YMIK2 Microeconomics 2

Moravian Business College Olomouc
summer 2026
Extent and Intensity
16/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Magdaléna Drastichová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Magdaléna Drastichová, Ph.D.
Moravian Business College Olomouc
Supplier department: Moravian Business College Olomouc
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(N)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 24 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/24, only registered: 0/24
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu Mikroekonomie II je poskytnout studentům analyticky zdůvodněné nové poznatky, prohlubující a rozšiřující jejich znalosti získané v rámci studia základního kursu mikroekonomie. Tím dosáhnout přesnější orientace v teoretických základech předmětu a vyšší úrovně pochopení a jeho významu jako všeobecného základu i východiska studia ostatních ekonomických i neekonomických předmětů jednotlivých specializací. Zahrnutím do obsahu předmětu témat věnujících se analýze rozhodování spotřebitele či investora v podmínkách rizika a nejistoty, dále přiblížit teoretický výklad analýze reálných problémů ekonomické praxe. Hlubším rozborem jednotlivých teoretických problémů předmětu, analyzováním jejich podstatných stránek a souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti mikroekonomické analýzy a její využití při řešení praktických problémů na podnikové a regionální úrovni. Napomáhat utváření schopností a dovedností efektivního ekonomického myšlení, rozhodování a chování.
Syllabus
Contents:
1. Economics, methods and tools of economic analysis
2. Consumer behavior and the formation of demand (utility, consumer preferences and the optimum; demand formation, demand factors, individual and market demand)
3. Consumer decision making in conditions of risk
4. The firm's behaviour, the choice of technology, the costs and revenues of the company
5. Product and price choicecision-making of a perfectly competitive firm, the efficiency of perfect competition
6. Product and price decision-making of a company in the monopoly position and in conditions of monopolistic competition
7. Equilibrium of of a firm in oligopoly conditions; alternative targets of a company
8. Formation of prices on production factors markets and the labour market
9. Capital market and equilibrium on capital market
10. Investment decision-making in conditions of risk and uncertainty
11. General equilibrium and economic efficiency
12. Market failure, its causes, and the state microeconomic policy
Lectures and seminars are based on the information-receptive method, verbal methods (description, explanation), interpretation, presentation, demonstration (graphics, schemes, dynamic projection).
Literature
    required literature
  • MANKIW, N. Gregory. Principles of microeconomics. CT: Cengage Learning, 2015. ISBN 978-1285165905. info
  • SMEJKAL, V., a K. RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: GRADA, 2013. ISBN 978-80-247-4644-9. info
  • SOUKUPOVÁ, Jana. Mikroekonomie. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-726-1218-5. info
  • JUREČKA, V. a kol. Mikroekonomie. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3259-6. info
    recommended literature
  • FRANK, Robert H. a Ben. BERNANKE. Principles of Microeconomics. Boston: McGraw-Hill/Irwin, 2007. ISBN 978-00-731-9398-4. info
Assessment methods (in Czech)
Zápočet: aktivní účast na tutoriálech, zápočtový test.
Zkouška: ústní.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
The course is also listed under the following terms summer 2021, summer 2022, summer 2023, summer 2024, summer 2025.
  • Enrolment Statistics (summer 2026, recent)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/summer2026/YMIK2