 978-0-324-31916-3. info
- HOLMAN, R. Ekonomie. Praha: C.H. Beck, 2005. ISBN 978-80-7179-891-6. info
- TULEJA, P., NEZVAL, P., MAJEROVÁ, I. Základy mikroekonomie. Brno: CP Books, 2005. info
- TULEJA, P., NEZVAL, P., MAJEROVÁ, I. Základy mikroekonomie (Učebnice pro ekonomické a obchodně podnikatelské fakulty). Brno: CP Books, 2005. ISBN 80-251-0603-9. info
- LIPSEY, R. G., CHRYSTAL, K.A. Economics. NY: Oxford University Press, 2004. ISBN 978-0-19-925-784-. info
- SCHILLER, B.R. Mikroekonomie dnes. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0109-6. info
- VLČEK, J. a kol. Ekonomie a ekonomika. Praha: ASPI Publishing, s.r.o., 2003. ISBN 80-86395-46-4. info
- FRANK, R.H., BERNANKE, B.S. Ekonomie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0471-4. info
- SIRUČEK, P., NEČADOVÁ, M. Mikroekonomie I - sbírka řešených problémů. Melandrium Slaný, 1999. info
- MANKIW, G.N. Zásady ekonomie. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-891-1. info
- JUREČKA, V., BŘEZINOVÁ, O. a kol. Mikroekonomie. Ostrava: VŠB, TU, 1997. info
- VARIAN, H.R. Mikroekonomie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-25-4. info
- SCHILLER, B.R. The Microeconomy Today. New York: Mc Graw Hill, 1991. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (winter 2013, recent)
- Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2013/XMIK_UEK